Skånsk miljöpellets?

Skriv svar
Totten
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 23 feb, 2014 00:17
Ort: Malmö

Skånsk miljöpellets?

Inlägg av Totten »

Hejsan!

Ny på forumet men har läst och fått många tips i många år! Jag är pelletseldare sedan 1 år tillbaka. Man har provat några olika pelletssorter men har inte riktigt varit nöjd. För några dagar sedan körde jag bort till Byggmax för att prova deras pellets. Det var skånsk miljöpellets som fanns hemma. Jag har aldrig hört talas om denna sort innan men köpte 10 säckar. Det var mycket fin pellets, inte mycket damm eller spån! Det som överraskade mig mest var hur mycket jag fick ställa ner matningen på min Viking bio! Både startdos och matningen kunde sänkas markant.

Pelletsen var lite mörkare i färgen nästan brunaktig, är det ett tecken på barkinblandning eller är det en tillverkningseffekt? Jag blev nyfiken på företaget och ville veta mer men det finns ingen info alls om sorten? Därför frågar jag er om någon har provat Skånsk miljöpellets och vad ni tyckte om den?
CTC 1200 family
Viking Bio brännare från 2012
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Skånsk miljöpellets?

Inlägg av FRS05 »

Jag har inte heller hört om pelletsen i fråga.Vet dock att Rindi pelletsen jag köpte på byggmax var av liknande karaktär, mörka då.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Skånsk miljöpellets?

Inlägg av Icecap »

Färgningen beror dels på om spånen är färgad och dels på tillverkningsprocessen. Om det anges som träpellets är det ingen bark-inblandning i!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Skånsk miljöpellets?

Inlägg av d_anders »

Jag eldade smp i höstas (säck), var bra.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Totten
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 23 feb, 2014 00:17
Ort: Malmö

Re: Skånsk miljöpellets?

Inlägg av Totten »

Det verkar vara en bra sort så det blir nog en pall senare i veckan!
På säcken finns ett telefonnummer, man kan ju slå dom en signal om man vill veta mer. Nu i dagens samhälle är man van att det finns hemsidor och e-postadress, men ringa går lika bra det!

Tack för era svar hitintills :D
CTC 1200 family
Viking Bio brännare från 2012
Tallkotten
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 12 dec, 2013 16:28

Re: Skånsk miljöpellets?

Inlägg av Tallkotten »

Totten skrev:Hejsan!

Pelletsen var lite mörkare i färgen nästan brunaktig, är det ett tecken på barkinblandning eller är det en tillverkningseffekt? ?
Detta beror oftast på hur pelletsen är tillverkad, torkning av spån med rökgaser tex och även som Icecap skrev, lagrad spån, ju längre det ligger desto rödare/brunare blir den i färgen. Bark finns inte idag i "träpellets".

Hittar heller inget på nätet kring detta företaget så man undrar ju lite om det är någon slags import som ligger bakom? Men oavsett verkar den ju väldigt bra och alla vill ju ha en pellets som orsakar minsta möjliga problem! :D
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Skånsk miljöpellets?

Inlägg av d_anders »

Jag har för mig att det är ett namnbyte eller uppköp bakom (Ystadpellets vs Skånsk miljöpellets).
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Skriv svar