Lönar sig byte till pelletsanläggning från el?

Kalmarkille
Entusiast!
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 19 sep, 2013 10:50

Re: Lönar sig byte till pelletsanläggning från el?

Inlägg av Kalmarkille »

Vad tror ni om den här setupen?

Pelletsbrännare Baxi Eurofire 20kw,
Panna Ctc 1100,
Reglerutrustning Automix 3000
Biomatic 20+ med integrerad brännare.
1,8 m matarskruv
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Lönar sig byte till pelletsanläggning från el?

Inlägg av danei »

CTC1100 har bra verkningsgrad men litet askutrymme som är svårt bökigt att aska ur. Lite trång i eldsatden, vad en Baxi tycker om den vet jag inte.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Lönar sig byte till pelletsanläggning från el?

Inlägg av Eldvin »

Med utbyggnads stos så funkar en Baxi. Fast man får ju ställa ner den på lämplig effekt.
Kalmarkille
Entusiast!
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 19 sep, 2013 10:50

Re: Lönar sig byte till pelletsanläggning från el?

Inlägg av Kalmarkille »

Vad är "utbyggnadsstos"?
Biomatic 20+ med integrerad brännare.
1,8 m matarskruv
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Lönar sig byte till pelletsanläggning från el?

Inlägg av Stegatorparn »

Flyttar ut brännaren, då eldstaden är för kort.
Du kan ju kolla här http://www.baxi.se/visa_panndatabas_detalj.asp?id=27
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Re: Lönar sig byte till pelletsanläggning från el?

Inlägg av manin »

Svar JA att byte till pelletsanläggning är löna sig ...

...som jag har gjort också sedan i oktober, det gör sig mycket tycker jag, då inflyttade och hade elpatron i CTC1100 och kollade under en vecka då det var mellan 5-10 grader ute i slutet av oktober så drog elmätning ca 60-70 kW/dygn och tänker att det är nu under 0 grader och det säker 100kW/dygn om jag låtit elpatron gå.

Vilken jag har insatt pelletsbrännare i CTC1100 och visade det sig att elförbrukning blev under 10 kW/dygn blanda annat hushållsförbrukning. Och det går 8 säckar per vecka men det kommer nog mer några säckar extra för det är minusgrader ute.

Däremot tycker jag är skönt att man har betalt för 6 pallar för dryg 13 000 kr, precis motsvarar som man köper hem 3 kubik olja för oljeeldning kostar 12 000 kr/kubik alltså sparar man 2 kubik.
Då slipper man orolig för skyhög el-räkning hamna i sin postlåda om man kör el på CTC1100.

Och det är skillnad med värmepumpen som ni pratade om elpris dvs förbrukning 1kW ger 4kW ut, då är billigare än pellets.

Min senast sist jag bodde annat hus då år 2009 kostade 2100 kr/pall (852kg) och nu har det gått 4 år och nyligen köpte jag för 2150 kr + 50 kr frakt. då har det visat sig oförändring pris med bara en hundra upp och ner medan tänker jämföra m elpris är rätt stor upp och ner 10-30 öre att gånger med 10 000 kW innebär mellan 1000-3000 kr upp och ner!!

Jag märkte att brännare som jag har distans mellan pannlucka och brännare gör sig mycket bättre effektiva samt aska kan lägga på botten jämna utan att lägga ovanpå brännröret eller blir för dal mot sidoväggarna och få brännmärke på bakväggen.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
fchristi
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 11 sep, 2012 18:24

Re: Lönar sig byte till pelletsanläggning från el?

Inlägg av fchristi »

micke_932 skrev:Om du har direktverkande el och inget vattenburet system så är det givetvis vansinne att konvertera till pellets.
Det exakt det jag har gjort: direktverkande el helt utan vatteninfrastruktur, huvudhus 200 kvm i tre plan + ett gårdshus 80 kvadrat med tre separata lägenheter som vi värmer året runt med luftvärmepumpar x 3. Min kamin är på 23 kW och tar 90% av uppvärmningen i tre plan med L U F T som pushas ut i egenhändigt dragna och isolerade ventilationsrör (absolut ljudlöst utblås i rummen med fyra ljuddämpare). Vi går från 55 000 kWh/år till ca 25 000 kWh/år. Då ingår ALL el, inkl 8x4 m pool som värms 1/5-1/10.

Det är det bästa jag har gjort och vi kommer att minska elanvändningen med 55% och kostnaderna med 35% (pellets är inte gratis om än billigt). En motsvarande bergvärmeinstallation hade lätt gått på 350-400 TKR och då är det tveksamt att vi även fått med gårdshuset. Blandade lösningar ät tillåtna.

Helt vansinnigt behöver det alltså inte vara :D
Skriv svar