Öka hastigheten på skruven

Skriv svar
-PC-
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 16 jul, 2013 01:18
Ort: Borlänge

Öka hastigheten på skruven

Inlägg av -PC- »

Hejsan på er!

Jag har en skruv från en Roslagsbrännaren (har en brännare över om intresse finns, bara brännaren, ingen styrning) som jag tänkte transportera pellets från ett förråd till ett annat med.

Till det ändamålet så hade skruven gärna fått gå fortare.
Är det något man kan lösa enkelt tro? Eller måste man byta motor/utväxling?
Motorn sitter på en växellåda i änden på skruven, ser ut som på min Iwabo.

Har sökt i detta foum och googlat, men inte funnit något svar.
Det går nog med en frekvensomformare, men då blir det dyrt, då har jag nog tid att vänta :mrgreen:
/Patrik
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Öka hastigheten på skruven

Inlägg av Eldvin »

Vad händer om du tar ett grövre rör då??
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Öka hastigheten på skruven

Inlägg av Icecap »

Skruven drar med sig en viss mängd pellets per varv, mängden beror på lutning osv.

Alltså kan man bara öka mängden per tidenhet vid att öka hastigheten. Detta kan dock betyda att om hastigheten ökas för mycket kommer den bara att vispa runt pelletsen och knappast transportera något alls.

Så mitt råd är att hålla kvar hastigheten som den är, det är utprövat och fungerar.

En ökat hastighet kräver en kraftigare motor (i teorin iaf.) då den ju ska utföra mer jobb på samma tid, alltså måste man byta motor + växellåda för att få till det.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
sherlock
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 05 jan, 2014 21:29
Ort: uddevalla

Re: Öka hastigheten på skruven

Inlägg av sherlock »

hej! jag har många gånger funderat påatt använda en färg- eller brukblandare från jula som drivdon för pelletsskruv. enkelt att svetsa, klamma fast skruven i en avkapad visp. klarar garanterat lasten.
Kipi-rotpower, Mafa mini, Furabsilo 6 m3 med Furabskruv. Gammal ctcpanna från -72
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Öka hastigheten på skruven

Inlägg av micke_932 »

Du behöver ju en annan motor och växellåda i eller annan form i alla fall, så visst kan du lösa det men det är ju inte så enkelt, du lär väl behöva modifiera fästet till motorn/växellådan i så fall, så det blir ju en del pillande, beror ju lite på vad du menar med "enkelt" :mrgreen:
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar