Värdens bästa asksug?

Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Värdens bästa asksug?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Vore trevligt att höra hur ni löst asksugningen på ett effektivt sätt? Är ju inte helt lätt att få till något som är effektivt och som ger bra avskiljning och som är smidigt att jobba med. Själv har jag byggt om en Janfire askspann med annan anslutning och stort HEPA-filter som jag driver med en industridammsugare. Rengör filtret med vibrationer utan att öppna filtret. Fungerar rätt hyffsat men finner gärna något som är bättre.
Någon som prövat en enkel asksug, 1200 W från tex ÖB, då slipper man ju två burkar.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Värdens bästa asksug?

Inlägg av nyman »

Svaret är Altbergs askfälla från altbergsplat.se
Bedrägeriprodukter med hepafilter fungerar aldrig.
Måste vara en cyklon för att separera bort askan.
Häng upp en gammal dammsugare på väggen i pannrummet så blir det inte två burkar på golvet.
Bara stoppa dammsugarslangen i askfällan och trycka på en knapp så är det igång.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
bslask
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 26 feb, 2011 00:55

Re: Värdens bästa asksug?

Inlägg av bslask »

Jag rekommenderar Pellvaccs Virvelvind, enkel cyklon som du kopplar till din dammsugare, mycket smidigt att slippa filter som bara sätter igen och måste rengöras (eller brinner upp!)
Pellx Classic värmer mitt hem!
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Värdens bästa asksug?

Inlägg av teufel »

Jag köpte en Altbergs som skulle ta upp "99% av alla askpartiklar".

Problemet var den sista procenten som kläggade igen dammsugaren rejält.
Så jag gick tillbaka till att raka ur askan ner i en snöskyffel för bil (väger inte så mycket då den är kort och gjord i aluminium), som jag sedan tömmer i en askhink med lock.

Jag pratade med en sotare om det, och han sa att om man vill suga upp pelletsaska så är det enda som funkar deras industriasksugar för 6000-7000 kr. Men man får sätta ett rejält timpris på sig själv om det ska löna sig med en sån.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Värdens bästa asksug?

Inlägg av Andreas Hansson »

Bild
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Värdens bästa asksug?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Gjorde en chansning och köpte på ÖB en asksug med 1200 W´s motor dvs 1,6 hk (349 kr) som jag seriekopplade med en Janfire asktunna båda med HEPA-filter. Har nu kört några gånger och det fungerar mycket bra. Knackar lite då jag startar så filtret rensas, vilket egentligen inte behövs men återställer suget helt. Allt stannar i Janfiretunnan. Kan rekommendera det!
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Joflopp
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 27 nov, 2011 13:22

Re: Värdens bästa asksug?

Inlägg av Joflopp »

Har Virvelvind från Pellvac som säger sig kunna ta upp till 99 % vilket jag anser är bedrövligt dåligt. Av 50 liter uppsugen aska hamnar alltså minst en halvliter i dammsugaren. Alternativet är väl att ta en grovdamsugare modell kraftigare och sätta två cykloner i serie, men det blir ju lätt ohanterligt.
CTC 171b från 1971, ULMA 2000 brännare och MAFA veckoförråd med Vidapellets. En och en halvplansvilla på ca 100 kvm från 1929.
bslask
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 26 feb, 2011 00:55

Re: Värdens bästa asksug?

Inlägg av bslask »

Joflopp skrev:Har Virvelvind från Pellvac som säger sig kunna ta upp till 99 % vilket jag anser är bedrövligt dåligt.
Då blir jag ju väldigt nyfiken på vad du har för lösning som tar upp mer än 99%?? Du glömmer nämligen nämna det..... jag har iallafall aldrig haft en bättre asksug än Pellvaccs, och då har jag provat flera filter modeller, dyrare som Kärcher och billigare från Jula, och dessa är definitivt inte bättre, plus att man då får hålla på och rengöra sotiga filter inför varje sugning!
Pellx Classic värmer mitt hem!
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Värdens bästa asksug?

Inlägg av Erik_73 »

använder en högvacum dammsugare från Nederman, har sugit aska från ca 20ton pellets och filterna är fortfarande helt ok
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Joflopp
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 27 nov, 2011 13:22

Re: Värdens bästa asksug?

Inlägg av Joflopp »

bslask - Som jag skrev så har jag just en Virvelvind och tyvärr inget bättre. Jag är dock tveksam till att den verklingen skiljer bort 99% av askan eftersom det handlar om så små partiklar, även om 99% inte är imponerande. Jag gissar att problemet är att det är svårt att få en mer effektiv cyklonavskiljare i ett så litet format.

Bill Pentz som har jobbat mycket med cykloner och har tagit fram en design som enligt oberoende tester ska avkilja hela 99,9% av alla partiklar ner till 5 mikrometer.

Det skulle vara lite intressant att se ett mer seriöst test av Virvelvind än den video de har lagt ut på YouTube. I videon suger de upp ett kg aska och väger sedan behållaren i dammsugaren. Problemet är bara att de inte väger hur mycket som hamnade i Virvelvind så man får aldrig svar på hur mycket som hamnade i dammsugarens filter eller hur mycket som åkte ut i luften.

Visst, Virvelvind är bättre än inget alls, men tro inte att ni slipper byta dammsugarpåsar eller göra rent dammsugaren ofta för att slippa stoftpartiklar i hela pannrummet.
CTC 171b från 1971, ULMA 2000 brännare och MAFA veckoförråd med Vidapellets. En och en halvplansvilla på ca 100 kvm från 1929.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Värdens bästa asksug?

Inlägg av Erik_73 »

Enklast är att köpa en bra dammsugare och slippa alla extra utrustningar för att kunna utföra jobbet, dammsugaren jag använder uppger en rening på 99,997% och minns jag inte fel så ska den vara godkänd för användning inom läkemedelsindustrin....nackdelen är priset och antagligen en av orsakerna till att dom billiga produkterna inte är lika bra
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Värdens bästa asksug?

Inlägg av Jakob »

Bäst är den som inte kan brinna upp pga lite glöd som råkar komma med!

:)

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Värdens bästa asksug?

Inlägg av Roli »

Erik_73 skrev:...dammsugaren jag använder uppger en rening på 99,997% .....
Vore ju kul att få veta vad den heter och kostar?.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Värdens bästa asksug?

Inlägg av Erik_73 »

Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Värdens bästa asksug?

Inlägg av rod02 »

Fick lägga till .pdf i slutet, för att kunna öppna filen ovan.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar