rapport om nya Brännaren

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

rapport om nya Brännaren

Inlägg av brushuvud »

Halloj alla!
Nu är nya brännaren injusterad.
Här är värden för lägen...

Låg effekt 11.7 kw
rtmp 133.4
o2 6.1
co 296.0 ppm
co2 14.4 %
qA 5.9 %
lambda 1.41
verkningsgrad 94.1 %
Skruv på 5.5
skruv av 10.0

Hög effekt 19.9 kw
rtmp 159.8
o2 6.1
co 205.0
co2 14.4
qA 7.3
Lambda 1.41
verkgrad 92.7
skruv på 9.0
skruv av 6.0

Vad säger alla som vet... är det justa värden??

Skruv på 65 sekunder vid startdos. Inte ändrat från originalinställning. Jag tror inte han mätt startdosen
vid injustering. Om det är så blir väl det enda som inte stämmer angiven effekt. Den räknas ut via startdosens storlek. de uppmätta värdena i sig blir väl ändå korrekta....

Ändrade inställningar från originalinställningar.
Låg effekt skruv på 5.5 istället för 5.0
Hög effekt skruv på 9.0 istället för 8.0

Den har gått felfritt sedan 20/11 och automatsotningen tar verkligen bort effektivt efter avslutad cykel. Det är mycket skönt att veta att jag inte behöver komma ihåg att passa bränncyklar och dra i spaken mer! Den bästa ändringen är nog ändå att den växlar mellan låg och hög effekt vid högt värmeuttag. Trodde först att det var sammankopplat för temp när patronen gick igång men så enkelt var det inte. Är nog lite mer avancerat programmerat än så då den, vad jag sett, inte har en bestämd "tempsiffra" då den sätter igång. Får ha lite koll på det ;)

Vänligen allas eder Brus
Senast redigerad av brushuvud den mån 07 okt, 2013 22:41, redigerad totalt 2 gång.
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: rapport om nya Brännaren

Inlägg av Eldvin »

Men 14 % i Co2?? Ska det verkligen va nödvändigt?? Inte konstigt att rören brinner upp.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: rapport om nya Brännaren

Inlägg av brushuvud »

Eldvin: Berätta mer...
Har nu läst målsättningsvärden..
co2 11%
co 10-300 ppm
o2 8-10%

Gör dessa % så stor skillnad??
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: rapport om nya Brännaren

Inlägg av Eldvin »

Som jag ser det.En Co2 under 11% betyder ett högt luftöverskott som skickar ut mycket av värmen i onödan och tar på brännar rören.Likadant om du hamnar på 13 % och där över. Tittar du på instrumentet så sjunker verknings graden när Co2 sjunker.Men om det bara är nån % så må ju det va bättre än att rören brinner upp. Du kan ju ha upp åt 500 ppm i Co.Men man vill ju att den är under 300 och det ska inte va några problem med en Ulma.Co,n stiger som bekant både vid luft överskott som vid luft underskott.Så det är ju ingen vits att låta Co,n skena i väg bara för att få en hög Co2.Sen vill det ju till att pannan är tät så ingen tjuvluft slinker in och lurar instrumentet.Vid en otät panna ser det sämre ut än vad det egentligen är.Och ska man då pressa upp värdena för att få ett fint kvitto så kommer det att sota istället för att ta den gamla pannan för vad den är.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: rapport om nya Brännaren

Inlägg av Erik_73 »

Eldvin förklara på vilket sätt ett högt CO2 skulle vara skadligt för brännaren?.....vad gäller CO så är det temperaturen i förbränningen som avgör hur högt eller lågt värde du får, en hög förbränningstemperatur gör att dom tyngre kolvätena förgasas och brinner upp vilket kommer att ge ett lågt CO

Det som inte är bra för en brännare är en allt för hög förbränningstemperatur, ser man på värdena mellan låg och hög effekt så ser man ganska tydligt att hög effekt ger ett lägre CO vilket tyder på att temperaturen i förbränningen är högre och kommer förmodligen att slita mer på brännaren än vad den gör vid den lägre effekten

Brushuvud vore jag du skulle jag köra på med dessa värden och inte ändra på något
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: rapport om nya Brännaren

Inlägg av Eldvin »

Precis som du skriver Erik. När förbrännings temperaturen blir för hög tar det på materialet.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: rapport om nya Brännaren

Inlägg av Erik_73 »

Så du menar att en hög förbränningstemperatur ger ett högt CO2?

Ett lågt 02 överskott ger ett högt CO2 vilket kommer att resultera i att man får en låg förbränningstemperatur vilket gör att CO kommer att skjuta i höjden för att dom tyngsta kolvätena inte förgasas och brinner upp

Vad är anledningen till att CO värdet är lägre vid hög effekt medans CO2 är densamma vid dom olika effekterna?

När jag provade över 19% i CO2 var det i stort sett omöjligt för mig att komma över 620grader i förbränningen.....
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: rapport om nya Brännaren

Inlägg av Eldvin »

Inte så jag menar Erik.Men att rören kan ta skada vid en hög Co2 kanske kan ha att göra med bränsle bädden eller nått.De blir ju mera pellets som glöder . Så exakt vad som händer har jag inte forskat i än. Men ska göra det då jag får tid.Men nu vart jag ännu mer nyfiken på din temp studie så den får du gärna fortsätta med för det lät intressant :D .
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: rapport om nya Brännaren

Inlägg av Erik_73 »

Har nu legat lite över 15%CO2 och 5,6%O2 och en förbränningstemp på 670-710grader och då har CO legat på lite drygt 400ppm och det har inte sotat av det, brukar rengöra brännare och panna var 5-7dag men har provat vänta nästan 21 dagar och har inte haft några större förändringar i O2 CO och CO2

Har tempgivaren monterat i ett dykrör ner till brännkoppen så jag kan se vad det är för temp när jag vill, är tempen runt 700grader så brukar CO:n ligga runt 300-400ppm och således behöver jag inte oroa mig för att det ska sota, mina mätningar har visat sig att högre effekt har också gett högre förbränningstemp med lägre CO som följd, vilket med största sannolikhet har en negativ inverkan på materialets livslängd i brännaren....en sak till som också torde ha en negativ inverkan är att brännaren expanderar och krymper vilket gör att materialet mattas ut
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: rapport om nya Brännaren

Inlägg av Eldvin »

Har du kollat Nox värdena nått??
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: rapport om nya Brännaren

Inlägg av Erik_73 »

har inte instrument för att mäta NOx så jag har ingen aning om vad för värden jag har, blir nog någon sån mätning nån gång framöver också, både hög och låg förbränningstemp har jag för mig ska vara negativt för bildningen av kväveradikalerna....en av pannorna som jag brukar vara och jobba med som är en sop panna använder man rökgasrecirkulation vilket gör att förbränningstempen blir lägre + att man har ammoniak dysor för att reducera bildandet bla

Hittade lite info om NOx där det står detta

Snabbare kylning av rökgaserna vilket håller nere uppehållstiden vid hög temperatur
och till följd av detta NOx bildningen.
Rökgasåterföring innebär att man återför relativt kall rökgas från slutet av pannan till
förbränningsrummet. Denna blandas då med sekundärluften för bästa effekt. Denna
metod kan vara svår att använda på annat än nybyggda pannor. Ändrad utformning
av förbränningsrummet.
Utformningen av eldstaden, placering av brännare och utformning, placering av
luftportar görs så att bränslet skall kunna förbrännas effektivt och kylas så snabbt som
möjligt. En panna med en stor eldstad och lägre eldstadsbelastning får en lägre
eldstadstemperatur och därmed lägre NOx bildning.

Temperaturen påverkar NOx bildningen genom att atomärt syre O bildas och
förbränner kvävet i förbränningsluften. Detta sker vid temperaturer över 1300-1600C.
Bildningen sker efter den egentliga flamzonen.
Luftfaktorn påverkar bildningen av NOx. Ju högre luftfaktor ju mer kan bildas.
Närvaron av kolväten i förbränningszonen. Det är eftersträvansvärt att hålla en
ofullständig förbränning i bädden och erhålla denna senare i processen. Detta leder
till att man får kvar en viss mängd kolväten som kan ”ta” syret från bildat NO.
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: rapport om nya Brännaren

Inlägg av Eldvin »

Undrar hur det skulle funka på en pelletspanna??Dom där fåren får vänta till en annan kväll.Har lite å fundera på i kväll med då :D
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: rapport om nya Brännaren

Inlägg av Erik_73 »

Kan nog garantera att det inte är värt pengarna det skulle kosta att bygga om för detta då jag tror att bildandet av NOx i vanliga pannor inte är så jätte stort

Brushuvud hur låg effekt går brännaren att köra på?....
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: rapport om nya Brännaren

Inlägg av brushuvud »

Just nu går den på 11,7 Kw i lågeffekt.
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: rapport om nya Brännaren

Inlägg av Honda »

Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Skriv svar