Dessa inställningar...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Dessa inställningar...

Inlägg av Anders75 »

Låter som om jag har problem ,o det har jag faktiskt inte.
Bara en liten kolla hur ni andra har det.
Det jag tänker på är varmstartsinställningar.
När jag kör med fabriksinställningarna så dröjer det ända tills ca 77-78 grader innan glödbädden är där den ska. (Kör mellan 75-80 grader)
Vilket betyder att bra förbränning bara uppnås en kort stund.
Jag vet att jag kan lösa problemet med att köra tankdiff ,men det funkar ju inte om jag ska köra modulerande.
Har nu ökat varmstarten från 60 sekunder till 75 ,o ska prova det.
Kan ju inte öka för mycket ,för då finns väl risken för att det svämmar över när det är riktig kallt ute ,o brännaren går oftare.
För problemet är ju att glödbädden sjunker ganska mycket nu när brännaren inte går så ofta.
Ca 0 grader har vi här nu.
Några reflektioner på detta?
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Dessa inställningar...

Inlägg av André »

Menar du att glödbädden ligger för lågt i koppen?
Vad kör du på för effekt i lägsta effekten?
Har du aktiverat min läget oxå?

Ja det skulle gå ställa tempdiff även om du kör modulerande, tex om alla tre stegen är aktiverade skulle min starta när tempen sjunkit till 70 gr låg vid typ 65/66 å hög gå igång om de krävs runt 60 grader.. 10 gr första steget sedan som idag mellan stegen el om man kör bara med två steg kunde tempen få gå ner 15 gr innan brännaren startar å efter ytterligare 4/5 gr går hög igång..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: Dessa inställningar...

Inlägg av Anders75 »

Jag menar att nu när det inte är så kallt så är det ju längre intervall mellan eldningsfaserna.
Vilket betyder att varje gång pannan kallar på värme så har glödbädden sjunkit ganska långt ner i koppen.
O det tar en stund innan glödbädden nått rätt nivå igen när den startat.
Vet inte hur jag ska förklara...
Det är därför jag förlängde varmstarten,så den fyller på mer pellets innan den kör igång för fult.
Just nu kör jag inte modulerande, kör 10kW ungefär.
Hade för mig att den bara gick på "Hög" om man körde tankdiff..
Vad kör du för hysteres på din?
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Dessa inställningar...

Inlägg av André »

Då förstod jag rätt :D
Tror inte det är något direkt problem med att glödbädden ligger lågt i början utan de är när det är tvärtom.
Helt riktigt går den bara på hög när man kör tankdiff men de går ju ställa in låg/min effekten på läge hög, jag kör ju mot acktank å kör med 36 gr diff i tanktoppen..
Har man bara fått till fläktvärdena på dom olika effekterna behöver man bara kontrollera så man har rätt matning/effekt i varje läge, Skriv upp fläktvärdena för dom olika effekterna så du inte tappar bort dom :wink:
Går ju snabbt att ändra till modulerande igen men kan tänka mej att de mest är 10 kW den går på å hur mkt diff du kan använda styrs av hur du klarar värme/vv men typ 60-80 grader kanske skulle funka bra hos dej?
Min brännare startar som sagt då tempen är 45 gr i toppen på tanken å de funkar fint även om värmesystemet behöver 55-60 grader då det blir -20 eller kallare utan att tempen sjunker inne, direkt pannan börjar ladda går det ut 55 gr på systemet med fullt öppen shunt första timmen men innan brännaren stannat 4 tim senare har den stänkt igen å shuntar ut rätt temp ca 2,5 tim innan nästa start då den är fullt öppen igen :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: Dessa inställningar...

Inlägg av Anders75 »

Man kommer ju underfund med att förutsättningar är väldigt olika i alla fall.
O att köra 75-80 grader som hysteres är inte optimalt i mitt hus i alla fall.
Fungerar nog bra om man har ett väldigt värmekrävande hus.
Ska nog börja med att prova att köra mellan 70 och 80 grader.
Skönt att ha någon att bolla med!
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Dessa inställningar...

Inlägg av André »

Ja testa med diff å ställ in 10 kW värdena på hög, går ju köra mer än 10 grader å öka börvärdet om man inte kan gå ner i temp pga komforten på vv som kan bli lidande..
Har man vvx å inte ska göra stora tappningar kan du släppa ner tempen längre ner mot 60 grader innan brännaren startar, bara för dusch å med beredare är det inga problem att gå ner till 45 grader som starttemp å de räcker då till för 3 duschar i rad utan att vv tar slut testades igår :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: Dessa inställningar...

Inlägg av Anders75 »

Ska testa detta när jag kommer hem.
Finns ju kanske inte någon egentlig mening att köra mer än 10kW ,eftersom jag klarar mig på det.
Så i nuläget så är modulerande kanske inget att eftersträva.
Idag är det 6 grader varmt ute o klarblå himmel ,varit en konstig pelletssäsong här i Dalsland.
Nästan så man kan sätta sig i solen o ta 3-kaffet.
Billigt är det i alla fall!
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Dessa inställningar...

Inlägg av André »

Jo det har varit en optimal vinter när man ser förbrukningen :D
Iof va jan lika kall iår som förra med medeltemp på -7,74 gr men feb verkar bli varmaste som jag kan minnas iaf då de knappt verkar bli minus denna månad om SMHI får rätt, blir de + imorgon oxå så är det 0 gr i medeltemp första 18 dygnen å de går under 16 kg/dygn :D

Klara du dej inte jämt på 10 kW skulle du ju kunna ställa den på 12 kW å köra typ 60/65-80 gr åretrunt men kallstart på sommaren?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: Dessa inställningar...

Inlägg av Anders75 »

Jag tror jag klarar mig på 10kW året runt ,om det inte smäller till o blir riktigt kallt.
Har ändrat nu ,kör mellan 65 till 80 grader.
tror brännare o allt mår bättre av det ,långa gångtider är väl o föredra...
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Dessa inställningar...

Inlägg av André »

Helt rätt, Så långa gångtider som möjligt :wink:
Men de kan även va värt att testa med diff å högre effekt för de kan bli bättre verkningsgrad, hos mej gör de ganska mkt att köra på pannans märkeffekt som är 16 kW mot att köra på 12 kW..
Går 0,5 kg mindre pellets att ladda 500 l tanken 35 grader med 16 kW än 12, nu då det är 0 gradigt ute spar jag ca 1,5 kg/dygn med högre effekten vilket gör många kg/år :shock:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: Dessa inställningar...

Inlägg av Anders75 »

Jag vill inte starta en ny tråd ,så jag fortsätter på denna..
Allt fungerar skitbra ,men det är en sak som stör mig ,o jag tänkte kolla om någon känner igen fenomenet.
Efter rengörning av brännare så tar det ungefär en vecka ,innan det låter gnisslande i brännkoppen.
Har kommit fram till att det packar sig aska m.m under skruven längst fram ,där skruven går ut ur koppen.
Det är inget stort problem ,hackar lite lätt med mejsel så släpper det.
Någon mer som har det så?
Är kass på att beskriva...
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Dessa inställningar...

Inlägg av André »

Har nog hänt/händer alla :wink:
Oftast går det över efter några dagar hos mej om de sker..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Straka
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: sön 07 apr, 2013 14:38

Re: Dessa inställningar...

Inlägg av Straka »

Har den askkakan varje gång jag rensar brännaren blir var tredje vecka jag tömmer asklådan och rensar brännaren. Blir som en uppförsbacke längstfram som sluttar mot matarskruven.
Sitter och provar lite olika inställningar då jag tycker det går åt för mycket pellets fast det är varmt ute. Snittade 29kg/dygn denna vecka med ett par nätter med minus grader. Tyckte det gick mindre pellets när jag körde på högsta effekten och difftank 15grader dock blir ju gångtiden sämre/kortare men eftersom jag har pipa så är ju inte kondensen något större problem då dragbegränsaren borde vädra ur det sista fukten.
Biomatic+20 (2010 installerad ny 2013)Feedoskuv (50kWh utväxling),Mafa Midi
Skriv svar