Mycke spån med bulkpellets

Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Mycke spån med bulkpellets

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Som jag ser det är ju problemet att bulkpellets levereras med mycket spån. Ett vågspel varje gång man skall beställa och man har inga garantier att det inte blir en massa spån. Jag tycker det är ointressant om brännaren klarar det eller ej. Hur mycket brukar det vara då förrådet börjar bli tomt? För att minska problemen kan man ju se till att beställa en hårdare pellets som klarar processen bättre, men om den är siktad eller ej vet man ju inte. Tråkigt om bulkmarknaden för småkunder skulle försvinna för det är ju klart mer arbetsbesparade att bara få tre ton rakt in i förrådet, och detta skulle gagna tillväxten i pelletseldningen, men branschen verkar inte bry sig. Efter de dåliga erfarenheterna med den ryska SE-pelletsen förra vintern, så kör jag själv säckat som jag häller in i förrådet. Ingen spån överhuvudtaget och en problemfri eldning, och totalt säkert mindre arbete än att hålla på med allt strul och att aska ut ofta.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Re: Mycke spån med bulkpellets

Inlägg av skalman65 »

Som jag förstår är så är spånet i bulk leverans något som man bara måste acceptera.... det bara är så,
det jag kan göra är att försöka få chauffören att sänka inblåsnings trycket lite.

Men trots det kommer det att vara spån kvar som kommer att ställa till problem
som min anläggning ser ut i dag.

Så är funderingen vad man gör för att komma runt problemet med att fallet är för dåligt,
för att spånet skall fara ner i brännaren till nästa säsong,
  • Skarvar på den skruv som jag har så fallet blir bättre
    Investerar i en Feedeo matning som monteras så att slangen kommer mer eller mindre ovanför brännaren
    (kan den användas till andra brännare än min PX 21 ?)
    eller tom investerar i en ny brännare för montering i nedre lucka
    ( vi pratar om det men kommer troligen inte bli till nästa säsong)
Om vi bestämmer oss för att fortsätta med bulk vilket vi troligen gör (av bekvämlighets skäl)
så är vi just nu inne på att skarva befintlig skruv, vilket jag har för mig inte är det bästa,
då det är svårt att få till svetsen på skruven,
kommer därför i sådana fall lämna bort det till firma som jobbar med licens svetsning

Har till denna säsong byggt om förrådet på ett eller annat sätt 3 ggr (ändrat skruv vinklar etc..)
skulle gärna att nästa blir den sista.
Så vad skulle ni göra,
där det viktiga då är ....att det bara skall fungera, slippa allt fixande o trixande efteråt
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Mycke spån med bulkpellets

Inlägg av xdigger »

Det kan vara så att det är helt andra material i dom plasterna/gummi som är tänkta till pellets. Avloppsrören kan nog väl få till en dammexplosion och det är INTE så kul att råka ut för!
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Mycke spån med bulkpellets

Inlägg av danei »

skalman65 skrev:Så spån problemet kan ha varit tidigare men jag har inte uppmärksammat det förrän nu,
då spånet stannar kvar i slangen
Då gissar jag att det inte var ett problem. Spånet i sig är inget probem förän anläggningen får problem med det.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Mycke spån med bulkpellets

Inlägg av Stegatorparn »

Ulma använder sig av PP-rör Uponor Soil & Waste till skruven enligt manualen sid 6.
http://ulma.se/pdf/Manual%20ULMA2000TCA%20SWE2013.pdf
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Re: Mycke spån med bulkpellets

Inlägg av skalman65 »

Danei skrev:Spånet i sig är inget problem fören anläggningen får problem med det.
Anläggningen har inga problem, bara spånet hamnar i brännaren.

Funderingen jag har just nu är på vilket sätt jag åtgärdar detta av de tre varianterna jag räknade upp i tidigare inlägg.

eller någon kanske har ett alternativ.

Såg på länken Stegatorpen hänvisade till att Ulmabrännaren inte rekommenderade skruvar längre än 2M,
Då matningen tydligen skulle vara ojämn,
samt frågan är om min motor skulle orka med en 2,5 m skruv istället för en 2m som nu.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Mycke spån med bulkpellets

Inlägg av Stegatorparn »

Det billigaste är väl att testa med ett rör som jag föreslagit tidigare.
Då slipper du ju ombyggnader.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Re: Mycke spån med bulkpellets

Inlägg av skalman65 »

självklart "stegatorparn" prövade med rör förra säsongen vilket gick mer eller mindre bra, så det var jag inte främmande för.
Gjorde om testet i helgen, vilket vart bättre men inte bra.
Hade ca 2 dl i röret efter avslutat körning.
Kan känna en viss oro med rör, då det trots det samlas viss mängd spån, att man inte har samma säkerhet vid en eventuell brand, slangen brinner smälter medan plast röret kan hjälpa elden att nå skruven.

Kom på att vrida upp skruven , så att utloppet därigenom kom högre upp vilket verkar fungera "bra
Skall testa och se hur länge jag kan köra innan spånet orsakar soppa torsk för att pelletarna fastnar i slangen.

Har nu kört 2 omgångar utan bränsle stopp, utan att röra slangen........
Men detta är inte något hållbart i längden, hittade en tråd som tog upp ett norskt matnings system,
som verkade riktigt smart , håller på att undersöka om det skulle kunna vara något,
lägger upp en länk när jag hittar tillbaka till tråden :oops:
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Mycke spån med bulkpellets

Inlägg av Stegatorparn »

Var det möjligen detta du hade i tankarna http://www.matene.com/index.html.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Mycke spån med bulkpellets

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Det som är intressant att se just nu då jag häller in säckarna i förrådet är att förråd och skruv inte genererar någon spån som syns i nedfallslangen. Det är helt fritt från spån. Alltså kommer spånen med bulken.....VSB.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Re: Mycke spån med bulkpellets

Inlägg av skalman65 »

Lösningen för säsongen vart en planka som sågades med en klyka i ena änden. :D

Skruven vred jag sedan så att ut mynnings röret kom ännu något högre upp och slangen likaså.
detta spändes sedan fast med plankan.

Nu har brännaren gått utan problem, och de gånger jag tagit bort slangen efter ca 1 veckas gångtid har det varit i stort sett tomt på spån.

Så nu måste spånet fara ner i brännaren tillsammans med pelletarna istället.

Hur jag löser detta till nästa år vet jag inte ännu, då denna konstruktion bara ät tillfällig.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Mycke spån med bulkpellets

Inlägg av rod02 »

skalman65: Får du spånet att stanna i brännaren? Här flyger det bara förbi. Prova spån i typ en djup talrik, och blås med en hårfön.....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar