CTC Ecoflex överhettningsskydd

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
felibeli
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 09 feb, 2013 19:08

CTC Ecoflex överhettningsskydd

Inlägg av felibeli »

Hej!

Sedan 2-3 veckor tillbaka stängs pelletsen av i kortare och kortare varsel (först 4-5 dagar sedan 2-3 dagar, idag efter bara 3 timmar). På displayen står: Pellets avstängd.
När jag trycker på knappen överhettningsskydd så hörs ett ljud och pannan sätter igång igen.
Men idag stängdes den av igen 3 timmar efter jag satte igång igen (med temperaturen i pannan på 97 grader.)

Har samma pellets sedan vi flyttade in i december, sotade för en 1 vecka sedan.
Vad kan detta bero på?

Tacksam för alla förslag.

Hälsningar

Pannan är inställd på 74 och el på 49.
felibeli
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 09 feb, 2013 19:08

Re: CTC Ecoflex överhettningsskydd

Inlägg av felibeli »

Hej!

Tänkte lägga till att jag har märkt att temperaturen i displayen (panna) verkar konstig:

den hoppar upp och ner 3-10 grader från en sekund till en annan???

Kan det vara så att det finns nån sorts termostat som är sönder och därför hoppen och avstängningar så ofta?

Jag tror inte att det har varit så innan.

Tacksam för alla funderingar.
felibeli
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 09 feb, 2013 19:08

Re: CTC Ecoflex överhettningsskydd

Inlägg av felibeli »

Hej!
Ringde till kundservice. Han hade ingen direkt förklaring men tyckte att jag ska sänka temperaturen.
Sänkte sedan temperaturen panna till 69 och nu har det varit lugnt i 10 dagar...
Hoppas det är ok nu.
Hälsningar!
Cator10
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 09 jan, 2014 12:41

Re: CTC Ecoflex överhettningsskydd

Inlägg av Cator10 »

Mitt överhettningsskydd löste också i början efter installationen. Hos mig var det tempgivaren till tanken i pannan som gått sönder, tydligen ett känt fel hos ctc. för de skickade omgående en ny givare. Har för mig att den satt under den svarta plastpluggen framför shunten. Min temperatur hoppade också fram och tillbaka.
CTC Eco Flex -11, 2m skruv, Mafa Midi Mänadsförråd. inne/utegivare 95kvm + 59kvm biyta, kör nu med Stora Enso pellets
Skriv svar