Så vad tycker ni om era anläggningar?
Problem som uppstått?
Hur länge har det varit i drift?
Förbruking/Förhållanden?
Nöjd med installation?
Kom igen nu

...................................
Själv har jag då ULMA panna med ULMA brännar med trycklufts uraskning.
Har varit i drift lite drygt 5-6 månader.
Efter en ganska dramatisk installation , med ett stort "vattenläkage" rakt över den helt nyinstallerade pannan pga installatören glömt att koppla/plugga ett gammalt rör. Och en installatör som ej ville ta på sig något som helst ansvar ifall det sedan skulle bli något problem med det elektriska.
Så har pannan varit i drift utan störningar. Jag fick vid det tillfället skruva loss PLCn från pannan och lyfta ut den försiktigt och låta det torka upp ordentligt innan jag drog på strömmen till pannan igen.
Jag kör inte med Ulmas egen matarskruv från förrådet, utan en KMP skruv som vissa påpekat inte är riktigt optimalt.Inställningarna på matningen på brännaren är väldigt mycket lägre än standard värderna för dom som kör med ulmas egen skruv.
Jag kan hitills konstatera att brännarör ser helt opåverkad ut. Och askan har fin färg. Har noterat att det ryker en del alldeles vid uppstart i några minuter innan den är i full effekt, och jag vet inte hur det är för andra?, röken är "gråvit" som sedan tynar bort. upplevde inte samma mängd rök vid start av min gamla ecotec A4 brännare.
Dock sotade den mycket mer. och har inte märkt och någon som helst sot i tuberna på ulmapannan. Bara grå fin aska.
Jag bor i ett ganska litet 1 1/2 plans hus utan källare,från 40talet. Dålig isolering, sambo och 2 barn och vanliga 2glas fönster.
Har haft en förbrukning på ca 1 säck om dagen kanske, vet inte exakt. Men förbrukningen är verkligen låg jämfört med den 30år gamla CTC elcombi pannan som jag hade innan.
Jag tänkte att jag kommer göra min mätning av förbruking enkel. Jag vet när jag startade elda på mina 5 pallar med pellets. Så räknar jag helt enkelt vad jag gör av med pellets på året i stället.
Jag har tidigare haft en CTC elcombi panna utan fungerande elpatron, och ingen accutank. endast 110 liter vatten i pannan. I den har jag eldat med ved året runt för värme och varmvatten. På vintertid fick jag springa ner 1 gång i timmen till pannrumet och fylla på med lite ved. Det gick lätt åt ca 30kbm ved om året och 50 % av veden jag eldade gick oavkortat till de så kallade "kråkorna".
Nu är livet en fröjd och jag skänker faktiskt varje dag en liten tacksamhetstanke till har jag endast behöver vrida på kranen för att få varmvatten. och att jag slipper varje morgon stiga upp tidigt för att hämta in mer ved.
Tryckluftsuraskningen är en fröjd! Och i princip behöver jag endast 1 gång i veckan gå ner till pannrummet för och fylla på pellets i veckoförrådet, 1- 3 ggr i månaden drar jag lite i tuberna. och torkar av rökgasgivaren. tar mig ca 5 minuter extra utöver påfyllnig av pellets.
Brännaren kanske inte är super hightech som en del andra är kanske, men den är enkel, stabil, och ett för mig ett plus är att den inte har några rörliga delar.
Ulmapannan är kompakt och smidig, lättskött, och verkar väldigt driftsäker.
Den ger en fin förbränning och lämnar ytterst lite aska.
Så i stort är jag väldigt nöjd.
...............
Hade verkligen varit kul att höra hur ni andra upplever eran anläggning!

Mvh
grey