abg varme pellets hos Jula

rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: abg varme pellets hos Jula

Inlägg av rod02 »

I början hämtade jag med bilsläp. Då fanns inte säckar på nära håll. Men buktanknig var ett nervöst problem. Nu har jag ett fordon som sväljer 10+ tvättmaskiner, men vet inte exakt vad den får lasta. 4.5M lång gammal golvlist 1dM hög svalde den med stängda dörrar. Sen ställde vag dem vertikalt inne i huset? Takhöjd????
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: abg varme pellets hos Jula

Inlägg av msh16 »

Hybenos
Jobbar du på Stora så du fick personalrabatt?
Normalpriset är ju annars 40,29/påse om man tar 4 pallar
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Hybenos
Fröträd
Inlägg: 86
Blev medlem: sön 07 okt, 2012 01:03

Re: abg varme pellets hos Jula

Inlägg av Hybenos »

Nej inte alls. Men 4 pallar går på 2 095,00 SEK/st totalt 8380kr

Med villaägarnas riksförbunds rabatt så får man 5% rabatt

Priset blev då 7961kr och 208 säckar = 38,27kr säcken (inte 38,18 som jag skrev, men nästan, räknade lite fel).
Jordvärme - 500m slang - IVT Greenline HE C9
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: abg varme pellets hos Jula

Inlägg av Brynäs »

Helt rätt de 5% gör så pass om man är medlem :)
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: abg varme pellets hos Jula

Inlägg av msh16 »

Tack för upplysningen. För min del får då SE behålla sin pellets i fortsättningen. Rabatter och mygleri ligger inte för mig. Resten köper jag på Byggmax som har raka ärliga priser till alla.

Tror SE var ett alltigenom dåligt köp i år. Löjligt korta pelletsbitar, de flesta under 1 cm i längd. En tät sotkaka täcker hela rostret redan efter två tändningar fastän inställning av brännaren gjorts lika noggrannt som tidigare.
Med Rindi pellets från Byggmax blev det bara lite aska kvar på rostret efter flera dagars eldning.Rindi var inte heller alls känslig för brännarinställningarna.
Bäst pellets av alla var ändå den från Hälleforsnäs såg och hyvleri. :) :)

När Jula sänker priset till 37:40 eller liknande ska jag prova den också.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: abg varme pellets hos Jula

Inlägg av Brynäs »

Jag körde me SE i över 1 år nu tar jag allt från Byggmax här är det Vida pellets som de kör med har funkat lika bra som med vilken pellets som helst plus att det är billigare på byggmax oavsett om jag köper 1 pall eller fler.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Hybenos
Fröträd
Inlägg: 86
Blev medlem: sön 07 okt, 2012 01:03

Re: abg varme pellets hos Jula

Inlägg av Hybenos »

Jag är faktiskt intresserad av vilket mygleri Stora Enso håller på med mest för min egen skull? är det rabatten du menar så ser jag det inte riktigt som mygleri då den är rätt enkelt att få tag på som villaägare. Utgår från att du har annan info :D

Har lite svårt att köpa just detta om mygleri just då man nämner byggmax. Förra året så hade dem iaf 4 olika märken i sitt lager bland annat från tyskland med mera från det byggmax jag handlade från. Vid något tillfälle så fanns det helt omärkta påsar vilket då innebär att de köper allt de kommer över och säljer till exakt samma pris oavsett kvalitet och märke. Håller inte heller med om att priset är samma till alla då det är lokal konkurrens som gäller även på byggmax. Jag har 3mil till Staffanstorp där man under förra året sålde pellets till priset av 37,40kr. Jag har även 3 mil till Ystad där man sålde SAMMA pellets för 39.90 under förra året...så nej...det är inte samma beroende på vart man bor...mygleri?

Byggmax säljer nu endast för 39,90 oavsett vart jag kollar i närheten just nu men det kanske går ner då kylan kryper ner? även bauhaus har "höjt" till 39

Jag försvarar inte alls Stora Enso då jag inte har något erfarenhet men på byggmax var det mycket varierad kvalitet beroende på när jag köpte mina pellets vilket i sig är enerverande då man just har kommit igång på ett märke. Då jag inte har möjlighet att lasta hem en pall åt gången i min bil så blir det problem att hela tiden ha olika påsar. Har ett hästsläp också men det får man inte heller lasta 832kg i (eller ja iaf inte på B-körkortet till min bil) så det går bort. Så ska jag låna släp så kostar det också. Vet inte om Byggmax godkänner att man överlastar deras lånesläp? En annan aspekt av det hela är ju förvaringen också. Jag har inte bulklager eller större tak att ställa det i vilket innebär att jag måste lasta in skiten i vedboden vilket också tar en jävla tid...givetvis efter jag har lastat på skiten på släpet :D. Med dessa pallar från Stora Enso som har 3 lager plast runt om hela så kan de faktiskt stå ute under extra presenningar så packar jag upp en i taget och slänger in vid behov.

Men jag är helt övertygad om att jag både sparat pengar och massor med resor. Har alltså betalat cirka 50kr per pall för hemkörning om man jämför med byggmax pris förra året på 37,40kr. Så även om jag kört en pall i taget själv så kommer jag aldrig under 50kr för bensinkostnaden (körde väl säkert 1-3 gånger i månaden beroende på kylan). Känner även en väldig lättnad över att just slippa behöva köra till byggmax i tid och otid för att handla pellets. Jag bor inte på bästa av vägar heller och vid något tillfälle kom jag inte ens iväg och patronen fick då jobba under ett dygn = dyrt (givetvis dålig planering men det kommer att hända igen). Att slippa just "stressen" att köpa med sig påsar då det börjar ta slut är faktiskt rätt skönt. Så det är väldigt många parametrar jag slipper att tänka på detta år vilket jag nästan värderar högre än pengar.

Nåja! vi gör alla som vi vill! för övrigt så levererade de idag dvs endast 1½ dag efter att jag beställt. Det är snabbt tycker jag.
Jordvärme - 500m slang - IVT Greenline HE C9
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: abg varme pellets hos Jula

Inlägg av rod02 »

Har inte byggmax prisgaranti? Matchar de billigaste på orten.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: abg varme pellets hos Jula

Inlägg av msh16 »

Jo Byggmax prisgaranti fungerar fint. Men säsongen har väl inte kommit igång riktigt ännu.
Nu blir det hämtpellets i fortsättningen. "Förlita dig ej på System Leverans" som det står i visan. :)

Kommer helt klart inte att klara elda upp den här SE pelletsen med rengöring av brännare och panna varje gång förrådet ska fyllas. Plan B träder i kraft: Skaffa en Bionordic Viking B16 med automatisk uraskning.
Sedan kan SE ta sin gnälliga villaägartidning och stoppa upp någonstans. Då kan jag elda vilken billig skitpellets som helst. :) :) :)
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Re: abg varme pellets hos Jula

Inlägg av Psycho Dave »

Byggmax skriver "Prisgarantin gäller endast för butiksvaror", är pellets en butiksvara?
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: abg varme pellets hos Jula

Inlägg av danei »

Det gäller inte postorder. Dvs enbart saker du kan köpa på plats och få med dig direkt.
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Re: abg varme pellets hos Jula

Inlägg av Psycho Dave »

Aha, då kan jag ju köpa pellets hos dem för 37,30 per säck :D
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: abg varme pellets hos Jula

Inlägg av danei »

Ja finns det en lokal konkurrent som håller det priset så kan du det. De kör inte med fulingen att det måste vara exakt samma vara heller, det räcker att det är motsvarande.
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Re: abg varme pellets hos Jula

Inlägg av Psycho Dave »

Jo jag köpte min pellets lokalt för 38 kr säcken senast och då byggmax här har dyrt pris på pelletsen och man får även 10% av mellanskillnaden så trillar det ner på 37,30.

http://www.trabygg.se/trabygg-pellets.html
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Hybenos
Fröträd
Inlägg: 86
Blev medlem: sön 07 okt, 2012 01:03

Re: abg varme pellets hos Jula

Inlägg av Hybenos »

Jag prismatchade förra året på Hornbach i Malmö och fick då matcha mot byggmax/bauhaus 37,40 vilket gjorde att säcken hamnade på 33,66kr/st. Men som sagt så handlade det om transporten då jag inte kunde handla mer än 20-25 säck så jag personligen tjänade knappt på det. Kanske ett tips till andra.
Jordvärme - 500m slang - IVT Greenline HE C9
Skriv svar