Lönar sig byte till pelletsanläggning från el?

Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Lönar sig byte till pelletsanläggning från el?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Tack för infon Roli..
Jag har aldrig hört talas om det.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Lönar sig byte till pelletsanläggning från el?

Inlägg av Stegatorparn »

Golvvärme med luft är ett slutet rörsystem där luft cirkuleras med en fläkt.
Luften värms med antingen vatten eller el.
Broschyr för den som är intresserad http://www.legalett.com/pics3/Legalett_ ... vVarme.pdf
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Lönar sig byte till pelletsanläggning från el?

Inlägg av Roli »

Gå in på legalett.se och välj golvvärme. Så kan du läsa lite och bli mer "upplyst".

Edit: Var någon minut sen med tipset om Legalätt....... Stegtorparen var kvickare.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Kalmarkille
Entusiast!
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 19 sep, 2013 10:50

Re: Lönar sig byte till pelletsanläggning från el?

Inlägg av Kalmarkille »

Såhär är systemet i mitt hus uppbyggt enligt förre ägaren:

"Vatten värms via olja eller el (nuvarande installation), och sedan överförs värmeenergin via en värmeväxlare från vatten till luft. Därefter fördelas uppvärmd luft under golvet i luftkanaler. Detta distribueras via en mekanisk fläkt"

Som komplement till detta, har jag alltså också en luft/luft-värmepump som värmer huset utan problem i nuläget. Problemet är kalla golv i rum som ligger lite avsides.

Min undran är alltså vilket värmesystem som bäst och mest kostnadseffektivt ersätter mitt nuvarande. Det verkar vara pellets som rekommenderas här.

Är en luft/vatten-värmepump möjlig med den här setupen, och skulle inte det bli billigt i paritet med pellets, tänker jag?
Biomatic 20+ med integrerad brännare.
1,8 m matarskruv
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Lönar sig byte till pelletsanläggning från el?

Inlägg av kay »

Frågan är väl också om det kommer funka med luft/vatten pump när det blir 20-30 minus grader. Våra granna stod i valet och kvalet att från olja byta till pellets eller luft/vatten pump. Och dom ångrar sig bittert att dom valde pumpen, vi har samma hus som våra grannar och vi valde pellets i samma veva. Det är inte för inte som vi fikar med våramgrannar hos oss när temperaturen sjunker under -20

Allt handlar väl inte om vad som är billigast, det ska ju vara varmt och skönt på vintern också :D
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Lönar sig byte till pelletsanläggning från el?

Inlägg av psau »

Du får rådet att köra pellets här, hade du frågat på värmepumpsforum kan du ju gissa vad svaret varit, likaså om du frågat på skogsforum då hade rådet varit ytterligare ett annat, gissa vad!

Där din gröna Nora Hammar panna står kan du ställa en pelletspanna, luft/vatten, bergvärmepump eller en ved panna förutsatt att du har plats för acctankar.

Oavsett pannval förutom vedpanne diton kan du skippa din VVB och köra varmvattnet från pannan detta tjänar du en faktor 1:2 till 1:3 på beroende på val.
För din uppvärmning kommer du tjäna en faktor 1:2 till 1:3 beroende på val av panna.

Utifrån frånvaron av egen genomgång av systemet skulle jag säga antingen en så underhållsfri pelletspanna som möjligt där du kan få sotaren att göra sotningen, du fyller bara på pellets alternativt en värmepump I vettig storlek.

Vad som är vettig storlek vet du om något år när du har fakta om just DIN förbrukning.

Tyvärr landar du på en hyfsad slant I installation eftersom du nog bör leja bort installationen

I vilket fall verkar det som att din värmeväxlare för golvet vill ha vatten och då kan du gå på de flesta alternativen pellets kommer att ha lättare att orka med då värmeväxlaren för golvet kräver högre värme I växlingen mot luft än om du kört med vattenburen golvvärme.

Några system jag sett som bygger på luftburen golvvärme kräver 60-80grade I fram temp till värme växlaren för att orka med och alla system där framtempen är över 50 grader kommer värmepumpen inte klara sig utan eltillskott.

Så liksom 9 av 10 övriga inlägg säger jag igen lär dig ditt system och välj nytt system därefter utan kunskapen om vad som krävs för att ditt hus ska må bra så kommer du inte bli nöjd med det system du väljer.


/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Kalmarkille
Entusiast!
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 19 sep, 2013 10:50

Re: Lönar sig byte till pelletsanläggning från el?

Inlägg av Kalmarkille »

@psau -

Tack för utförligt svar.
Biomatic 20+ med integrerad brännare.
1,8 m matarskruv
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Lönar sig byte till pelletsanläggning från el?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Av det jag läste igår efter Stegatorparns länk till Legalett, så kräver ju anläggningen en hög framledningstemperatur, precis som Psau redan beskrivit.
Då känns ju en pelletsanläggning som ett bättre alternativ.

Har du servat Legalett-anläggningen nyligen, så du vet vilken status den är i?
Problemet med ojämn värme kan ju kanske ligga i någon störning i systemet?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Kalmarkille
Entusiast!
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 19 sep, 2013 10:50

Re: Lönar sig byte till pelletsanläggning från el?

Inlägg av Kalmarkille »

"Har du servat Legalett-anläggningen nyligen, så du vet vilken status den är i?
Problemet med ojämn värme kan ju kanske ligga i någon störning i systemet?"

- Jag vet inte vad för system huset är byggt med 1960. Det handlar ju alltså om en luftslinga under golven, där luften värms av vatten via värmeväxlare.

Ojämn värme har jag inte. Det jag beskrev med kalla golv gäller när jag enbart kör med luft/luft-värmepumpen. Den räcker och blir över än sålänge, men värmer ju inte golven lika bra eftersom den skickar in varmluft uppifrån...inte nedifrån, som golvluften gör om jag använder den istället.
Biomatic 20+ med integrerad brännare.
1,8 m matarskruv
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Lönar sig byte till pelletsanläggning från el?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Finns det inga märken eller liknande någonstans på anläggningen..?

Luft/luft-VP stora nackdel är ju ojämn värmespridning. Är alternativet golvvärme som i ditt fall, så säger det sig ju närmast självt att det känns mest påtagligt där.

Kanske kan den mest ekonomiska vägen med bibehållen utrustning och komfort (golvvärme) att köra systemen parallellt, men golvvärmen på kraftigt reducerad nivå. Och vartefter kyligare det blir får utgående temperatur till golvvärmesystemet ökas, då luft/luft-VP effekt inte räcker till.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Kalmarkille
Entusiast!
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 19 sep, 2013 10:50

Re: Lönar sig byte till pelletsanläggning från el?

Inlägg av Kalmarkille »

@Goforit -

Det stämmer att köra de två systemen parallellt blir en ganska ekonomiskt billig lösning.
Tänkte väl enligt principen "mycket vill ha mer", och vill hitta det mest energsnåla alternativet : )
Biomatic 20+ med integrerad brännare.
1,8 m matarskruv
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Lönar sig byte till pelletsanläggning från el?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Och då är luft/luft-VP:n svårslagen..

Som klimatet är just nu (med plusgrader dygnet runt) har vi inte en chans att bränna pellets till samma peng som luft/luft-VP:n förbrukar i el.

Samtidigt så kommer ju kravet på komfort in, och då får man acceptera en högre kostnad. Simple as that!
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Kalmarkille
Entusiast!
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 19 sep, 2013 10:50

Re: Lönar sig byte till pelletsanläggning från el?

Inlägg av Kalmarkille »

Jag undrar...min nuvarande gamla oljepanna har ju sin rökgasutgång nederst mot golvet. När jag kikar på pelletspannor, sitter de ofta högt upp. Fungerar det bra att dra om en rörledning uppifrån och nedåt in i skorstenen? Blir det inte ett tufft motstånd för rökgaserna att ta sig fram i en sådan berg-o-dalbana?
Biomatic 20+ med integrerad brännare.
1,8 m matarskruv
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Lönar sig byte till pelletsanläggning från el?

Inlägg av johano »

Nej, du bör nog ta upp ett nytt hål i lämplig höjd (och plugga det gamla).
Men, det är inte en så stor operation (om kanalen går hyfsat rakt upp förstås).

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Kalmarkille
Entusiast!
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 19 sep, 2013 10:50

Re: Lönar sig byte till pelletsanläggning från el?

Inlägg av Kalmarkille »

@johano -

Okey, anade nästan det.
Biomatic 20+ med integrerad brännare.
1,8 m matarskruv
Skriv svar