Fråga från okunnig

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Stainrod
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 11 sep, 2005 20:30
Ort: Trollhättan

Fråga från okunnig

Inlägg av Stainrod »

Hmmm...ursäkta min okunskap men det känns som nåt inte stämmer.

Jag har alldeles nyligen installerat automatshuntstyrningen på Thermia Biomatic 20+. Displayen har hittills visat framledningstemperatur på 25 grader (börvärde 0-30 beroende på utetemperatur). Nu har det blivit kallare och igår/idag visar det:

Framledning 23 (Börvärde 36)
Ute 4

Borde det inte bli tvärtom, alltså högre än 25 grader? Framledningstemperaturen borde väl öka för att göra det varmare i elementen om det är kallare ute? Kan någon förklara?

Tänker höra med installatören men börjar här.
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

Det verkar som om motorn inte vrider shunten.

Pannan vill att framlednings tempen skall vara 36°c (börvärde 36)
men den får bara ut 23°c mot tidigare 25°c anledningen till att temperaturen sjunker på framledningen är kallare väder samt att shunten står i oförändrat läge.

Vet ej hur Biomaticens styrning funkar men kolla så att den ej står på nått sommar läge eller liknande
Thermia Biomatic 20+
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

Har installatören glömt att återställa shunten kanske..?

Shunten sitter ju strax ovan pannan med ett "stort" vred på fram sidan med rött & blått på. Testa o tryck in den o vrid den till det kallaste, då ska den pluppa ut lixom. hela vredet, när den har gjort det så ska den styras av pannan.

Vill man styra den manuellt så trycker man in vredet o vrider åt vänster (mot rött). Vredet stannar nu också i intryckt läge o pluppar endast ut om man vrider den i botten till höger (blått)..

Hänger du med?
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Stainrod
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 11 sep, 2005 20:30
Ort: Trollhättan

Jag ska...

Inlägg av Stainrod »

...prova.

Tack för tipsen. Återkommer :=)
Stainrod
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 11 sep, 2005 20:30
Ort: Trollhättan

Problem

Inlägg av Stainrod »

Tack för dessa tips. Helt klart har det någonting med detta att göra men problemet är att det är tvärtom.

Den pluppar inte ut när jag vrider den åt höger, mot det kallaste.

Den pluppar ut när jag vrider den helt åt vänster (det varmaste) men då tjurrusar temperaturen samtidigt uppåt.

Kan den vara felmonterad tror ni?
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

temperaturen kommer nog att lugna sig styrningen har ju vritt på för fullt för att få ut någon värme.
ha lite is i magen o vänta :)
Thermia Biomatic 20+
Stainrod
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 11 sep, 2005 20:30
Ort: Trollhättan

Varmt och gôtt

Inlägg av Stainrod »

Tack för alla råd, nu fungerar det förträffligt alltihop.

Det var mycket riktigt shunten som inte var "igångvriden" - inte lätt att veta det när man aldrig har provat. Står ju inte direkt i någon instruktionsbok vad jag kunde se och jag var inte hemma när installatören var här... Men men, nu är det varmt och gôtt.
kjeand
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 18 sep, 2005 23:46
Ort: Vallentuna - Ekskogen

Inlägg av kjeand »

Joachim A skrev:temperaturen kommer nog att lugna sig styrningen har ju vritt på för fullt för att få ut någon värme.
ha lite is i magen o vänta :)
Har samma problem bland andra, så jag testar med att ha lite is i magen också. Tack! :D
//Kjelle

Thermia Biomatic+ /Bequem 15/ Bulkförråd ca 3 kubik/4 met skruv
Skriv svar