Budgetpellets-anläggning

Kasch
Entusiast!

Budgetpellets-anläggning

Inlägg av Kasch »

Jaha så har man räknat på vad tillbyggnaden ska kosta och :shock:

Ursprungstanken med en dyr fin tysk integrerad panna kanske måste funderas på. Nu gäller det att spara in pengar. Skulle jag kunna få er hjälp att plocka ihop:

1. En pelletspanna med hyfsat askutrymme och lättsotad.
2. En lämplig brännare.
3. Ett veckoförråd.
4. En acktank för ev senare komplettering med sol.

Önskemål: Kompakt, enkelt, driftsäkert, hyfsat lite underhåll och BUDGET. Alltså hur billigt tror ni kan jag komma undan? Om det "bara" skiljer 10-15 000 mellan ett ihopplock och en integrerad panna, blir det nog fortfarande den senare.

Går det att snåla ihop nåt för säg 40 - 50 000 totalt? Testa gränserna 8)

Tack för hjälpen...
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Nej.

Det lär inte gå om du ska köpa nytt, men en begagnad panna från ngn som köpt VP med grilltändare. Hemmabyggt förråd. Acktankar är dyra och du ska ha tur om du hittar en begagnad.
Jössehäring
Fröträd

Inlägg av Jössehäring »

Hur är en integrerad panna att köra på sommaren?

Två av mina vänner kör med Baxis Multiheat och bägge två låter pannan stå under sommaren pga för låg last / pannan sotar igen/ samt att dessa pannor inte har eltändning, så de måste köra med underhållsfyr.

Det blir ju att köra separat beredare, men det är klart, med billigt bränsle på vintern så kanske det blir billigt totalt sett per år.
Har haft en Ecotec A4 i en Euronom A25F, Bytt till FJÄRRVÄRME = Såååå bekvämt, saknar surret från brännaren dock, men gott att slippa sotaren. Fast det är ju klart, jag eldar ju fortfarande pellets på jobbet... och flis och olja och gas.
Kasch
Entusiast!

Inlägg av Kasch »

Pannan jag tittat på är av typen Küntzel och den reglerar effekten stegvis. Den ska också köras mot acktank eftersom den inte har egen varmvattenberedning och då blir det ju inga problem på sommaren. De flesta tyska/österrikiska pannorna tycks funka enligt denna modell.
kamrate
Prima virke

Inlägg av kamrate »

Klart det går! Jag köpte en Focus P30 på www.dinvvsbutik.se för 22500, men OBS att det var 30kW-pannan, 20 kwattaren är något lite billigare. Sen köpte jag iofsig beg brännare, men du kan ju hitta ny till under 20000 om det känns ok med t ex Värmebaronen (själv gillar jag Thermia).

Acktank hittar du lätt på Blocket. Fyndade själv splirrans ny insatsslang, rostfri 150 mm, 8 m, för 1500 idag.

Lycka till!

Fritz
Kasch
Entusiast!

Inlägg av Kasch »

Tack Fritz - så ska det låta! Det går ju med lite kreativitet. Ska kolla upp lösningen med ett företag i närheten som säljer Focus-pannan. Fler liknande förslag tas gärna emot.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Kasch focus pannan är inte så bra om du ska köra mot acktank då den har 150 l vattenvolym då det blir mycket förluster..

Ska du köra mot acktank så bör pannan inte ha mer än 50-60 litersvattenvolym..

En ecotec econom el thermia bionet vore nog lämpligare.. Econom ligger på ca 43000:- bionet med brännare ca 35000:- + acktank.. Sen tillkommer montering..

Tellus F5D/F6D 17-18000:- + acktank o brännare..

Dessa pannor är lämpliga att köra mot acktank då dom har vattenvolym mellan 31-55 liter.. :roll:

Bionet blir nog billigast om du köper oisolerad/begagnad acktank då landar du på drygt 40000:- + montering..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Kasch
Entusiast!

Inlägg av Kasch »

Tack André - Tellusen står faktiskt på min "titta-närmare-på-lista". Men det finns ju faktiskt en Focus PE-25 med liten vattenvokym som är gjord för att monteras mot acktank. Hoppas kunna få den visad för mig på måndag.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Kasch skrev:Tack André - Tellusen står faktiskt på min "titta-närmare-på-lista". Men det finns ju faktiskt en Focus PE-25 med liten vattenvokym som är gjord för att monteras mot acktank. Hoppas kunna få den visad för mig på måndag.
Ok..

Den måste va rätt ny??
Har inte sett den tidigare men den ser inte helt fel ut.. :wink:

Vet du om den har stående tuber??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

André skrev:
Kasch skrev:Tack André - Tellusen står faktiskt på min "titta-närmare-på-lista". Men det finns ju faktiskt en Focus PE-25 med liten vattenvokym som är gjord för att monteras mot acktank. Hoppas kunna få den visad för mig på måndag.
Ok..

Den måste va rätt ny??
Har inte sett den tidigare men den ser inte helt fel ut.. :wink:

Vet du om den har stående tuber??
Tellus FD är inte speciellt ny dp detta är en gammal vedpanna öst stats?.

Kanske dock ej att förkast. tror inte den har tuber i den meningen utan gångar.

Titta här: http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... ght=tellus

Undrar vilken pannverkningsgrad man får på denna?
Om den är lätt att aska/Sota ur?
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Kasch
Entusiast!

Inlägg av Kasch »

Nja köper man Tellusen vet man väl ungefär vad man får - en liten gjutjärnspanna av enklaste slag - på gott och ont. Men jag tror André menade Focus PE-25 i sin kommentar?

Jag har inte heller sett den i sortimentet förrän ganska nyligen. Skulle tro att den är ganska identisk med övriga Focus-pannot men utan varmvattenvärmning å därmed idealisk att köra mot acktank.
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Du har så rätt, pe25 :oops:

ser intressant ut, någon som har priset :?:
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja det va focus pe-25 jag tänkte på..

Ser att den har sotluckan på framsidan så då är det nog inte stående tuber.. :?

Kan tänka mej att focus o tellus pannan är likvärdiga då det gäller rengöring/sotning.. Båda framifrån men tellus har bara två stora luckor med "snabbhantag" för lucköppningen..

Kör man med max 50% av märkeffekten på telluspannan så ska den ha 90% verkningsgrad.. Brännaren ska inte ge mer än 12,5 kW mot F5D..

Sen ska det nog va det enda pannbytet man behöver göra under sitt liv om man tar en gjutjärnspanna de ska man oxå räkna med.. Så de går väl jämt ut om den har nån % sämre verkningsgrad.. :roll:
toysoldier
Prima virke

Inlägg av toysoldier »

Jag har skrivit priset 24900:- för PE-25. Det är troligen ett pris jag fått per tel., men jag kommer inte ihåg från vem :oops:
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

toysoldier skrev:Jag har skrivit priset 24900:- för PE-25. Det är troligen ett pris jag fått per tel., men jag kommer inte ihåg från vem :oops:
Då tillkommer brännare o acktank.. :?
Skriv svar