Flytta veckoförrådet

Skriv svar
henasa
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 14 jan, 2009 10:17
Ort: Järna

Flytta veckoförrådet

Inlägg av henasa »

Hej.

Jag tänkte flytta ut mitt veckoförråd till garaget. Mitt pannrum ligger under jord så tanken var då att ta den befintliga skruven och förråd och ställa ut. Skruven kommer då ligga vågrätt hängandes i taket. Jag kommer då få borra hål i väggen så skruven kommer ut till garaget. Klarar skruven att transportera pellets vågrätt?
Går detta slipper jag bära runt alla säckar med pellets för att fylla förrådet vilket spara många meter med 16kg i famnen.
Biomatic+ 2001 Bequem 20D 2004
CRB121
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Flytta veckoförrådet

Inlägg av Roli »

Svårt att säga när man inte vet vad för skruv du har, men det borde inte vara några problem.
Kan du inte prova före du gör en massa arbete med hål osv?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Flytta veckoförrådet

Inlägg av Icecap »

Skruven klarar definitivt att flytta pelletsen i vågrät plan! Men om den samtidig är doseringsskruv kan det bli problem då fyllningsgraden ändras signifikant.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Flytta veckoförrådet

Inlägg av danei »

Jag skulle nog säga att skriven kommer att funka bättre. Men du måste sannolikt andra inställningar om du doserar med skruven.
henasa
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 14 jan, 2009 10:17
Ort: Järna

Re: Flytta veckoförrådet

Inlägg av henasa »

Att skruven kommer funka bättre låter ju bra.

Dock vet jag inte hur jag skulle behöva ändra inställningar för den då den styrs av nivåsensor i brännaren. Men som sagt. Jag är inte skruvingenjör. Dock har jag bytt motor på den från min gamla skruv som jag hade i mitt fd bulkförråd. Den är mycket tystare och starkare.

Dock har jag kommit på ett annat problem som inte rör denna tråden är att kör jag bara el så får jag inget varmt tappvatten. Men det kan ha att göra med att det är ombyggt från en analog brännare till en digital. Men det ska jag ta en annan dag. Skruvar jag upp termostaten så värmer patronen elementvärmen.

Trevlig kväll!
Biomatic+ 2001 Bequem 20D 2004
CRB121
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Flytta veckoförrådet

Inlägg av danei »

Då doserar du inte med skruven, och behöver inte ändra någon inställning.
Skriv svar