Bulk leverans, vilket inblåsnings tryck

maggen
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 31 okt, 2010 18:56
Ort: Kussjö

Re: Bulk leverans, vilket inblåsnings tryck

Inlägg av maggen »

Eller en cyklon, som man brukar ha om man inte har en ficka.
Albin polar35 -98(14), janfire flex-a, 2*500l ack med beredare, 80l elberedare i serie, 40u-rör, 5tons bulkficka
klasson
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 28 feb, 2014 21:51

Re: Bulk leverans, vilket inblåsnings tryck

Inlägg av klasson »

skalman65 skrev:Menar du att det Skulle vara bättre att gå upp i tryck, men se till att ha rejäla dämp mattor.
samt en bra inblåsnings dämpare.

Det man vill åstadkomma vid inblåsningen av pellets är att pelletsen har en så låg hastighet som det är möjligt då den kommer ur röret och in i förrådet. För att underlätta detta och att kunden får pelletsen i den delen av förrådet som den vill underlättar det med en hängränna som gör att pelletsen inte dalar direkt utan hamnar i andra änden och chauffören kan ha en lägre hastighet då han lossar eftersom pelletsen glider in. Hastigheten på pelletsen och trycket i tanken på bilen går inte alltid hand i hand, det hänger mycket på chauffören. När man levererar så ska kompressorn producera så lite luft som möjligt och så har man lite högre tryck i tanken men det viktigaste är att man använder så lite "hjälpluft" som möjligt för att pelletsen ska orka in i förrådet. Hjälpluft är den luft som tillsätts i mynningen där pelletsen kommer ut ur bulkbilen och in i slangen och det är den luft som till störst del bestämmer farten på pelletsen. Man behövef alltså lite mer tryck i tanken för att kunna använda mindre hjälpluft vilket gör att man får en lägre hastighet. Detta gör även att det blir ett mindre slitage på pelletsen då du får mindre luft och mer pellets i slangen som någon tidigare i tråden skrev. Det är givetvis alltid bra att ha monterat en dämpning i förrådet av en matta eller liknande 10 - 20cm från väggen.
Vilket tryck man använder skiljer sig mellan olika kompressorer, slanglängder, mottagning i förrådet och avluftning.
Men det skiljer inget mellan tippbulk och liggande bulk.
klasson
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 28 feb, 2014 21:51

Re: Bulk leverans, vilket inblåsnings tryck

Inlägg av klasson »

skalman65 skrev:Vet att frågan har varit uppe tidigare men hittar inte trådarna nu.

Funderar helt enkelt vilket inblåsnings tryck ni får eran pellets levererad med.

Sista leveransen så låg trycket på 0,5 0,6 , skulle vilja ha 0,3 är det rimligt

Att leverera med ett så lågt tryck som 0,3 är i princip omöjligt. Rimligt lossnings tryck ligger mellan 0,5 & 0,8 för ett villaförråd det som styr är kapacitet på kompressor, slanglängd, utformning av mottagning, avluftning och hur man får lägga slangen från bil till anslutning. T.ex undermålig kompressor högre tryck, slang över staket kan vara lika med veck och högre tryck för att trycka upp detta.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Bulk leverans, vilket inblåsnings tryck

Inlägg av André »

Läste nånstans om att man inte ska använda hängränna vid inbåsningen för att de skapar mer spån då förrådet blivit fullt längst in i förrådet å pelletsen ska då slås sönder då den inblåsta pelletsen slår imot pellets som ligger i rännan, Tycker de verkar stämma hos mej iaf då jag fyller hela förrådet..
När förrådet är drygt halvfullt (ca 4,5 ton) då börjar pelletsen blåsa efter rännan för att sedan kastas åt sidorna då det är pellets i rännan, nu har jag inte haft problem med spån men ser att de blir mer då förrådet är fullt längst in.. Har 11-12 meter till vägen å har 9 meter rör som jag lägger ut så med bra chafförer så har dom bara en kort stump slang på 2-3 meter å flyttar bilen då dom byter kruka så de blir helt rakt från bil till röret/huset, men vissa lägger ut 6 meters slang som en slingrande orm innan röret å blir bara sura om man nämner att dom kan ju ta den korta slangen för att slippa böjarna..
Mitt förråd är 360x180x215 cm (LxBxH) rännan slutar ca 80 cm före dämpmattan å kanske skulle varit kortare, avluftningen är på 25x45 cm..
Då förrådet är fullt via inblåsningen brukar jag flytta röret å stoppa in de via avluftningen, Brukar få in ca 500 kg till där å man vill ju toppfylla då man ändå tar hem då har man pellets i 2 år hemma :D
Vad man vet nu skulle inblåsningen varit närmare ena sidan av förrådet alt 2 st avluftningar som man stoppat in röret genom för att få det helt toppfyllt.. Men men rören fick jag senare av kompisen som har bulkbil.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
klasson
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 28 feb, 2014 21:51

Re: Bulk leverans, vilket inblåsnings tryck

Inlägg av klasson »

Det är riktigt det du skriver om hängrännan. Den är bara tilll för att få förrådet helt fyllt vid avlånga förråd men vad jag menar är att om man inte har en hängränna så måste man ha en högre hastighet på pelletsen för att få den längst in och då är det att föredra med en hängränna så man kan ha en lägre hastighet. Det är bäst att bygga ett " för stort förråd". Så att pelletsen kan landa i andra änden och ändå få in önskad mängd. Men det är ofta svårt i trånga källare ocv dylikt.
Skriv svar