bulkförråd i källare - ont om plats

Skriv svar
mblaise
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 03 apr, 2012 09:06
Ort: Skurup, Skåne

bulkförråd i källare - ont om plats

Inlägg av mblaise »

Hej
Jag börjar bli lite småtrött att bära ner pellets ned i källaren genom att 80 cm bred och brant trappa. Har således börjat spåna lite på att bygga mig ett bulkförråd.

Problemet jag står inför är framförallt hur jag ska lösa anslutningen från bulkförrådet och till brännaren / alt. mellanförråd. Då totalhöjden är begränsad till högst 180 cm och bredden till 100 cm vill jag ju hitta en så optimal (vad gäller höjd) lösning på anslutningen bottenskruv och skruv till brännare/mellanförråd.

Räknar jag lite snabbt på det så får jag plats med ca 6 kubik med 45graders lutning på långsidorna och 20 cm höjd på bottenskruv.

Är det någon som har sett/byggt en lösning med sluttande bottenskruv? Jag tänker mig denna lösning för att få plats med anslutning undertill. Är jag kanske tvungen att investera i vaakumtömning/"dammsugare"?

Ca 40 cm av takhöjden är ovan jord så anslutning till bulkbilen torde inte vara några problem.

Ritning bifogad, min tanke som måtten bygger på är att placera förrådet bakom murstocken.
Bilagor
ritning
ritning
pannrum.png (13.7 KiB) Visad 3662 gånger
TMV Alpha - 86
Janfire Flex-A - 06
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: bulkförråd i källare - ont om plats

Inlägg av danei »

Hur ska du separera förrådet från murstocken? Eller räknar du med att låta pellets ligga mot den?
mblaise
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 03 apr, 2012 09:06
Ort: Skurup, Skåne

Re: bulkförråd i källare - ont om plats

Inlägg av mblaise »

Bulkförrådet blir antagligen med plyfa och 45*95 reglar eller 45*45 mot vägg. Måste kanske förtydliga bilden lite. Rektangeln framför pannan är en gjuten avsats på ca 10 cm, detsamma till vänster och bakom murstocken.
TMV Alpha - 86
Janfire Flex-A - 06
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: bulkförråd i källare - ont om plats

Inlägg av danei »

Det låter nästan överdrivet. Jag har inget mot yttervägg och 45*75 reglar cc60 med OSB in mot pannrummet. Jag har 2,2m i takhöjd och bara en enkel vägg mellan tak och golv.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: bulkförråd i källare - ont om plats

Inlägg av xdigger »

Har du inget fönster i pannrummet? Jag kommer fylla mitt förråd med säckar utifrån, då slipper jag bära in säckarna och kan således bara hälla dom rakt i förrådet som kommer vara nedanför mitt källarfönster. :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
mblaise
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 03 apr, 2012 09:06
Ort: Skurup, Skåne

Re: bulkförråd i källare - ont om plats

Inlägg av mblaise »

Har jag också tänkt på men vissa problem kvarstår, framförallt att ett av två garage är obrukbara på vintern eftersom det står 5 pall pellets där inne :)

Har räknat lite grovt på't och det är ju inte direkt på grund av pengarna man investerar i bulkförråd - enligt kalkylen tar det över 10 år innan det har betalat sig. Frågan är ju om en bottenskruv håller i tio år.
Man är ju fortfarande ung och lite styfft arbete har man ju inte dött av...
TMV Alpha - 86
Janfire Flex-A - 06
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: bulkförråd i källare - ont om plats

Inlägg av GoForIt Pellets »

Sen finns det ju vi som har byggt ett bulkförråd i stil med det du beskriver, men inte använder det eftersom kvalitén som levereras i kombination med det slitage som uppstår i leveransprocessen ger att pelletsen i förrådet inte på något sätt liknar den du ser i säckarna, och ger risker för återkommande driftsproblem..

En annan aspekt att väga in är att det under de senaste tre åren inte varit möjligt att köpa bulkpellets till samma pris som säckad. I varje fall inte från de leverantörer som levererar här. Det kan låta märkligt, men det är inte samma priskrig på bulkpellets som säckad. Bland annat beroende på att leveranskostnaden är ju betydligt högre för en bulklastbil än en vanlig flaklastbil.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: bulkförråd i källare - ont om plats

Inlägg av Icecap »

Själv går jag i tankar på storförråd, helt enkelt för att undvika veckoförrådet som är för litet om det blir dumt med allt. Och jag har insett att bulkförråd med inblåsning är teoretisk bra men verkligheten är en annan varför jag har vald att det ska röra sig om ett förråd som jag kommer att fylla från småsäck.

Jag har dock inte löst hur pelletsen ska transporteras ur förrådet och därifrån till brännaren - men jag jobbar på det. Min prioritet är inte nödvändigtvis att ha det största förråd jag kan ha men däremot den mest stabila lösning jag kan fixa.
Senast redigerad av Icecap den ons 09 okt, 2013 10:03, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
mblaise
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 03 apr, 2012 09:06
Ort: Skurup, Skåne

Re: bulkförråd i källare - ont om plats

Inlägg av mblaise »

Tack för input!
Kanske ska börja fundera på ett större förråd i stil med bulk som fylls med småsäck då.
TMV Alpha - 86
Janfire Flex-A - 06
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: bulkförråd i källare - ont om plats

Inlägg av danei »

Jag har inga problem med att min anläggnign strular om det inte är spånfri pellets. Nu hittade jag dessutom en leverantör som verkar ha samma pris som det jag hittar på säckar. Så för min del är det hanteringen som blir smidigare. Man när man läser runt här så inser man att många har känsliga prännare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: bulkförråd i källare - ont om plats

Inlägg av Stegatorparn »

Det är inte brännarna som är problemet utan skruvar och förrådslösningar som inte klarar mycket spån och smul.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: bulkförråd i källare - ont om plats

Inlägg av Icecap »

Precis som Stegatorparn skriver är det sällan att brännaren har problem med spånen, jag har t.o.m. misshandlat min med att elda spån från vinden, går utmärkt med 25% pellets för att hålla elden vid liv.

Transporten från förråd till brännaren är däremot ett problem hos många och det kräver en hel del omtanke och kunnande att få det rätt och problemfritt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: bulkförråd i källare - ont om plats

Inlägg av danei »

Då måste jag ha haft tur. Jag har inga problem med min skruv, den transporterar det jag häller i, oavsett om det är ren pellets eller ren spån. Blött sågspån gick dock inte att köra rent, men det är kanske inte så överaskande. Jag har en 40mm kärnlös skruv, det är inte vad jag har uppfattat som det bästa i diskusionerna.
Skriv svar