Klantiga misstag

Skriv svar
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Klantiga misstag

Inlägg av d_anders »

Hej!
Vilka klantiga misstag har ni gjort under er pelletskarriär?
Idag råkade jag stänga pannans spjäll när jag sotade. Som tur var så fungerade min brännares övertemperatursskydd och det hela fick ett lyckligt slut.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Klantiga misstag

Inlägg av johano »

Jag har en liten morakniv fäst i en kedja på utsidan av MAFA-veckoförrådet för att alltid
ha till hands när man ska sprätta upp säckarna.
En gång glömde jag den _i_ bingen liggandes på "gallret" när jag fyllt färdigt.

Efter några dagar fick jag larm om att pannan stannat, och när jag kommer ner och kollar i bingen så hade kniven sugits med in i skruven och satt stenhårt fast..kedjan var sträckt som en fiolsträng.

Jag försökte dra upp den men det var helt lögn att få loss den genom att dra/lirka i kedjan.

Jag fick lossa gallret och börja gräva mig ner i pelletsen hängandes halvvägs ner i förrådet - det tog en halvtimme att få loss kniven...

Efter det kollar jag noga att den sitter på plats innan jag lämnar pannrummet...

/johan
Senast redigerad av johano den ons 29 jan, 2014 15:18, redigerad totalt 1 gånger.
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Klantiga misstag

Inlägg av Dave »

Plast från säcken har jag råkat få med i silot...en del fastnade i sruven en annan blev gegga i förbränningen... :oops:
I samband med vägning av pellets /densitet / volym så har hinken som jag har fallslangen i släppt och pelletsen har lagt sig som en matta på golvet...har även glömt att sätta tillbaka locket till tuberna.


Mvh//Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Svenn Antenn
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 08 dec, 2012 00:38

Re: Klantiga misstag

Inlägg av Svenn Antenn »

Jag har glömt att skruva fast luckan till konvektionsdelen en gång. Det upptäckte jag efter en vecka.
Sen har jag glömt att stänga av brännarn en gång när jag sota. Det va väl inte så farligt men jag blev lite skrämd när den börja fläkta som en dåre när jag stod med huvudet i luckan.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Klantiga misstag

Inlägg av Jakob »

1. Mest dramatiskt var faktiskt förra sotningen. Jag fick med nåt som glödde lite i askan det sprutade rök i dammsugarn samt att brandvarnarna i pannrummet och rummet utanför började tjuta.

2. Jag har tappat några spikar i bulkförrådet som jag sen hittade lite böjda i brännaren vid sotning...

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Klantiga misstag

Inlägg av rod02 »

Körde en vinter med avstängd cirkulationspump. Rätt stor temp variation... Men det gick. Har för mig att det gick på el patron den vintern.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Klantiga misstag

Inlägg av CPMS »

Startade om brännaren utan att rensa rostret först, det var när jag höll på att bugga av styrprogrammet så jag satt framför pannan med datorn i knät och efter ett tag så small det så jag trodde pannan skull fara i bitar, sot och aska virvlade i luften och en gullfibertuss som jag pluggat primärluftspjället med hittade jag aldrig igen, troligtvis blev det bara möe av den. :)
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
CandyMan
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 15 aug, 2013 07:28

Re: Klantiga misstag

Inlägg av CandyMan »

Idag. Glömde sätta tillbaka fallslangen efter jag grejat lite med pannan... Fick sms från larm anordningen. Startdosen låg på golvet... :):mrgreen::)
Enplans lättbetongsvilla 150kvm + 50kvm ihopbygt garage (frostfritt)
CTC 1200 Family 25 , Baxi Eurofire Millenium3 20kw (inställd på 11kw) på vintern.
Tigex 25,Mafa 300 liters veckoförråd.Panasonic L/Lpump på vår/höst
Skaraborg
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Klantiga misstag

Inlägg av brushuvud »

När jag tömde en säck i veckoförrådet glömde jag att lägga bort kniven och satte den rakt i pannan!
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Re: Klantiga misstag

Inlägg av Joones »

I ett sånt här forum måste nog "rakt i pannan" förtydligas eftersom det oftast finns minst två pannor i pannrummet när man fyller pelletsförrådet. 8)

Men jag gissar att det var den mänskliga pannan som fick smaka på stålet :oops:
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
CandyMan
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 15 aug, 2013 07:28

Re: Klantiga misstag

Inlägg av CandyMan »

:D:D:D
Enplans lättbetongsvilla 150kvm + 50kvm ihopbygt garage (frostfritt)
CTC 1200 Family 25 , Baxi Eurofire Millenium3 20kw (inställd på 11kw) på vintern.
Tigex 25,Mafa 300 liters veckoförråd.Panasonic L/Lpump på vår/höst
Skaraborg
Jarina
Stor entusiast!
Inlägg: 151
Blev medlem: lör 04 nov, 2006 09:48
Ort: Eslöv

Re: Klantiga misstag

Inlägg av Jarina »

När jag skulle mäta spänningen på fläkten hade jag ena mätproben i munnen...170V. Jag gör inte om det.
Kmp Uno, PX21 7.3 med 20graders hysteres, 170m2 + källare.
samma brännare sedan 2007
simol
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 25 mar, 2015 07:55

Re: Klantiga misstag

Inlägg av simol »

Jag glömde sätta tillbaka rostret efter sotning, vilket resulterade i ett sönderbränt tändarelement :o
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Klantiga misstag

Inlägg av Dave »

När barnen var små glömde jag hämta dem på dagis, fröken kom hem och lämnade dem,sent var klockan då....har även lyckats gå in i fel hus när jag skulle hämta sonen när han var hos en kompis, till mitt försvar var att de bodde i ett kedjehusområde med massor av identiska hus, samt att de som jag var hos kände och släppte in mig, efter ett tag undrade de varför jag kommit på visit :lol: :lol: :lol: :lol:


MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Skriv svar