pellets från utlandet?

Skriv svar
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

pellets från utlandet?

Inlägg av grey »

Är det någon här som köpt från utlandet?
hur var kvalitén?
går det köpa på säck?

tips på leverantörer??
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
snokez
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
Ort: Västerhaninge/Karlstad
Kontakt:

Re: pellets från utlandet?

Inlägg av snokez »

Läser man tidigare inlägg osv. så finns det kanske anledning att se upp med vissa utländska leverantörer.

Själv har jag eldat upp 6 ton från Naturkraft som jag tror tillverkas i bl.a. Polen. Fungerade precis lika bra som de andra märkena jag provat.
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: pellets från utlandet?

Inlägg av grey »

Ok men då bar det bara bulk eller?
Ja allt är väl kanske inte bra från utlandet men det måste ju finnas bra kvaliteter även i utlandet?

Jag har kört med pellets från ByggMax nu i sommar men även en del gammal derome som jag jade kvar sen förra året, jag upplevde en liten mindre förbrukning med ByggMax pellets, trots att den är bra mycket billigare .. Så priset kanske ofta bestämmer kvaliteten, men inte alltid.
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: pellets från utlandet?

Inlägg av danei »

Energinnehållet har väldigt små variationer mellan olika leverantörer. Det som kan skilja är hållfastheten, samt askans mängd och sammansättning. Framför allt pellets med bark och torv har hög askhalt. Vissa brännare är kännsliga för dessa parametrar. Men har man en anläggning som klarar av dessa variationer så är det priset man ska kolla på.

På byggmax har jag bara sett ren träpellets. Jag har eldat lite olika varianter från dem.
FASC
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 15 feb, 2014 13:52

Re: pellets från utlandet?

Inlägg av FASC »

Min kund (träpellets leverantör) från Polen vill sälja pellets som har hög kvalitet.
Skriv svar