Dåligt lass från Laxå eller var Diamant så mycket bättre?

Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Dåligt lass från Laxå eller var Diamant så mycket bättre

Inlägg av Ulf Rasmusson »

http://www.pelletsforbundet.se/sites/de ... an2011.pdf
Kolla ovanstående karta. Den kan vara till hjälp då man söker en leverantör. Producent kopplat till storlek och på kartan ser man läget.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Dåligt lass från Laxå eller var Diamant så mycket bättre

Inlägg av Roli »

Fin karta men den säger inget om kvaliteten.... det går inte att utläsa om pelletsen är blank och fin. Sådan information får man "bara" av de som utnyttjat leverantören och det är sådan information som jag söker.

Men även om man får sådan information så är det ändå inte säkert att man får bra pellets för det. Har själv erfarenhet på hur kvaliteten varierar från samma leverantör/tillverkare så det känns lite som om man alltid köper grisen i säcken tills man har fått sin leverans och ser med egna ögon om den är bra eller dålig eller någonstans där emellan.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Dåligt lass från Laxå eller var Diamant så mycket bättre

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Jo du har rätt! Köper man en ljus pellets som är matt på ytan ja då blir en bulkleverans inte bra. Köper man en mahognymörk pellets som är blank som den är lackerad ja då finns förutsättningar att den håller en bulkleverans. Då är den hårt pressad och vid högre temp så bindämnena fått verka. Mina säckköp under en längre tid nu har en sådan pellets som varierar mindre än vad som är vanligt. Har du inte provat Derome så gör det och se vad du tycker. Jag har ingen erfarenhet i närtid men innan var den bra. Finns kanske andra som är åt det hårda slaget.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5021
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Dåligt lass från Laxå eller var Diamant så mycket bättre

Inlägg av Stegatorparn »

Min senaste bulkleverans fick jag från Derome i april förra året och det var ingen höjdare.
Mycket smul och i brännaren blev det snabbt en tjock kaka som tryckluften inte rådde på.
Sen dess har det blivit säckad Vida-pellets från Byggmax.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Dåligt lass från Laxå eller var Diamant så mycket bättre

Inlägg av Roli »

När du skriver VIDA på Byggmax menar du då den Varga pellets som är licens tillverkad åt Vida som Byggmax i Kungsbacka säljer?

Köpte 20 säckar av den för några veckor sedan. De brann helt ok men några av säckarna luktade f-n...... Så jag vet inte om det var en engångs företeelse eller om man kan råka ut för fler illa luktande säckar, har inte lust att chansa.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Dåligt lass från Laxå eller var Diamant så mycket bättre

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Ja det är en tråkig utveckling. Man får ta besväret att köpa säckat. Då man tömt i en pall så blir man förvånad över slöseriet med plastsäckar, och 500 per år är ju inte klokt. Kör mina till återvinningen men ändå! Är det ingen här som har lyckade bulkleveranser? Jag la ner en "förmögenhet" i både pengar och arbete på att göra min transport in i förrådet så bra det gick med stora mjuka svängar men vad har det hjälpt. Jag har ju ingen påverkan på den dåliga kvaliteten som produceras och transporteras till mig. Att stå och bära säckar då man har ett automatiskt förrådssystem är ju inte klokt.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5021
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Dåligt lass från Laxå eller var Diamant så mycket bättre

Inlägg av Stegatorparn »

Roli skrev:När du skriver VIDA på Byggmax menar du då den Varga pellets som är licens tillverkad åt Vida som Byggmax i Kungsbacka säljer?
Jag köpte i januari svart/vita säckar från Vida som var helt perfekta både i konsistens och förbränning.
Därefter blev det Vargapellets som har bra hårdhet utan smul men där det blir en kaka kvar i brännaren som måste skrapas bort varje vecka.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Dåligt lass från Laxå eller var Diamant så mycket bättre

Inlägg av danei »

Ulf Rasmusson: Du kanske skulle byta brännare om den inte klarar lite spån. Det finns ju uppenbarligen modeller som klarar av att bränna pellets även om det finns lite spån, eller i extremfall väldigt mycket spån utan att få problem.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Dåligt lass från Laxå eller var Diamant så mycket bättre

Inlägg av Roli »

Ja, i de svart/vita säckarna var det bra kvalitet på pelletsen, det har gått ett antal sådana genom brännaren.

Jag upplevde inget problem med Varga pelletsen annat än att några säckar luktade grymt illa.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Dåligt lass från Laxå eller var Diamant så mycket bättre

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Inget fel på brännaren eller förrådssystemet men jag vill inte köpa en dålig produkt. Vill ha det jag betalt för. Pellets inte spån! De som gillar spån och smul kan ju också dra nytta av detta och hämta gratis sågspån från snickeriet. Ju renare pellets ju mer inblandning av gratisspånet. Finfraktionen är ett mindre förbränningsproblem upp till en viss nivå, men det är ju en så skitig hantering som inte är bra för hälsan. Det som är värre är då pelletsen bildar en kvävande askkaka som Stora Ensos rysspellets gör. Som tidigare sagt så har ju var och en en fritt val att köpa det som passar deras smak. Jag köper kvalitetspellets till lågt pris det passar mig och anläggningen bäst och så slipper jag att jobba ihjäl mig, vilket också är trevligt.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Tallkotten
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 12 dec, 2013 16:28

Re: Dåligt lass från Laxå eller var Diamant så mycket bättre

Inlägg av Tallkotten »

Roli skrev:Ja, i de svart/vita säckarna var det bra kvalitet på pelletsen, det har gått ett antal sådana genom brännaren.

Jag upplevde inget problem med Varga pelletsen annat än att några säckar luktade grymt illa.
Vad jag har hört så är det Neovas pellets i Vargasäckarna!? Att VIDA köper in denna av Neova, packad och klar från fabriken utanför Eksjö...

Att den luktar illa måste bero på att de säckat pellets som inte var färdig i processen (typ varm pellets), då kan den lukta typ som terpentin, luktar apa...
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Dåligt lass från Laxå eller var Diamant så mycket bättre

Inlägg av psau »

Ulf Rasmusson skrev:Inget fel på brännaren eller förrådssystemet ..//.. Jag köper kvalitetspellets till lågt pris det passar mig och anläggningen bäst och så slipper jag att jobba ihjäl mig, vilket också är trevligt.
Men ändå lyckad du tjata sönder varenda tråd du kommenterar med att SE's skitpellets inte funkar och att du släpar säck trots att du har ett bulksystem.

Antingen fixa din anläggning att ta det som levereras eller knip om dina I-lands problem!

Sorry att jag är rakt på men jag hänger inte på detta forat för att höra gnäll om något som en vanlig vettig människa skulle fixat för länge sedan.

@Roli du får gärna ta bort eller editera mitt inlägg om du tycker att min ton eller kommentar inte är passande men jag tröttnade på gnölet!

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Dåligt lass från Laxå eller var Diamant så mycket bättre

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Inga problem! Jag ser din åsikt och det är OK att du tycker så. Vi bor ju i Sverige! Jag försöker att verka för en långsiktigt bra råvara, då jag vet det går att nå dit utan extra kostnad. Jag själv har sedan 1982 arbetat som Kvalitetschef med oilka processer och underleverantörer både svenska och utländska till några av de mer kända och stora/största företagen i Sverige. Samma inställning och attityd, då man börjar processutvecklingsarbetet, men resultatet låter inte vänta på sig. Man når med eftertanke och processarbete en nivå som producenten själv jublar över och tjänar pengar på. Det är vi som konsumenter företag eller privatpersoner som driver utvecklingen. Efterfrågar vi inte en bra produkt ja då blir det heller ingen bra produkt och ingen utveckling. Nu är det ju så att det går att välja bra producenter och då gör man ju det. Kan jag köpa kvalitetspellets helt utan problem för 1930 kr pallen, varför skall jag då kämpa med dålig pellets. Jag köper ju inte bensin med fyra procent vatten som jag måste installera en vattenavskiljare i bilen för att kunna använda eller jobba med alkoholtillsatser för att få en bra drift. Ingen i bensintillverkningsledet skulle komma på tanken med en dålig kvalitet!
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Dåligt lass från Laxå eller var Diamant så mycket bättre

Inlägg av danei »

Ulf Rasmusson: Visst kan man elda spån. Men fördelen med pellets är att det har dubbla densiteten. Vilket i princip halverar transportkostnaden. Dessutom har du en låg, definierad fukthalt. Det ökat energiinnehållet ytterligare. Spån valvar mycket mer än den spånigaste pellets. Så skruvtransporter funkar bättre. Kort sagt även spånig pellets har de fördelar man vill ha med pellets. Spån kan vara ett alternativ, men det är ett stort steg från spånig pellets till spån.

Jag skulle utan vidare köpa bensin med 4% vatten, om det var en tydlig prisskillnad. Hittar du bättre pellets till samma pris så ska du absolut köpa den. Men för mig uppväger en liten prisskillnad lite mer spån. Uppenbarligen är det så för många, diamant pelletsen bar sig ju tydligen inte.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Dåligt lass från Laxå eller var Diamant så mycket bättre

Inlägg av psau »

@Ulf jag köper att du vill göra världen till en bättre plats att leva på, eller I detta fall du försöker påverka de stora leverantörerna att göra bättre pellets till ett lägre pris och dessutom köra ut det med en bulkbil till dig. Nu är det sättet jag invänder mot JAG iaf har hört din åsikt och visst kan jag köpa en Porsche (den brinner den med) för priset av en Skoda så javisst jag klagar inte. Men Jag lever inte I villfarelsen att jag ska få samma kvalite oavsett pris, åker jag till macken kan jag tanka Shells dyra racing soppa eller standard 95 det är mitt val. Jag väljer att tanka det som kostar mig minst och anpassar min verklighet därefter jag blir inte sur på Shell när jag tankat blyfri95 I min högpresterande sportbil eller om min gamla Saab rasat just på grund av den blyfria soppan, jag byter bil till något som funkar för mig. Det är inte bensinbolagets fel att min motor går dåligt när jag tankat fel soppa...
Nog med liknelser!
Om din anläggning kräver en finare pellets köp den och lev med det eller lös problemet.

Idag om vi ska verklighetsanpassa oss så det du får levererat I bulk håller en låg kvalite visst men det du tjänar är bekvämlighet, det som kommer I säck har du bättre koll på du kan dessutom köpa en säck och pröva det kan du inte med bulk.

Nu hävdar jag fortfarande att din anläggning inte funkar eftersom den inte klarar att hantera det som erbjuds på marknaden I form av bulk. Det ger dig valet att modifiera DIN anläggning till att fungera med det som finns till buds eller byta uppvärmningssätt. Du har valt att inte modifiera anläggningen och istället köra säck, det är ditt val. Det jag opponerar mig mot är att du försöker lämpa över ansvaret för din anläggning till någon annan och den mentaliten har jag svårt för.

Så snälla håll utläggningarna om SE och din ovilja att faktiskt få till en anläggning som funkar till din SE tråd så kan jag låta bli och läsa den!

Denna tråd handlade initial om Laxå och Laxå Diamant inte SE och Ulf Rasmussons anläggning som inte hanterar annat än Fågelfors pellets.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Skriv svar