Nybörjarfrågor ang. bulkförråd

Skriv svar
ankan_84
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 01 dec, 2010 21:47

Nybörjarfrågor ang. bulkförråd

Inlägg av ankan_84 »

Hejsan, har som sagt lite frågor om bulkförråd. Är helt novice på detta så ha överseénde:) Vi har börjat tröttna på att bära säckar och vill uppgradera våran anläggning med ett bulkförråd. Pannrummet är av ett gammalt oljepannrum dvs det har funnits en oljetank där. Just nu förvarar vi pelletsen där i säckform men jag skulle vilja bygga ett bulkförråd istället.

*Jag kan maximalt få ut 4,4 kubik á 2,8 ton i utrymmet, är detta för lite?
*Hur mycket av ytan försvinner då jag då "golvytan" måste vara sluttande?
*Kan jag gör ett fårråd där vi kan använda oss av den nuvarande skruven och "tratten" i det befintliga kärlet, typ skära loss det och sätta fast det i förrådet, om ni förstår? Vi helst inte köpa en till skruv.

Typiskt nog är förrådet fullsmäckat med säckar men jag tog lite bilder, dock inga bra, men det kanske ger en bild hur det ser ut.
Bilagor
IMG_3930.JPG
IMG_3930.JPG (150.99 KiB) Visad 3747 gånger
IMG_3929.JPG
IMG_3929.JPG (142.97 KiB) Visad 3747 gånger
IMG_3928.JPG
IMG_3928.JPG (170.09 KiB) Visad 3747 gånger
ankan_84
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 01 dec, 2010 21:47

Re: Nybörjarfrågor ang. bulkförråd

Inlägg av ankan_84 »

Bild 4
Bilagor
IMG_3931.JPG
IMG_3931.JPG (166.47 KiB) Visad 3747 gånger
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Nybörjarfrågor ang. bulkförråd

Inlägg av Icecap »

Det har ju visat sig att detta att dosera med en skruv från ett storförråd ofta är en dålig lösning. Av samma anledning har vissa brännare ett internt doseringsförråd medan andra märken erbjuder detta som ett tillbehör.

Sedan är det ofta så att bulk kostar mer om man ska ha under en viss vikt. Denna vikt låg på 3 ton då jag kollade men det får man kolla med försäljaren. De kan alltså leverera mindre än 3 ton, det kostar bara mer per ton.

Sedan ser jag att du har det som jag: ett fönster direkt in i rummet. Jag har gjort en skiva som jag kan haka fast i fönsterkarmen efter att ha hakat av själva fönstret. Den skiva har ett stöd ute (en pinne) och jag kan då bära säckarna 3 meter till den skiva och låta säckarna glida in. Efter ett antal får jag stapla dom nere i källaren osv.

Min tanke är då att bygga ett storförråd och ha en tratt som jag kan sticka in genom fönsteröppningen, då kan jag tömma säckarna direkt ner i storförrådet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Nybörjarfrågor ang. bulkförråd

Inlägg av André »

Icecap har rätt ang brännarkonstruktionen som kan bli ett problem, annars skulle jag gjort ett förråd med plan botten då bör du klara att ta 3 ton utan problem..
Använda fönstret för både avluftning å fyllning, TJ här på forumet tror jag har bilder på sin inblåsningar via fönstret.. Han har iaf ett rör med bulkkoppling som är upphängd/ledad sedan sätter han ett aluminium rör ( bevattningsrör ) som är 4-5 meter på bulkanslutningen i inblåsningaen, på röret sätter sedan bulkbilen sin slang då kan man fylla förrådet helt fullt upp till tak genom att man flyttar röret i sidled. Då man kommer flera meter från väggen å fönstret blir en stor avluftning så dammar de inte på den som ska flytta röret..
Simplaste är att lägga platonmatta på golv å mot yttervägg om man har problem med fukt, då behöver du kanske bara göra en vägg mot pannan som du gör en större inspektionslucka på där skruven tar pellets innanför så de blir först tomt vid luckan så man kommer åt att raka fram pellet då det blir mindre i förrådet..
Jag har så men förrådet rymmer nära 14 m3 så de blir ganska mycket skottning då man vill tömma det helt vart 4e år eller så, fyller jag varje år behöver jag knappt skotta utan rasvinkel fixar sej själv vilket de även skulle bli hos dej antar jag
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ankan_84
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 01 dec, 2010 21:47

Re: Nybörjarfrågor ang. bulkförråd

Inlägg av ankan_84 »

Tack för svar. När ni menar fyllning via fönstret, skall man sätta igen det eller bara öppna fönsteret när lastbilen är på plats och släppa ut kopplingarna? Det finns gamla kopplingar för oljan, dessa syns dock inte på bilden, jag hade en tanke att man kunde byta ut dessa mot bulkkopplingen. Dock hade det varit bra att slippa göra ett nytt hål för avluftningen om man kan använda fönstret, vill helst inte ta bort det bara. Om man kan använda sig via fönstret utan att ta bort det hade det varit kanon.

När det gäller plan yta så vinner jag mycket på det. Då kan jag nästan ta emot 3,5 ton. Enda problemet är att man får skotta fram det när det börjar ta slut, detta kan jag dock tänka mig göra. Har ni någon bra lösning när det gäller skruven. Vill som sagt helst kunna använda den befintliga och inte ha två skruvar då det kan medföra driftstopp som ni har nämt.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Nybörjarfrågor ang. bulkförråd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Samtliga återförsäljare vi köpt ifrån har haft 3 ton som under gräns för leverans utan tillägg för frakt.

För att få in 3 ton, med lite marginaler för både problemet med att fylla helt till 100%, samt att du vill ha lite kvar för att inte riskera att köra helt tomt, behöver förrådet enligt min mening inte understiga 6 m³.

Vårt platsbyggda förråd rymmer cirka 7,8 m³ (räknat upp till avluftningsrören). Det är byggt med utgångspunkt för att kunna klara hela årsförbrukningen på en fyllning.
Vid ett tillfälle lyckades vi klämma in 3,9 ton innan det kom ut genom avluftningsrören (tomt vid start).

Något som du också bör vara medveten om är att kvalitén på den pellets som levereras med bulk är en helt annan än den du ser i säckarna. Betydligt mycket mer spån och finfraktioner (som kan ställa till det vidare i din hantering och i brännaren). Har du dessutom en bit från din tänkta anslutningspunkt till där lastbilen stannar så kommer detta påverka kvalitén ytterligare.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
ankan_84
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 01 dec, 2010 21:47

Re: Nybörjarfrågor ang. bulkförråd

Inlägg av ankan_84 »

Jag har 6 meter till lastbilen så det är ganska hyffsat. Säg att jag tar bort fönstret och använder hela utrymmet, plant golv. Då skulle jag kunna ta emot 3.2 ton? Sen om någon vet, kan man använda den befintliga skruven eller måste man köpa ny om jag bygger med plan botten?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Nybörjarfrågor ang. bulkförråd

Inlägg av Icecap »

Mitt källarfönster har gångjärn så jag kan öppna det 90° och dra det lite åt sidan, då är det helt borta. Väldigt smidigt.

Normalt för storförråd är väl att man har en längsgående uppsamlingsskruv som leder ut till en "lyfta upp"-skruv. Man kan såklart ha en lång flex-skruv men når den vinklar upp betyder det att pelletsen - som efter bulkblåsningen redan är ganska smuliga - blir krossat mer pga. skillnaden i transportmöjlighet.

Det bör vara möjligt att ha den befintliga skruv och en mindre tratt i bingen men då blir det en hel del skyfflande och då måste förrådet kunde öppnas ganska mycket. Man kan såklart bygga det så att man fyller på från småsäck, då är det viktigt att det är öppet och skyfflingen blir enklare.
Senast redigerad av Icecap den sön 26 jan, 2014 19:19, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ankan_84
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 01 dec, 2010 21:47

Re: Nybörjarfrågor ang. bulkförråd

Inlägg av ankan_84 »

Ja, jag skall gå ner och mäta, får se hur man kan göra den bästa lösningen. Jag tackar alla för hjälpen.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Nybörjarfrågor ang. bulkförråd

Inlägg av André »

ankan_84 skrev:Tack för svar. När ni menar fyllning via fönstret, skall man sätta igen det eller bara öppna fönsteret när lastbilen är på plats och släppa ut kopplingarna? Det finns gamla kopplingar för oljan, dessa syns dock inte på bilden, jag hade en tanke att man kunde byta ut dessa mot bulkkopplingen. Dock hade det varit bra att slippa göra ett nytt hål för avluftningen om man kan använda fönstret, vill helst inte ta bort det bara. Om man kan använda sig via fönstret utan att ta bort det hade det varit kanon.

När det gäller plan yta så vinner jag mycket på det. Då kan jag nästan ta emot 3,5 ton. Enda problemet är att man får skotta fram det när det börjar ta slut, detta kan jag dock tänka mig göra. Har ni någon bra lösning när det gäller skruven. Vill som sagt helst kunna använda den befintliga och inte ha två skruvar då det kan medföra driftstopp som ni har nämt.
Du använder fönstret både för fyllning å avluftning, försök få tag på bevattningsrör ( 100 mm aluminium rör med bulkkoppling, finns 4/5/6 meter långa) som både är skonsam för pelletsen å som gör att du kan spruta in pelletsen exakt där du vill ha de i förrådet, Det blir fullt upp till taket i hela förrådet vilket du aldrig får med fast inblåsningsrör.. Det är som sagt bara i slutet du behöver skotta om skruvens intag är i mitten på förrådet, ställer man en större låda/kartong över skruvöppningen i slutet så skottar man i för några dagar/gång.. Men kom ihåg att ta bort den innan fyllning av förråd :wink:
Fönstrets hakar sätter du på utsidan å fönstret blir en fin inspektionsfönster oxå innan förrådet tömts ur så du kan gå in via luckan inifrån för att raka/skotta fram pellets..
Jag använder en skrapa för gödsel köpt på granngården första tiden då de inte rinner fram, Då behöver man inte gå in i förrådet å man skrapar snabbt fram för några dar varje gång..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Volvoslav
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 03 jan, 2012 19:58
Ort: Skaraborg

Re: Nybörjarfrågor ang. bulkförråd

Inlägg av Volvoslav »

Bygga bulkförråd är det bästa jag gjort sedan jag började elda med pellets. Skönt att slippa bära alla säckar.
Det ser trång ut framför pannan på bilderna. Jag skulle rekommendera att du kollar med sotaren/kommunen om vad som gäller angående avstånd till brännbart material innan du börjar bygga.
Det kan variera från kommun till kommun om vad som gäller. Det vore ju tråkigt att få riva efter nästa brandskyddskontroll.
Nu vill du ju inte ha flera skruvar inblandade, men finns det inget stort utrymme på andra sidan väggen som kan vara lämpligt?
Här är en länk till mitt bygge. http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=39&t=13419. Det kanske kan ge några idéer.
Lycka till med byggandet.
Panna: CTC 265B -77.
Pelletsbrännare: Viking 9990.
Ackumulatortankar 2x500L.
Bulkförråd 5,9m3.
Varmvatten med värmeväxlare kopplad på tankarna och styrd av flödesvakt(hemmabygge).
Skriv svar