Säkerhetstermostater Kmp mysinge

Skriv svar
Andäs
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 30 sep, 2013 16:35

Säkerhetstermostater Kmp mysinge

Inlägg av Andäs »

Hej!
Har en kmp mysinge från 2005 i mitt hus.Skulle behöva få reda på hur man kan mäta säkerhetstermostaterna eller kontrollera på något sätt om de är i skick.Saken är dem att någon har monterat dit en vippbrytare som kopplar förbi termostaterna..Slår man ifrån brytaren så startar inte matarmotorn men dock glödstiftet.Med brytaren påslagen funkar kaminen bra.Någon som har bilder på termostaterna eller värden så jag inte skulle behöva skruva sönder kaminen och böra leta delar sedan när den skulle behöva vara igång nu när det håller på att bli kallt i huset :D
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Säkerhetstermostater Kmp mysinge

Inlägg av Stegatorparn »

Säkerhetsbrytaren är som en strömbrytare som antingen är av (oändligt motstånd) eller på (inget motstånd). Finns det flera funktioner som övervakas, är dom i regel seriekopplade.
Vissa högtemperaturskydd måste återställas manuellt genom att trycka in en liten knapp.
Du får kolla i manualen vad som gäller.
Det är oroande att det finns en förbi koppling som kopplar bort säkerhetsfunktionerna. Den skall bara användas i felsökningssyfte.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Säkerhetstermostater Kmp mysinge

Inlägg av danei »

Det är ingen termostat, den ska kräva manuell återställning.
Andäs
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 30 sep, 2013 16:35

Re: Säkerhetstermostater Kmp mysinge

Inlägg av Andäs »

Ja dom är seriekopplade.Kollade med elpennan så när brytarn är tillslagen går det ström genom hela linjen men när den slås ifrån bryts ju strömmen förståss för att nån av givarna har slagit ifrån.Står inget i manualen hur man återställer dom.Bara att det finns 3 stycken.2 stycken som slår ifrån vid 85grader och den tredje vid 200 grader eller nåt liknand men det är allt man får ut från manualen.och dom sitter så jävligt till att måste troligvist skruva loss allt som går för att komma åt :( Därför skulle jag vilja veta vilken av dom som felar och om jag kan få tag i nån ny eller motsvarande.Går ju bara två trådar till dom kopplade i serie så vet ju inte var man skulle "nollställa" dom i såfall?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Säkerhetstermostater Kmp mysinge

Inlägg av Stegatorparn »

Kan du inte mäta dig fram till vilken som inte leder?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Andäs
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 30 sep, 2013 16:35

Re: Säkerhetstermostater Kmp mysinge

Inlägg av Andäs »

De e ju bara det att dom sitter så jävlit till..Skulle därför vilja söka reda på reservdelar innan jag skruvar sönder skiten..Lite jävligt att komma åt dom och skulle vilja ha igång kaminen nu när det är säsong utan allt för stora driftstopp :P
Skriv svar