Rumsgivaren, hjälp!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Rumsgivaren, hjälp!

Inlägg av FRS05 »

Hade en elektriker här som drog in rumsgivaren upp till övervåningen. Ställde den på 20 grader men när den gick över 21 grader ställde jag ner den på 15 grader. Åkte bort några timmar och när jag kommer hem är där 25 grader i huset:).

Börjar inspektera lite och undrar om det inte ska lysa lite från termostaten, ser ut att sitta en liten lampa där? Eller hur fungerar det? Börjar läsa lite nu, kan det vara så att den inte stod i läge noll, läge noll borde vara 5 grader vilket är det lägsta den går till, när pannan startades bara? Eftersom vi bröt strömmen när han var där. Kan det vara så enkelt?

För jag ser ingen inställning på pannan/brännaren som måste startas. Dum fråga men när jag stänger av pannan, det är väl bara att första sätta knappen till höger på brännaren till 0 och likadant på pannan för el och pellets. Ska jag sedan stänga av den med huvudströmbrytaren som går till pannan?
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: Rumsgivaren, hjälp!

Inlägg av grey »

Det finns ingen lampa på rumsgivaren.

Sen förstår jag nog inte riktigt vad du menar med läge noll, på rumsgivaren? Eller menar du på displayen på pannan?

På pannan står den i läge noll när den är avstängd och önskad temperatur är uppnådd. Läge 1 när den jobbar ihop med shunten och kallar på mer värme.

Tänk på att det tar lååång tid innan den är i fas med önskad temperatur. För mig tog det nästan 2 dygn .. Jag hade oxå först stollevarmt de första dygnen, men efter lite omplacering av rumsgivare och väntan på att den ska komma i fas med huset så blev det bra
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Rumsgivaren, hjälp!

Inlägg av danei »

En rumsgivare har man ju för att kunna kompensera även för tillfälliga störningar, typ solen lyser in mm. Den bör absolut inte ta dygn att svänga in.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Rumsgivaren, hjälp!

Inlägg av FRS05 »

Den ska som sagt inta ta flera dagar att ställa in sig eftersom jag har haft en innan som jag vet hur den ska fungera. Eldade jag till exempel och temperaturen blev 24 grader stängde den av flödet till elementen helt om jag hade rumsgivaren på 21 grader. Det gjorde den till tempen steg under det och då började den shunta ut försiktigt så fort tempen sänkte sig under de 21 graderna.

Såhär står det i alla fall u Ulmas instruktionsbok: • Rumsgivaren skall vara i läge noll när pannan sätts i drift, när pannan sedan har fyllts på med vatten och nått maxtemperatur skall givaren vridas upp till ca 25 grader så att ett klick hörs i givaren sedan föras till önskad inomhustemperatur. I och med detta aktiverar man (startar) cirkulationspumpen. Sedan kan cirkulationspumpen slås till och från via manöverdisplayen i PLC- styrningen. +1 = PÅ / +0 = AV.


Satt rumsgivaren så långt ner jag kunde, stängde av pannan, satt på den och lät den elda upp, vred den till 25 grader men hörde inget "klick". Så något känns inte rätt eller gör jag fel på något sätt.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Rumsgivaren, hjälp!

Inlägg av danei »

Jag tror inte att rumsgivaren är en bimetalltermostat. Det är nog snarare en potentiometer och en termotesistor. Så du ska inte höra något klick alls. För delen med det är att styrningen vet hur långt från önskad temperatur man är, inte bara om det är för varmt eller för kallt.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Rumsgivaren, hjälp!

Inlägg av Icecap »

Att rumsgivaren är en termosensor i någon form kan vi nog anse för givet. Och att den kan behöva dagar för att svänga in sig kan jag faktisk acceptera, inte för att givaren behöver det men för att styrningen kan det!

En PI-reglering (normal temperaturstyrning) med en låg I-faktor kan behöva lång tid att komma i fas så för mig är det sannolikt att det kan bli så.

Och det är väl målet också: I-funktionen ska reglera efter ett medel av behovet medan P-funktionen klarar de "snabba" avvikelser. Om en "snabb" avvikelse (solinstrålning) är t.ex. 6 timmar lång måste I-funktionen ju vara rimligt icke-påverkat av detta varför en tröghet på fler dygn inte verkar konstig för mig.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Rumsgivaren, hjälp!

Inlägg av FRS05 »

Själva problemet var väldigt löjligt men allt är lätt såhär i efterhand. Vad var då problemet? Jo, vredet till motorn på shuntautomatiken stod inte i "auto" läge utan det stod på manuellt:). Jag hade en snarlik historia innan och där fanns det 2 lägen som var väldigt tydliga och lätta att hitta. Det fungerade inte riktigt likadant på denna även om principen var densamma.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Rumsgivaren, hjälp!

Inlägg av brushuvud »

haha, ibland är det enkelt. Skönt att det är fixat!
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Skriv svar