Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av danei »

Om du har kranarna som gör det möjligt att stänga anslutningen mellan kamin och tank samtidigt som det finns en värmekälla i tanken så ska du ha en övertrycksventil där med. Den kan ju vara på 2,5bar om du vill att det ska öppna på kaminen först.
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Jag kom även på att man kan ju skippa luftskruv längst upp. Det är ju bara att vrida på ratten till säkerhetsventilen så luftar man. Säkerhetsventilen hade jag ändå tänkt koppla via ett skvallerrör ner till nånstans där man kan ha en liten burk för uppsamling av vatten.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av danei »

Du skulle ju kunna leda ett grövre rör upp i skorstenen och ett tunt ner till en avtappning. Det måste ju vara möjligt att släppa ut ånga utan att det blir farligt.
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Är det någon som har synpunkter på att använda PEX-slang till värmefördelningen? Jag läste nånstans att de klarar max 70 °C men varmare framledning än så behöver man ju inte.

Anledningen är att rören måste gå igenom massa brandklassade skott. Det är enklare att dra plast i de genomförningarna eftersom kopparrör måste isoleras med 50 mm isolering 600 mm på båda sidor av genomförningarna och det är trångt på många ställen. Genomföringen för plaströr är enklare då det är en variant som kniper ihop och stryper det avbrunna röret vid brand och således behöver man inte isolera lika mycket samt att kragen i genomföringen bara är 100 mm istället för 200 mm för stål/kopparrör.
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Lägger upp en bild på kaminen som är installerad. Dock inte kopplad till acktankarna än...
kamin liten.jpg
kamin liten.jpg (115.15 KiB) Visad 5506 gånger
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av Stegatorparn »

Om du använder PEX avsedda för värmesystem så går det bra.
Enklare PEX slang medger en viss syrediffusion och det vill man inte ha i värmesystem.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Det skulle vara bra om jag kunde montera expansionskärlet liggandes p.g.a. placeringen i motorrummet. Finns det nåt skäl till att man inte skulle kunna montera det liggandes?
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av danei »

Nej.
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Bra svar!

Nu har acktankarna vänts uppochner så slingan hamnar i toppen.
Bild
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Upppchnervända acktankar på plats och (liggande) expansionskärl till vänster. Nu börjar det närma sig inkoppling...
Acktankar + expansionskärl
Acktankar + expansionskärl
acktankar.jpg (91.43 KiB) Visad 5442 gånger
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Så det börjar närma sig inkoppling. Jag saknar dock shuntventil. Någon som har åsikter om vilket märke man ska välja eller ska man ta en Esbe från Rinkaby? http://www.rinkabyror.se/artikel/esbe-s ... elect=true

Styrning kanske man ska ha. Eller så skiter man i det först och kompletterar om det behövs.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av Stegatorparn »

Esbe funkar bra. Lätt att få reservdelar och alla shuntstyrningar passar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Det blev en ESBE från blocket:
ESBE.jpg
ESBE.jpg (176.42 KiB) Visad 5353 gånger
gunne
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 21 okt, 2013 12:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av gunne »

Nu har jag börjat ta tag i det här igen efter en lång julledighet och jag ska beställa elpatroner från Kineserna.

Jag har kollat upp priser på 6kW-patroner men jag minns inte riktigt varför. Planen är ju att man på sommaren stänger av ena tanken och har den andra igång som VVB, då med elpatronen som värmekälla. På vintern kan en elpatron i varje tank kicka igång om man skulle missa att elda och dieselvärmaren är paj.

Hur mycket effekt behöver man för ett hushålls varmvattenbehov? Det känns som att 6kW borde räcka mer än väl med 500 liter acktank, men finns nån tumregel?

Elen i båten går genom en isolertrafo som är på 20 kVA så jag har inte hur mycket ström som helst att strössla med...
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Acktanksystem till bobåt, synpunkter på schema?

Inlägg av Roli »

Har du 3-fas in till båten?

När jag körde VV i min acktank vid ett "ombygge" för ett antal somrar sedan. Så värmde jag min tanks övre 300-400 litrar och om jag inte minns fel så gick det åt mellan 8-9 kWh per dygn för att fixa detta. Så det är ingen stor elpatron som krävs.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar