Pellets vs el 2013-2014?

danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pellets vs el 2013-2014?

Inlägg av danei »

Det var väl ett alternativ som är gynnsamt om man förbrukar lite. Jag får betala 3100kr/år och 0,24kr/kWh det är det enda alternativ som finns.
simon.s
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: sön 28 dec, 2008 18:56

Re: Pellets vs el 2013-2014?

Inlägg av simon.s »

Ofta glömmer man räkna in sotningskostnader,brandskyddskontroller, driftkostnader för att hålla anläggningen igång. Vare sig det är pellets,värmepump eller vad du väljer värma kåken med. Så hälften jämfört med el stämmer när man bara räknar kWh per krona. Den faktiska kostnaden du kommer betala beror ju på storlek på investeringen och hur länge den håller. 15 elradiatorer till en hel kåk kostar kanske 15000-20000 kr och håller en 20 år? Pelletsanläggning komplett med panna och brännare för 20 000 kommer nog inte hålla 20 år. Själv har jag lagt ca 25 000 på pelletsbrännare och förråd, men redan uppe i 6000 kr nu med tändelement, brännarrör som går sönder.Ungefär som att säga att en bergvärmepump kan minska din uppvärmingskostnad till 1/4. Problemet är bara att den kostar en 130-140 000 kr vilket gör att avbetalningstiden blir längre än vad dom vill säga i sina offerter. Och går Den sönder, ja, då spricker alla kalkyler lång väg. När dom ställde fjärrvärme, värmepump och pellets mot varandra så skiljer det ca 1500 kr per år i faktisk kostnad mellan systemen för normalvilla som förbrukade 20 000 kW per år. Välj det du vill hålla på med! Och har du en skorsten så blir det bättre luftflöde i huset om du håller den varm, sen hur nyttig pellets egentligen är för hälsan :?
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Pellets vs el 2013-2014?

Inlägg av micke_932 »

Men med fjärrvärme och värmepump sitter du fast med dom kostnaderna, det finns egentligen inget du kan göra åt dom, och det är i praktiken monopol båda två vilket gör att dom själva sätter det pris dom vill ha, med pellets har du i alla fall möjlighet att välja var du vill köpa dina pellets och även köpa billigare om skulle råka hitta det vid något tillfälle.

För dom som kan och vill så är det ju dessutom så att en pelletsbrännare kan man underhålla själv utan att behöva tillkalla någon "reparatör" om något pajar (för egen del så har ett tändelement gått sönder under de 8 år som jag kört med pellets).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Pellets vs el 2013-2014?

Inlägg av FRS05 »

Något intressant är också hur elpriserna kommer utvecklas framåt i tiden. Läste idag en artikel i DI där där det står följande "Totalt, med nuvarande spotpris på den tyska elmarknaden, betalar en tysk elkonsument omkring 2,60 kronor per kilowattimme. Det kan jämföras med svenskens totalpris på omkring 80 öre för en villakund.".

Det hade varit "roligt" om vi fått de elpriserna här också, då kanske pelletsen står sig lite bättre. Fast frågan är väl då om inte priset på pellets följer med upp i sådana fall också.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Re: Pellets vs el 2013-2014?

Inlägg av perf »

Det är ju just våra relativt låga elpriser som gör att svenska ved- och pelletspannor är rena stenåldern jämfört med Hargassner och liknande. Dubbla elpriset så kommer nog modulerande pannor med automatisk uraskning att bli vanligare här också.
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Pellets vs el 2013-2014?

Inlägg av msh16 »

Tror jag inte. De som skryter om Hargassner på byggahusforumet gör det för att verka "inne i svängen" och har aldrig ens sett en sån panna. Vedeldning är och har alltid varit stenålders.
Min granne tar ledigt från jobbet för att stå och gneka med en vedkap några dagar! Vad blir det för ekonomi. :D

Pelletseldning fungerar utmärkt i svenska pannor, vill man av någon anledning ha modulering så dit med en modulerande brännare. Vad är det för fel på normal eltändning? Då har man alltid optimal rökgastemperatur.

Elpriserna tror jag stannar vid det gamla.
PUT-Fredrik planerade för att bygga en bautatjock elkabel till kontinenten så att de stackars tyskarna kunde ta del av billig svensk vattenkraft. PUT blev nu ingen framgång så nu packar Fredrik och hans kompisar ihop och sticker från Rosenbad, Under tiden faller EU ihop mer och mer så några fler tankar på att bygga en kabel för att skänka bort billig svensk vattenkrafr kommer det inte att bli som tur är.
Känns rätt bra inför framtiden. :)
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Pellets vs el 2013-2014?

Inlägg av André »

Nu är elen extremt billig, Bor man i Norrland/Västerbotten så kostar elen 72 öre/kWh inkl skatter mm med 3 årsavtal å inom skeåkrafts område/nät så blir det 81 öre/kWh inkl överföringsavgiften.. Fastaavgiften ej inräknad men måste man ju ha även med pellets
Verkar långt bort innan elpriset är över 2:-/kWh som många skrev/skriver på bioforum å gjort sedan början på 2000, Många skrämdes med att elen skulle kosta över 2:- innan 2010 men nu finns bra pris till hösten 2017..
Med pelletspris på 2900:-/ton är det billigare med direktel/elpatron om man räknar in sotningsavgifterna, Behövs inte mycket till vp antingen L/V el L/L så blir de billigare med el än pellets då man har en kostnad för pellets inkl sotningsavgifter på 70 öre/kWh med en årsverkningsgrad på 80% vilket många gamla pannor inte har å dom bästa värstingarna ligger på 85%
Dom som skaffa bergvärme för 5-6 år sedan kan känna sej riktigt nöjda med investeringen särskillt dom som valt pump med 100% täckningsgrad :wink:
Elpris https://www.skekraft.se/default.aspx?di=12806&omrid=SE2
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Kalmarkille
Entusiast!
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 19 sep, 2013 10:50

Re: Pellets vs el 2013-2014?

Inlägg av Kalmarkille »

Känns gott att man har två elpatroner i pelletspannan, så man kan växla fritt efter priset : )
Sen kör jag med luft/luftvärmepumpen så att pannan avlastas till hälften.
Biomatic 20+ med integrerad brännare.
1,8 m matarskruv
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Re: Pellets vs el 2013-2014?

Inlägg av mt4base »

Ska inte lägga mig i beräkningarna och ev. för och nackdelar. Det har redan avhandlats av en superb samlad kompetens här som verkligen har koll.

Däremot tycker jag frågan du ställer om hur det ska bli i framtiden är intressant. Där känner jag mig manad att spekulera en aning. Självfallet vet jag lika lite om framtiden som någonannan men det blåser vindar som verkar vara ganska miljöpartivänliga inför valet i höst. De har gjort klart att får de bestämma kommer de göra allt de kan för att stänga kärnkraften, då kan man fundera över vad det kommer göra för vårt elpris? Det blir inte lägre, det kan jag lova.

Om pelletsen kommer följa elpriser är jag faktiskt inte helt säker på. Pelletseldare är EXTREMT prismedvetna. Pelletstillverkarna VET detta och agerar förhoppningsvis utifrån detta faktum. Den tillverkar som missat detta, är borta fortare än man hinner säga "dalsjusa" på Swahili. Tror aldrig jag träffat på en kategori människor som nagelfar en produkt så till den grad som vi på detta forum och detta menat i POSITIV bemärkelse. Därmed är det frågan hur mycket det går att höja pellets? Jag har inte varit med mer än 5-6 år på pelletsfronten och under den tiden har prisnivån legat ganska platt, snarare har bränslet blivit billigare totalt sett över åren även om det spelar roll NÄR man köper pellets, men så är det ju med EL med?

Personligen hör jag till de otekniska stackars satar som absolut borde ha EL som uppvärmning, min bit av kaka är definitivt inte pellets, jag är ingen pannrumstomte, jag får nästan ågren när man vet att det ska grejas i pannrummet. Man gör det för att det är vårt enda alternativ ekonomiskt sett. Hade jag kunnat värma på något annat vis och slippa pannrummet hade jag gjort det IGÅR.
Som läget är hoppas jag på att pelletspriset håller sig rejält på mattan även om jag inte letar prisskillnader på 50:-/pall. Viktigare för mig är någorlunda vettig kvalitet och alla främst att leverans kommer när de sagt att den ska och förstås att pelletsen jag köper funkar i brännaren. Jag har hållit mig till en tillverkare som varit duktig bespottad här på forumet tidvis, förr var de billigast, det är de inte längre men de levererar i tid och brännaren funkar med träpluggarna som de pressar.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pellets vs el 2013-2014?

Inlägg av danei »

Börjar man elda mer biomassa i kraftverk för att minska fossilkraften så kommer priserna att stiga. Även om många letar det billigaste alternativet så kommer vi att fortsätta handla även om det billigaste blir dyrare. Nu har ju elpriserna varit låga, så antagligen stiger de. Förhoppningsvis stiger inte pellets lika mycket.
Skriv svar