Ackumulatortank eller Inte

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Ackumulatortank eller Inte

Inlägg av rod02 »

Jag gjorde en snabb googling på trådskaparens panna, och tyckte det såg ut som om det skulle gå att "peta in en pinne". Och då är det nog inte många som säger emot en acktank. Och sen händer det ju att brännare fallerar..... Vissa vågar erkänna.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Ackumulatortank eller Inte

Inlägg av danei »

Om man petar in en pinne några gånger om året när man råkat få en pinne över motiverar knappast en tankinstalation. Jag är inte så säker på att man vinner så mycket med en tank när pannan inte är konstruerad för det. Visst bättre blir det nog, men är det verkligen värt det. Frågan som måste besvaras om man ska kunna får ett vetigt svar är hur ycket vet TS räknar med att enda i pannan. Är det mycket skulle jag rekomendera pannbyte, är det lite så gör inte en tank skillnad. Det är möjligt att det finns ett mellanläge som motiverar enbart tank.

Ska man vara petig så finns det inget utryck krav på tank för vedeldning. Kravet är att pannan ska vara miljögodkänd, och vad jag vet finns det ingen villapanna som är det utan tank. Men i teorin kan man bygga en sådan panna.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Ackumulatortank eller Inte

Inlägg av xdigger »

Hörni, TS har nog inte tänkt elda ved i pannan, så jag tror vi kan släppa ved vs ackumulator tank.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Ackumulatortank eller Inte

Inlägg av rod02 »

Det är fler än TS som läser tråden. Låt kunskapen vara allmän. Och man behöver inte köpa ny märkes tank. Jag har redan 2 objekt stående. En hydrofortank. Och ett hemmabygge med okänt ursprung. Bara inkoppling kvar......
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar