Dåligt lass från Laxå eller var Diamant så mycket bättre?

Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Dåligt lass från Laxå eller var Diamant så mycket bättre

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Uppfriskande med lite brandtal......Vi har ju en marknadsekonomi och var och en gör som den vill och finner tröst i sin värld. Jag tror dock inte pelletsmarknaden för konsumenter gynnas av en svårbemästrat, smutsigt bränsle som inte går att automatisera fullt ut, och det kommer inte att locka till sig nya användare som på sikt garanterar hanteringen av bulk till konsument. Ingen som nybygger eller väldig få kommer att ta till sig pelletseldning som huvudalternativ till uppvärmningen. Bulkhanteringen till konsument kommer att minska för att till sist bli så olönsam att den upphör. Bulkhanteringen gick ju bra för tio år sedan så vad har hänt? Jo pelletstillverkningen har framförallt blivit ett sätt att optimera transportkostnaden till stora pannanläggningar och då är inte kvalitetsparametrarna så viktiga, vilket jag förstår fullt ut. Jag har ju på nära håll studerat vad som kommer till dessa pannanläggningar och då förstår man hur oviktigt kvaliteten är i detta fallet. Olika marknader kräver olika krav och så skall det vara, men det finns en nedre gräns för vad man som kosument kan acceptera även om inte ens anläggning sätter gränsen. En bättre pellets kostar inte mer så det är inget skäl att motarbeta en utveckling mot en stabil och bättre pellets som bevisligen fanns för tio år sedan, och en bulkdistribution som fungerade. Hälsan är ju oerhört viktig och har man utvecklat allergi mot trädamm och pellets så är man fast.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Skriv svar