Hej
Är ny här på forumet men köpte för några år sedan ett hus med pellestsanläggning från 2004. Den har funkat bra för det mesta, men har fått byta tändelemet 2 eller 3 gånger. Har upplevt att den i perioder har svårt för att starta -> stannar med fast röd lysande diod och fullt med pellets i eldröret. Många gånger med ett pellets som "trillat in" i hålet och vilar mot tändelementet!
Jag har alltid trott att det haft med väderomslag och/eller att jag fäst tändelementet något felaktigt (är känsligt har jag hört).
Sen går den månader utan avbrott! Har alltid gått fint när den väl går, så därför vill jag inte börja greja med inställningar.
När jag bytte tändelement senast och den återigen krånglade (ej start) så körde jag utan kåpa av ren lathet och upptäckte då av min förvåning att det gick problemfritt igen... satta på kåpan -> krånglade inom ett dygn. Tog av kåpan körde 2 veckor problem fritt...satta på kåpan -> krånglade inom ett dygn och samma sak nu igen med 2 veckor problemfritt utan kåpa och sen stopp inom ett dygn med kåpa.
Min fråga är är det någon här på forumet som känner igen symtomet??
Får den för dåligt med luft när kåpan (som ju är ganska tät) sitter på.. blir det något slags baksug när den är på??
Och kanske viktigast av allt.. är det någon förhöjd brandrisk att köra utan kåpa?
Mvh Magnus
Köra KMP PX21'a utan kåpa??
Re: Köra KMP PX21'a utan kåpa??
Vad går px21 i för panna?
Vad kör du på för effekt?
Du kör väl vara på högfartsläget (tagit bort bygeln för lågfart?
Du skriver krånglar?Stannar den i uppstartsfas eller driftsfas?
Har aldrig hört ditt fenomen om kåpan bort
Visst kan man köra utan kåpa ..men skulle inte göra det jämnt o ständigt för det blir mycket skit ini kretskort mm i onödan..
Har du mycket skit på fläkvingarna ?
Vad kör du på för effekt?
Du kör väl vara på högfartsläget (tagit bort bygeln för lågfart?
Du skriver krånglar?Stannar den i uppstartsfas eller driftsfas?
Har aldrig hört ditt fenomen om kåpan bort
Visst kan man köra utan kåpa ..men skulle inte göra det jämnt o ständigt för det blir mycket skit ini kretskort mm i onödan..
Har du mycket skit på fläkvingarna ?
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Re: Köra KMP PX21'a utan kåpa??
Bio-Sol P4 GB 1.5 från 2004.
Brännaren är kopplad bara på högfart (var ställd så när jag köpte huset och har inte rört något )
Den stannar bara i uppstartsfasen dvs. fullt med pellets och röd diod lyser.. precis samma som när tändelementet ger sig.
Har nog bara stannat i driftfasen 1 eller 2 gånger då det varit slut på pellets!
Fläktvingarna är rena...
Skumt!
Brännaren är kopplad bara på högfart (var ställd så när jag köpte huset och har inte rört något )
Den stannar bara i uppstartsfasen dvs. fullt med pellets och röd diod lyser.. precis samma som när tändelementet ger sig.
Har nog bara stannat i driftfasen 1 eller 2 gånger då det varit slut på pellets!
Fläktvingarna är rena...
Skumt!
Re: Köra KMP PX21'a utan kåpa??
Fläktkåporna gör en större skillnad en man kan tro.Ta och börja med att mäta upp start dosen.Kan va så att den är lite för stor.
Re: Köra KMP PX21'a utan kåpa??
Tack för tipset, ska ta och mäta upp den.
Mvh Magnus
Mvh Magnus
Re: Köra KMP PX21'a utan kåpa??
Kolla även om det sitter stoppbleck i fallröret. Om det saknas kan pelletsen åka för långt fram i brännar röret och man får misslyckad start.Och då brukar man ju öka start dosen men det kan bli väldigt mycket istället.