Varför blir inte acc-tanken varm?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
jokkoma
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 28 okt, 2013 23:32
Ort: Sorsele, Västerbotten

Varför blir inte acc-tanken varm?

Inlägg av jokkoma »

Hej jag är ny på forumet så säg till om jag gör något fel när jag nu gör mitt första inlägg.

Jag har en Diom el o ved på ca 23 kw (tar 60cm ved) med en 500 L Borö acc-tank som är tänkt att laddas med laddomat 4030 som jag köpte begagnad för snart 10 år sedan. En rörmockare har monterat enligt termoventilers anvisningar och pannan fungerar bra mot huset, motorshunten gör sitt jobb perfekt men med laddomat 4030 är det en annan visa.

I dag t,ex eldade jag och höll pannan på ca 80-95 grader i fem timmar och då jag nu kollade hade knappt halva tanken kommit upp i 65 grader och andra halvan är på typ 20 grader. Det är ungefär likadant om jag stänger shunten mot huset på 0, så jag tror inte det är att inte pannan orkar med.

Jag har köpt komplett ny kolv i laddomaten, prövat alla termostatpatroner som finns ( 63,72,78 och 87 graders) prövat alla tre lägen på laddpumpen men inget gör någon skillnad på resultatet.
Det enda jag har sett är att returvattnet från laddomaten som går in i pannbotten blir varmare ju högre gradtal jag har på patron.
Har jag satt in t,ex 78 graders termostatpatron är returvattnet på nästan 80 grader då det går tillbakas till pannan medan det som förs in i tanktoppen är då knappt 70.

En gång efter ca 10 timmars konstant eldande på 95 grader blev tanken på nästan 80 uppe och typ 65 grader nere men det var flere år sedan. Nu när jag bytte till värre t-patron blev det varmare i slingan som går runt i pannan men bara ännu sämre i tanken.

I regel så skiljer det alltid ganska precis 20 grader mellan pannan och tanken. Så är pannan på 80 i några timmar så blir tanken 60 och då bara halva tanken. Jag hör ju att laddpumpen går och det hörs tydligt när man drar upp den på trean men vad sysslar den egentligen med under alla dessa timmar?

Hoppas någon kan ha nån aning om vad som försegår i min källare, varken jag eller rörmockare jag frågat förstår vad det sitter i, mvh jokkoma
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Varför blir inte acc-tanken varm?

Inlägg av rod02 »

Axlar kan gå av i pumpar, de låter men pumpar inget.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Varför blir inte acc-tanken varm?

Inlägg av danei »

Om pannan levererar effekt men laddomaten inte klarar av att ladda över det i tanken så skulle pannan koka. Så problemet är att pannan av någn anlednigne inte levererar mer effekt än så. Ladomaten laddar inte över mer än att panntemperaturen hålls på rätt temperatur. Så du bör leta efter fel i pannan. Är den sotad? något spjäll som står fel eller något i den stilen.
Kelvin
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 26 okt, 2006 14:58
Ort: Ulricehamn

Re: Varför blir inte acc-tanken varm?

Inlägg av Kelvin »

Om du har någon laddning alls kan den ju inte vara lägre än panntemperaturen. För att det ska kunna hända måste du blanda in kallvatten på vägen...
Ved Atmos DC75, fd oljetank på (sägs det) 3m³ + ny Akvaterm 3m³ bredvid, kulvert från första tanken in till ny Akvaterm soltank på 750 l. Laddomat 21-100, Laddomat 5030, Laddomat 31 "sol" och Thermomatic EC Home WL. Funkar klockrent!
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Varför blir inte acc-tanken varm?

Inlägg av danei »

Om den laddar långsamt så hinner den kallna på vägen. Men annars stämmer det, den kan aldrig ladda med lägre temperatur än panntoppen.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Varför blir inte acc-tanken varm?

Inlägg av Stegatorparn »

Vad har du för rökgastemperatur?
Visar termometrarna rätt?
Plockar du ut värme till huset samtidigt som tanken laddas, kan det ta längre tid än fem timmar.
Diom El o Ved har en verkningsgrad runt 50%.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Varför blir inte acc-tanken varm?

Inlägg av danei »

rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Varför blir inte acc-tanken varm?

Inlägg av rod02 »

Känns som ett läge att mäta temperaturer på rören. Mät på många ställen. Går bra med handpåkänning. Man får vara snabb om det är varmt :-) . Så kanske du hittar nått som felar.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Varför blir inte acc-tanken varm?

Inlägg av danei »

Nej, Det är effekten i pannan som är problemet.
jokkoma
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 28 okt, 2013 23:32
Ort: Sorsele, Västerbotten

Re: Varför blir inte acc-tanken varm?

Inlägg av jokkoma »

Jag tog lös både laddpumpen och urladdpumpen och dom såg fina ut båda två jag såg då att den gick på alla tre lägen.

Jag har också funderat om pannan är för dålig men jag har en granne med exakt likadan panna men diom tank (jag har en borö) och han kör ju upp tanken i 80 grader samtidigt som han värmer ett större hus än mitt.

Pannan stänger ju draget mer och mer för att inte börja koka och jag tycker att mätaren där verka stämma,
Den kokar på drygt 100 och mätaren på shunten följer exakt den på pannan då shunten är max öppen. På vintern då det är kring 15-20 minus skickar automat shunten ut ca 40-45 grader på elementen för att hålla ca 21 grader men det tycker jag pannan borde klara av och ändå ladda en tank.

Det tar kanske en timme drygt innan halva tanken är på 60 grader men sedan efter ytterligare fyra -fem timmar är det fortfarande bara halva tanken som är varm så vad är det som händer då? Pannan ligger ju kvar på sina 85 grader men tanken får nöja sig men 20 grader lägre, jag tycker det är lite väl mycket effektförlust.

Jag ska försöka skaffa några bilder på eländet så ni ser hur det ser ut. Tack så länge.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Varför blir inte acc-tanken varm?

Inlägg av danei »

Så pannan blir så pass varm att dragregulatorn begränsar effekten. Då är det nog trotts allt laddningen det är fel på. Bortse från mina tidigare så tvärsäkra svar.

Edit: Stavning
Senast redigerad av danei den tis 29 okt, 2013 17:36, redigerad totalt 1 gånger.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Varför blir inte acc-tanken varm?

Inlägg av Stegatorparn »

Föreslår att du sätter i 63° termostaten i Laddomaten om den inte redan sitter där.
Laddningen startar snabbare och du får ut mer energi från pannan vid samma pumpflöde.
Finns ingen anledning att ha högre returtemperatur.
Laddomatens panngivare ställs in på 80° och laddningspumpen på den lägsta hastighet där den förmår hålla panntemperaturen i balans. Normalt läge 2 eller 3. Börja med läge 3 och se om det blir långa gångtider eller täta start och stopp.
Dragregulatorn ställs in på 95° och skall normalt inte strypa alls under hela eldningen.

För att sänka rökgastemperaturen kan du vecka spikband och köra in i rökkanalerna genom sotluckan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Varför blir inte acc-tanken varm?

Inlägg av Eldvin »

Vad händer om man kopplar bort kedjan till dragregulatorn och sätter en spik eller liknande i dragluckan?? Börjar pannan att koka eller laddar den riktigt då mån tro??
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Varför blir inte acc-tanken varm?

Inlägg av xdigger »

Jag körde med 87 grader i retur till pannan och upplevde att när den kom upp dit så laddade pannan fortare och effektivare än med 72 graders termostaten, pannan brann helt enkelt bättre med högre temperatur i pannan, innan var den tjurig och tog tid att ladda och få upp temperaturen på. Sen tog jag bort dragregulatorn och satte i en skruv så jag kunde justera primärluften exakt eftersom man får samma driftförhållande när man laddar så fick jag jämnare gång på pannan då.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Varför blir inte acc-tanken varm?

Inlägg av Micke142 »

Tycker du ska kolla rökgastempen när pannan ligger på ca 85grader som du skriver,ja så inte dragregulatorn stryper för mycket och du får dålig effekt på pannan.
När jag eldar med ved i min panna så kör jag med konstant inställd primärluft och max effekt på pannan.Använder inte dragregulatorn ,tycker den inte är något att ha när man eldar med ved mot acc-tank. Ja iomed att acc-tanken ska ta till vara o lagra all överskottsenergi som huset inte behöver kan du elda på max effekt tills du nästan fyllt tanken. Det man får lära sig är hur mycket ved som det går åt vid olika utetemperaturer och vad huset kräver för energi utan att pannan ska koka. Har oxå laddomat 4030 och den står på max laddtemp (90grader) och laddpumpen på 1:an. Vilket läge du ska ha laddpumpen på får man kolla så inte pannan kokar(även laddtempen,kan behöva sänkas om det tenderar att koka för dig).
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
Skriv svar