Lönar sig byte till pelletsanläggning från el?

Kalmarkille
Entusiast!
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 19 sep, 2013 10:50

Lönar sig byte till pelletsanläggning från el?

Inlägg av Kalmarkille »

Jag har räknat på kostnaderna för el resp. pellets för min del, och kommit fram till följande:

Pellets 5,5 ton/år = ca 8 kubik= 0,65 SEK*25 000 kWh/år => ca 16 250 SEK/år
Till det kommer hushållsel 4 250 kWh/år = 0,85 SEK* 5 000 kWh => ca 4 250 SEK/år
TOTALT/ÅR = 20 500 SEK/år

El ca 30 000 kWh/år = 0,85 SEK*30 000 => 25 500 SEK/år

Förbrukningen är beräknad på normalvilla enligt Energimyndigheten.

Stämmer det här så tjänar jag bara in ungefär 5000/år, dvs och då skulle anläggningen inte betala av sig i brådrasket. Elanläggningen kräver inget somhelst underhåll, och det täcker både uppvärmning och hushållsel.
Kör jag dessutom med luft/luft-värmefläkten som komplement, sänker jag förmodligen elkostaderna ytterligare 20-25%.

Så frågorna är - har jag räknat någorlunda rätt? Vad motiverar genomsnittsvillan att konverteras från el- till pelletsuppvärmning?
Biomatic 20+ med integrerad brännare.
1,8 m matarskruv
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Lönar sig byte till pelletsanläggning från el?

Inlägg av micke_932 »

Om du har direktverkande el och inget vattenburet system så är det givetvis vansinne att konvertera till pellets.

Men pellets bör rent kostnadsmässigt vara billigare än direktverkande el, men värmepump kan nog vara nog så bra.

För egen del så handlar det inte om pengarna, jag vill inte sitta i händerna på "installatörer" och annat löst folk när nått går sönder, min pelletsbrännare lagar jag med stora hammaren och eventuellt lite kopparpasta så där behövs ingen utomstående som ändå inte kommer när man behöver dom.

Jag vill helst lägga så lite pengar så möjligt i fickorna på vidriga elbolag också, ännu en anledning.

Men om du bara är ute efter något som är så underhållsfritt så möjligt och kostar så lite så möjligt så finns det nog säkert bättre alternativ än pellets, men pellets kan säkert vara ett vettigt alternativ också, lite beroende på vad du har för något i huset idag.

En villa med vattenburet system och en oljepanna och oljebrännare är ju ett typiskt exempel där man väldigt billigt kan slänga in en pelletsbrännare och sänka kostnaderna betydligt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Lönar sig byte till pelletsanläggning från el?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Missar jag något eller hur får du el för 0,85 SEK inkl. nätavgifter..?

Jag lyckades inte ens teckna ett elavtal utan nätavgifter för 0,85 SEK nu i oktober..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Kalmarkille
Entusiast!
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 19 sep, 2013 10:50

Re: Lönar sig byte till pelletsanläggning från el?

Inlägg av Kalmarkille »

Alltså jag känner mig lite osäker på hur mitt värmesystem egentligen fungerar.
Jag har ett enplanshus på 100 kvadrat byggt på platta.
Värmekällan original är en oljepanna, sen är det luftburen golvvärme i huset. Inga radiatorer/element någonstans. Ventilationssystemet är självdragsventilation.

Idag finns en elpatron monterad mot varmvattenberedaren.
Jag har också en luft/luftvärmepump som levererar go värme än sålänge, men golven blir ju kalla i de flesta rum, och når tempen under -10 undrar jag om den räcker till.

Hur den där luftburna golvvärmen fungerar vet jag inte säkert, men den borde väl rimligen värmas av vatten innan den går ut i golven?
Biomatic 20+ med integrerad brännare.
1,8 m matarskruv
Kalmarkille
Entusiast!
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 19 sep, 2013 10:50

Re: Lönar sig byte till pelletsanläggning från el?

Inlägg av Kalmarkille »

GoForIt Pellets skrev:Missar jag något eller hur får du el för 0,85 SEK inkl. nätavgifter..?

Jag lyckades inte ens teckna ett elavtal utan nätavgifter för 0,85 SEK nu i oktober..
- Ja, när jag kikar närmare på specen som heter "inkl.allt" ser jag inte nätavgiften där...om den inte kallas något annat.

https://www.elskling.se/elsklingar.php

Spotpris
36,95
Påslag
-9,00
Volympåslag
1,20
Elcertifikatsavgift
3,50
Fasta avgifter
2,35
Miljöpåslag
0,00
Energiskatt
29,30
Moms
+
16,08

ÅRSKOSTNAD:

16076 kr 80,38 öre/kWh, inkl. all
Biomatic 20+ med integrerad brännare.
1,8 m matarskruv
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Lönar sig byte till pelletsanläggning från el?

Inlägg av psau »

Det första du behöver göra innan vi får en oändlig tråd av gissningar är att ta reda på hur ditt system funkar och vilka delar som finns I det.

Kan du inte det bör du nog köpa en färdig installation luft/vatten eller en bergvärme anläggning att köra pellets kräver lite mer än att trycka på knappen det är tyvärr inte underhållsfritt.

Är du beredd att lära dig lite mer och faktiskt tar dig tiden att ta reda på hur ditt system funkar så ja då kan du fundera vidare på pellets.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Kalmarkille
Entusiast!
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 19 sep, 2013 10:50

Re: Lönar sig byte till pelletsanläggning från el?

Inlägg av Kalmarkille »

Jag får ju successiv hjälp av folket här med att komma underfund med mitt värmesystem. Det är väl en del av forumets grundläggande funktion, att diskutera och hjälpa varandra fram?

Eftersom jag har en oljepanna och luftburen golvvärme, kanske det inte är så oklart hur systemet är uppbyggt, för de som kan det bättre än jag. Hur pelletsanläggningen fungerar vet jag ganska hyfsat, men frågan är snarare vilken alternativ värmekälla som vore en bättre investering än direktverkande el. Pellets är en av dem, men verkar inte bli mycket billigare än el.
Biomatic 20+ med integrerad brännare.
1,8 m matarskruv
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Lönar sig byte till pelletsanläggning från el?

Inlägg av psau »

Inte om du gör en jämförelse på det sättet du gör det så nej då kommer du inte tjäna mer än kaffepengar på det.
Det du har I din kalkyl på elen är just priset på elen men fortfarande ser jag ingen nätavgift som är beroende på vilket elnät du sitter på dvs vem som äger kablarna I ditt område.

Visst vi kan gissa på lämplig panna till ditt hus och utifrån det du skriver så säger jag en varmluftspanna alternativt luft/luft vi vet ju inte hur växlingen mellan den värmen som alstras I din panna och luften som uppenbarligen transporterar värmen I ditt hus, lite mer ledtrådar får du komma med, kanske tom ett foto eller två så kan du få hjälp att identifiera delarna....

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Lönar sig byte till pelletsanläggning från el?

Inlägg av johano »

Kalmarkille skrev: - Ja, när jag kikar närmare på specen som heter "inkl.allt" ser jag inte nätavgiften där...om den inte kallas något annat.
Nätavgiften tas ut av ditt Elnätsbolag och det kan du inte byta bort. Elskling tar därför inte med nätavgiften i sina jämförelser, så det tillkommer ca. 0.25:-/ kWh på dina elpriser i uträkningen.
elskling.se skrev: Din elräkning består av två delar, den ena delen rör elhandeln och det är den delen du kan påverka genom att göra ett aktivt val på elskling.se. Den andra delen är från ditt elnätsbolag. elskling.se jämför inte nätavgifterna då dessa inte kan påverkas.
/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Kalmarkille
Entusiast!
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 19 sep, 2013 10:50

Re: Lönar sig byte till pelletsanläggning från el?

Inlägg av Kalmarkille »

psau skrev:Inte om du gör en jämförelse på det sättet du gör det så nej då kommer du inte tjäna mer än kaffepengar på det.
Det du har I din kalkyl på elen är just priset på elen men fortfarande ser jag ingen nätavgift som är beroende på vilket elnät du sitter på dvs vem som äger kablarna I ditt område.

Visst vi kan gissa på lämplig panna till ditt hus och utifrån det du skriver så säger jag en varmluftspanna alternativt luft/luft vi vet ju inte hur växlingen mellan den värmen som alstras I din panna och luften som uppenbarligen transporterar värmen I ditt hus, lite mer ledtrådar får du komma med, kanske tom ett foto eller två så kan du få hjälp att identifiera delarna....

/Peter
Ja, jag skrev ovan "Kör jag dessutom med luft/luft-värmefläkten som komplement.."

Och jag noterade också ovan att jag inte heller ser nätavgift i den kalkylen, vilket jag först trodde eftersom den hette "inkl. allt".

Luft/luft-pumpen fungerar jättebra nu och säkert ner till -15 grader, men den värmer inte golven som en central värmekälla. Därför är jag ute efter något alternativ till nuvarande eldriften som sköter den saken.

I den här tråden finns lite bilder från mitt pannrum: http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=1&t=14920
Biomatic 20+ med integrerad brännare.
1,8 m matarskruv
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Lönar sig byte till pelletsanläggning från el?

Inlägg av FRS05 »

Kalmarkille skrev: - Ja, när jag kikar närmare på specen som heter "inkl.allt" ser jag inte nätavgiften där...om den inte kallas något annat. [/b]

Nätavgiften kan även vara ännu högre, det beror på vad för fast avtal du har. Jag betalar 55öre per förbrukad kWh. Jag betalde kring 25kWh innan men då kostade abonnemanget 4600:- per år. Så jag gick till ett som kostar 950:- per år. Fast den rörliga delen går upp med det abonnemanget, men på det stora hela tjänar jag på det eftersom min förbrukning är förhållandevis låg. Så ha med det i tanken också för det är ofta något som folk glömmer då de räknar på hur billigt det är med värmepumpar.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Lönar sig byte till pelletsanläggning från el?

Inlägg av danei »

Jämförelsen är i stort sätt värdelös. Dels använder du fel elpris, men framför allt jämför du ett fiktivt hus med fiktiva invånare med ditt specifika hus. Då blir det lätt fel. Om du i stället konverterar din pelletsförbrukning till el och drar bort ca. 15% så får du en bättre jämförelse.

Har du luftburen värme så borde det vara ganska lätt att ansluta den till en luft/luft-värmepump. Men framför allt bör du sätta dig in i hur ditt system fungerar.
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Lönar sig byte till pelletsanläggning från el?

Inlägg av johano »

Sen finns ju elnätsbolag som dessutom klämmer på en "effektavgift" som beräknas efter den högsta effekt du plockat ut under månaden. Denna är hos mig på 87:-/kW vintertid (nov-mars) och 47:-/kW resten av året. Har jag då en elpatron på 9kW så tillkommer alltså 9x87:- = 783:- per månad(!)

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Lönar sig byte till pelletsanläggning från el?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Vår kostnad för elen, inkl. nätavgifterna (Vattenfall 16A) ligger på cirka 1,50 per kWh så det kan som sagt skilja rejält..

Priset du citerar från elskling.se är det rörliga elpriset idag. Det går inte att teckna något avtal till fast pris i den nivån. Det rörliga elpriset blir högre under vinterhalvåret, ju kallare desto högre..

Jag har läst de trådar jag ser du startat och kan inte riktigt förstå vad luftburen golvvärme är för något..?
Kan någon själ förklara hur det fungerar..

För att få en liten jämförelse från verkligheten så är vårt hus 1-plans, cirka 110m² (+lika mycket källare). Vi har också luft/luftvärmepump som komplement. Vi förbrukar inga 5,5 ton per år. Snittet ligger på drygt 4 ton.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Lönar sig byte till pelletsanläggning från el?

Inlägg av Roli »

Ett luftburet golvvärme system cirkulerar luft i ingjutna rör i betongplattan (ett slutet luftsystem). Värmen till den cirkulerande luften fås från ett "värmebatteri" som växlar över värmen från elspiraler eller vatten via flänsförsedda rör. I detta fallet är det nog det senare eftersom TS har en panna. Men för för att veta exakt behövs nog lite bilder.... Luftrören ligger inte lika tätt som med vattenburen golvvärme och har en dimension kring 100-200 mm, tror jag. Det var längesedan jag läste lite kring luftburet golvvärme (mitten på 90-talet inför vårt husbygge).

Hoppas någon blev klokare....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar