Esbe 4TM

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Esbe 4TM

Inlägg av xdigger »

Tjena!
En fråga, om vänder på in och utlopp på shunten ändrar man även stigare och returanslutningen med då?
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Esbe 4TM

Inlägg av danei »

Nu hängde jag inte med på frågan. Vad är det för shunt? Vad vill du göra?

Om det är en 4vägsshunt som man vill byta plats på fram och returledning på så flyttar man insticksröret på pannan. Finns det inget löst rör så ska man inte vända på flödet. (CTC1100 tex)
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Esbe 4TM

Inlägg av xdigger »

Det är som så att jag har ju en Thermia Biomatic som jag installerade. kopplade in anslutningarna och behövde ändra för att få smidigt med rören, för att slippa korskoppla rören helt enkelt. Ditt svar tolkar jag som om man även ändrar in och ut på pannan, som jag befarade. Då är det bara att göra om och göra rätt.. :(
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Esbe 4TM

Inlägg av xdigger »

Har varit nere och kollat lite, tar nog en timme eller två att ändra rätt. Tur man har ventiler till radiatorrören så jag kan göra detta med minimal tappning av systemet. :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Esbe 4TM

Inlägg av danei »

Om det är som på min pellux (vilket jag gissar att det är) så lossar du shunten och flyttar på en lösa rör som finns under. Det bör gå fortare än ett par timmar om du har ventiler som du säger.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Esbe 4TM

Inlägg av xdigger »

Tack Danei för det snabba svaret! Nu är problemet avhjälpt! :) Har lödit om dom två rören nu, tur jag inte hade hunnit returnera lödkopplingarna än.. Dock tog lodet slut och jag gav upp, sen var jag i garaget och hittade några lödkopplingar i en låda, kollade ner lite i botten på låda, ahh 15cm lod till den sista lödningen. :)

Enklare att löda om några rör eftersom jag inte vet hur det ser ut i pannan, risken är stor att det är fast eftersom det tom sitter en klisterdekal på pannan som visar vad som är vad. Hade missat detta när jag gjorde systemet! Sen hade jag ingen packning till shunten heller tyvärr om den hade börjat läcka.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Skriv svar