In/utlopp på ackumulatortank

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
-PC-
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 16 jul, 2013 01:18
Ort: Borlänge

In/utlopp på ackumulatortank

Inlägg av -PC- »

Tänker göra mig en ackumulatortank av en gammal varmvattenberedare på 210 L. Får inte in större i källaren. Kan bli fler i framtiden. Har planer på att byta ut befintlig panna om några år när man bygger sig ett garage med eget pannrum i.

Har varmvattenslinga och shunt i pannan, ska ladda med en 4030.

Frågan är hur man ska göra in/ut på tanken, topp/botten.
Tänkte köra med 22mm cu rör, pannan är endast på 20 kW (Eryl T2 -73) så det borde räcka till.
Funderar på om man ska ta ett grövre rör, tex R 1 1/4" för att få ner hastigheten på vattnet så man behåller skiktningen. Man kan ju även svetsa igen änden på röret och ta upp ett gäng hål på sidorna, så vattnet går ut åt sidorna.

Frågan är om det behövs?

Sen funderade jag även på avluftning på tanken, ska man ta ett 22mm cu T-rör på toppen med en avluftare på, eller ska man ta en böj och ha T-rör med avluftning på strax före böjen in i tanken, för att få bättre flöde?
/Patrik
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: In/utlopp på ackumulatortank

Inlägg av Eldvin »

200 liter gör så pass liten skillnad så det är inte värt besväret. Får du inte in en 500 liters tank??
-PC-
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 16 jul, 2013 01:18
Ort: Borlänge

Re: In/utlopp på ackumulatortank

Inlägg av -PC- »

Nix, får inte in en så stor.
Men kan ju ta fler om man hittar någon billig.
Dörrhålet ner är 56 cm brett och takhöjden i källaren ca 185 cm :-(

Det blir ju nästan en fördubbling av vattenvolymen mot nu.
Kan man köra med ved längre in på säsongen är det ju bra. Kör pellets när det blir för kallt att elda med ved, typ när man vaknar med 15 grader inne när man eldat järnet på kvällen före...
/Patrik
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: In/utlopp på ackumulatortank

Inlägg av Eldvin »

Åkäj! Då e jag me.Tror du får byta dörrn till sommarn så du kommer in i källarn.Leta rätt på flera varmvatten beredare.Snåla inte på rördim utan ta lite grövre dim så du håller låga flöden. Skulle du vilja ha en riktig ack så går det ju att måttbeställa .Hör med dom som gjort din panna tex.
-PC-
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 16 jul, 2013 01:18
Ort: Borlänge

Re: In/utlopp på ackumulatortank

Inlägg av -PC- »

Kollar hela tiden efter beredare :)

Är nog ingen idé att byta dörr, takhöjden är ju låg också.
Trappen ner är smal och vinklad också. Vill gärna veta hur de baxade ner pannan 73 :)
Och tvättmaskinen som stod där nere var bredare än karmen...
Sen ska jag ha pannrum i garaget i framtiden när man byggt ett sådant. Och då blir det plats :)
/Patrik
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: In/utlopp på ackumulatortank

Inlägg av Eldvin »

Ibland kan man fundera på hur dom fått in saker & ting. Kom ju på en liten lösning,en förugn.Men så va de där med dörrn! Dom kanske tog loss dörrkarmen när dom satt in pannan? Eller gjordes det på vintern.Metall krymper ju i kyla och expanderar sen i källarn då den värmts upp.
-PC-
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 16 jul, 2013 01:18
Ort: Borlänge

Re: In/utlopp på ackumulatortank

Inlägg av -PC- »

Hehe, ja precis. Får skynda sig ner innan den värms upp :)

Har tyvärr inte plats framför pannan heller tror jag, kanske är runt en meter framför pannan, har halv källare och halva det är matkällare med grusgolv och badbassäng. Ska dränera i sommar...
/Patrik
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: In/utlopp på ackumulatortank

Inlägg av rod02 »

Kanske placerades pannan under byggtiden. Hur fick de annars ner oljetankar....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: In/utlopp på ackumulatortank

Inlägg av Eldvin »

Så var det många gånger.Att man satte in grejerna under byggtiden.men jag vet att det förekom att pannorna svetsades på plats.Likaså tankar.Hade en svetsare hemma som svetsade sin oljetank efter öppningen på källardörren och hade löstagbara ben på tanken.Vilket var praktiskt då den skulle ut :D
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: In/utlopp på ackumulatortank

Inlägg av Erik_73 »

Det förkom även att man bilade upp en öppning i väggen och sen ut med den gamla pannan och in med nya och sen murade igen hålet
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: In/utlopp på ackumulatortank

Inlägg av Eldvin »

Synd bara att dom inte satt en dörr i de hålet.Ifall man skulle in med nån fler panna.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: In/utlopp på ackumulatortank

Inlägg av Roli »

rod02 skrev:Kanske placerades pannan under byggtiden.
Så gjorde jag med min acktank. Den placerades på den gjutna bottenplattan i det blivande pannrummet. Sedan murades väggarna upp kring tanken. Skulle jag byta den idag så blir det problem.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: In/utlopp på ackumulatortank

Inlägg av rod02 »

Min yttervägg gränsar till altanen. Läge för källare till den med, om man skall gräva :-) .
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
-PC-
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 16 jul, 2013 01:18
Ort: Borlänge

Re: In/utlopp på ackumulatortank

Inlägg av -PC- »

Huset är från -46 och pannan från -73, men pannan får plats fysiskt i gången ner skulle jag tro.
Fast man är ju lite nyfiken vad de haft för panna före :-)
Låg en jäkligt gammal oljebrännare i garaget, fick fundera lite först på vad det var för någonting...

Oljetanken var nog svetsad på plats skulle jag tro.
/Patrik
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: In/utlopp på ackumulatortank

Inlägg av Stegatorparn »

Jag bytte oljetank -93. Då kom ett par gubbar och bar in plåtarna i pannrummet.
Därefter kom en ensam svetsaren och två timmar senare var tanken klar och på plats.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar