abg varme pellets hos Jula

Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

abg varme pellets hos Jula

Inlägg av Psycho Dave »

Är det någon som testat den abg varme pellets som Jula säljer?

39 kr/16 kg säck är ett helt ok pris.
http://www.jula.se/trapellets-16kg-765019
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
sHoTTkY
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 05 dec, 2006 18:35

Re: abg varme pellets hos Jula

Inlägg av sHoTTkY »

Provkör dem just nu, men köpte mina på cheapy i Nässjö för 37 kr säcken, verkar funka bra än så länge, men har bara kört ca 3-4 säcker (Baxi Eurofire i VB vedolux 37), det är ju inte så kallt ännu, påminner mycket om Neova tycker jag, både energivärdemässigt och utseendemässigt... men verkar än så länge helt klart godkända...
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: abg varme pellets hos Jula

Inlägg av stereotypen »

@shottky: Då finns du i närheten av mig.
Tack för tipset ang. Cheapy.

Kanske blir en pall i dagarna.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: abg varme pellets hos Jula

Inlägg av grey »

Jag har testat ByggMax pellets för samma pris. Också bra :) ska testa den på cheapy nästa gång jag är i stan
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Hybenos
Fröträd
Inlägg: 86
Blev medlem: sön 07 okt, 2012 01:03

Re: abg varme pellets hos Jula

Inlägg av Hybenos »

Imorgon den 20sep så får du 10% på allt du handlar om du är medlem. Ger en säckkostnad på 35kr.

Sen får du poäng tillbaka på detta också dvs du får 50kr för varje 2500 poäng du handlar för.
Jordvärme - 500m slang - IVT Greenline HE C9
CandyMan
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 15 aug, 2013 07:28

Re: abg varme pellets hos Jula

Inlägg av CandyMan »

Ja, det hade varit riktigt intressant att få veta, hur bra är ABG Pellets....
Hade jag vågat tro att ABG är bra, så hade jag inte tvekat att åkt å hämtat min årsförbrukning....
men det e klart, kanske ska skaffa ett par säckar å prova lite.... Men min eldningssäsong börjar ju inte än på ett tag.... 8)
Enplans lättbetongsvilla 150kvm + 50kvm ihopbygt garage (frostfritt)
CTC 1200 Family 25 , Baxi Eurofire Millenium3 20kw (inställd på 11kw) på vintern.
Tigex 25,Mafa 300 liters veckoförråd.Panasonic L/Lpump på vår/höst
Skaraborg
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: abg varme pellets hos Jula

Inlägg av micke_932 »

De pellets som Byggmax och Cheapy säljer kan skifta väldigt, det är inte ens alltid att alla Byggmax säljer samma fabrikat på pellets, dom köper antagligen det dom får bäst pris på, och det kan mycket väl vara ett annat märke en vecka senare.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Hybenos
Fröträd
Inlägg: 86
Blev medlem: sön 07 okt, 2012 01:03

Re: abg varme pellets hos Jula

Inlägg av Hybenos »

Helt rätt!

Under förra året skiftade byggmax i staffanstorp där jag oftast handlar minst 3 gånger mellan olika märken (och förpackningar).
Jordvärme - 500m slang - IVT Greenline HE C9
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Re: abg varme pellets hos Jula

Inlägg av mt4base »

Får man fråga, åker ni in och köper "några säckar" och kör det och håller på så? Hemma hos oss går det sådana mängder att jag skulle få åka och handla pellets varje dag om jag inte fick hemlevererat? Kan man få fraktfritt på 10 pall pellets på Julas webshop? Vore ju bra isf. Pellets är ju som bekant lite otympligt... :shock:
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: abg varme pellets hos Jula

Inlägg av danei »

Man kan u få in 15säckar i en normal bil. Är det riktigt kallt blir det besök ofta, men dagligen är att ta i, om man inte handlar per cykel. (jag har kör det med) Någon gång när jag funderade på om det var värt det kom jag fram till att jag tjänade en hundring per billass, då var det värt det för mig.
Hybenos
Fröträd
Inlägg: 86
Blev medlem: sön 07 okt, 2012 01:03

Re: abg varme pellets hos Jula

Inlägg av Hybenos »

Nu vet jag inte vad ni har för bilar men min KIA Ceed sväljer runt 30 säck om man fäller sätet. Går garanterat in fler om man vill.

Vet inte vad mängder är för dig heller men jag fyller på cirka 10 säck i veckan vid "normal" kyla. Så förra året köpte jag pellets på vägen hem från jobbet 2ggr månad ungefär för 37,40kr säcken.

edit: tror inte jula har någon webshop sedan ett par år tillbaka
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: abg varme pellets hos Jula

Inlägg av danei »

Det var vad jag utan problem tar utan att fälla. Med 30säckar har du överlast, även om du är ensam i bilen.
bearZ
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: fre 29 jul, 2005 12:06
Ort: STHLM/Spånga
Kontakt:

Re: abg varme pellets hos Jula

Inlägg av bearZ »

Har en Touran och har inga som helst problem med 30 säck och maxlast är 560kg enligt regbevis.
Kör även en Polo variant och 20 säck inga problem och där är 390kg angiven maxlast.
Men angiven maxlast är inte alltid "rätt" utan vad bilen verkligen väger vid tillfället.
Eryl DP -72, BeQuem 20D
350m2
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: abg varme pellets hos Jula

Inlägg av Brynäs »

Kan man låna en liten lastbil från jobbet så får ni in mer beroende på hur mycket lastbilen kan bära.
Jag har den fördelen att våran lastbil tar lite över 1.5 ton så det blir 104 st säckar utan pallar som jag kan slänga på vilket underlättar.
Men alla har kanske inte den möjligheten att låna från jobbet kanske man känner någon som kan låna lastbil från sitt jobb o på så sett dela transportkostnader plus att man sparar lite tid genom att man hjälps åt vid av o på lastning.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Hybenos
Fröträd
Inlägg: 86
Blev medlem: sön 07 okt, 2012 01:03

Re: abg varme pellets hos Jula

Inlägg av Hybenos »

ok....då får jag lasta 24 säckar då....eller chansa på att köra resan hem

Fast nu beställde jag 4 pallar ändå från Stora Enso för 38,18kr/säcken hemkört så jag skiter i vilket detta år.

edit: räknade lite fel, skulle vara 38,27kr/säcken
Senast redigerad av Hybenos den tis 01 okt, 2013 17:31, redigerad totalt 2 gång.
Jordvärme - 500m slang - IVT Greenline HE C9
Skriv svar