Ackumulatortank eller Inte

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Flamman83
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 26 aug, 2013 08:25
Ort: Nyköping

Ackumulatortank eller Inte

Inlägg av Flamman83 »

Hej
Är ny innom detta med pellets eldning.
Har nyligen köpt ett hus med en Parca 3000 panna -77. Den har 135 liter i pannvolym och 105 liter i varmvatten volym, är det värt att införskaffa sig en ackumulatortank på 500 liter för att få en bättre ekonomi i eldandet eller är det att kasta pengarna i sjön? Det som ska värmas upp är ett enplanshus med källare 78+78 kvadrat byggt -56

Som det är nu så med en varierande utetemperatur mellan +5 - +20 grader och en inomhustemperatur på runt +22 grader (shuntventilen för radiatorerna öppnar när det blir 20 grader i huset) nu går brännaren 2-3 gånger per dygn, två personer i hushållet, ingen elpatron.
Parca Norrhammar Norah 3000 -77
Viking B16
KW012
Bulkföråd 3,5 ton
Hus 78+78 m2
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Ackumulatortank eller Inte

Inlägg av danei »

Du vinner ingenting med en tank i din anläggning.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Ackumulatortank eller Inte

Inlägg av rod02 »

Jag skickar in "ved", när jag har nått jag vill bli av med. Då skulle en acktank sitta fint.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
lange02
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 11:48

Re: Ackumulatortank eller Inte

Inlägg av lange02 »

Blir väl snarare sämre ekonomi eftersom värmeförlusterna ökar.
Du kan ju kontrollera rökgastemperaturen när brännaren gått ett tag så att du inte släpper ut för mycket värme i skorstenen. 80 grader en meter ned i skorstenen ska räcka för att slippa kondens.
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
Flamman83
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 26 aug, 2013 08:25
Ort: Nyköping

Re: Ackumulatortank eller Inte

Inlägg av Flamman83 »

Tackar för svar ska kolla på rökgastempraturen.
Parca Norrhammar Norah 3000 -77
Viking B16
KW012
Bulkföråd 3,5 ton
Hus 78+78 m2
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Ackumulatortank eller Inte

Inlägg av xdigger »

Det lönar sig alltid med ackumulatortank, du får längre eldningsintervall och du har energi att trycka ut i huset medans du sover.

Jag har haft 1000L till min gamla panna med inbyggd beredare. Jag har kört med Laddomat 21-60 och då ackumulerar du värme men du får det inte tillgodo för varmvatten, men visst blir det bättre än utan.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Ackumulatortank eller Inte

Inlägg av danei »

SP har testat uppkopplingen med en liknande panna, de kom fram till att det inte blev någon energi vinst, jag har för mig att man förlorade lite. Den vann var något mindre utsläpp på grund av färre brännar starter. Men xdigger har fel, det lönar sig basolut inte alltid. I vissa fall kan man nog ha en liten vinnst, men det kan aldrig motivera en instalation.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Ackumulatortank eller Inte

Inlägg av xdigger »

Jag har testat motsvarande koppling och det blev mycket effektivare att elda rejält när man väl eldar samt att man slipper uppvärmningstiden av pannan. Här gick det åt mindre ved när jag körde så. Dessutom så slipper man ju en del utsläpp. Kompisen har samma fenomen, går åt mindre ved.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
lange02
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 11:48

Re: Ackumulatortank eller Inte

Inlägg av lange02 »

xdigger skrev:att elda rejält när man väl eldar
Elda rejält när man eldar i en Parca!!!
Bara dumt slå i folk en massa felaktigheter när dom frågar.
Bra att du är lycklig i din tro. :)
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Ackumulatortank eller Inte

Inlägg av psau »

Hmm det var ju just det att "Jag har testat och då ... polaren upplever samma sak" det betyder inte att det går att applicera som ett generellt påstående.

Att du får färre starter med en acctank ja det stämmer
Att du får en effektivare förbränning när du eldar rejält har diskuterats och slutsatsen var.... delad.

Problemet ligger lite i att alla anläggningar är olika effektiva.

En vedpanna är ofta gjord för högre effekt jmfr med att elda pellets i en fd oljepanna på 10-12kW.

Bara där ser du en skillnad så nej du tjänar inte per definition på acctank men du förlorar inte heller per definition på acctank utan du får se till DITT system på om DU tjänar på en acctank.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Ackumulatortank eller Inte

Inlägg av Roli »

Nu är det lite äpplen och päron i tråden. Det pratas om pelletseldning och vedeldning mot acktank. Och det är inte samma sak......

Att eld med ved mot en acktank bör man nog göra, och det är numera krav vid nyinstallation.

Men att koppla in en acktank när man kör med pellets är kanske inte den bästa lösningen. I alla fall inte med en panna med den vattenvolymen (som TS har) och inte om man tar ut VV och värme från pannan. Skall man ha acktank så skall VV och värme hämtas från den om det skall bli otimalt (kräver omdragning av rör för TS). Dessutom skall pannan vara en sk. laddpann, dvs en panna med liten vattenvolym för att man inte skall "tappa bort" en massa energi till pannuppvärmningen varje gång brännaren startar.

Har man en panna med storvattenvolym där VV och värme hämtas från pannan så kan man nog räkna med att man får förluster om man kopplar till en acktank som i detta läget endast blir en förstorare av pannvolymen.

Om man skall ha acktank och pellets eldning (observera om) så skall man definitivt ha en panna med liten vattenvolym, man brukar tala om 50 liter eller mindre. All VV och värme skall tas från acktanken. Plus att det är nog nästan ett måste att man har kopplat till fler uppvärmningskällor, t.ex solfångare, för att det skall bli någon vinst med det hela.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Ackumulatortank eller Inte

Inlägg av xdigger »

Ni har givetvis rätt. Jag måste ha läst fel jag trodde det var vedeldning. Jag ber om ursäkt!! :oops:
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Ackumulatortank eller Inte

Inlägg av Erik_73 »

xdigger det som kanske är fel är att TS eldar med pellets och inte ved, miljömässigt är det inga stora skillnader när det gäller pellets med eller utan acctank, eldar du med ved så bör man elda mot acctank precis som du säger

Lange02 du hävdar ju att värmeförlusterna från en panna inte gör något eftersom huset ändå får nytta av det, borde ju vara samma sak med en acctank så länge den också är inne i huset eller?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Ackumulatortank eller Inte

Inlägg av Icecap »

Om man drar nytta av strålningsförlusten beror på placeringen av de olika delar samt vilken temperatur som önskas.

Rummet jag har min pellets i (fd. oljetankrummet) blev varmare än jag ville ha det, helt enkelt för att en del värmerör gick igenom. Och då rummet var varmare än önskad av just den anledning var det alltså en förlust.

Jag isolerade rören lite och nu är det bra.

Likaså med panna och evt. tank: om temperaturen inte är högre än önskat där de är placerat är det inte spilld värme. Så enkelt är det.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Ackumulatortank eller Inte

Inlägg av Eldvin »

Ved ska inte inte eldas i dessa pannor.
Skriv svar