Termostat, intressekoll.

xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Termostat, intressekoll.

Inlägg av xdigger »

Men folk använder ju raspberryn till att styra saker? Finns ju GPIO?
Tänkte att det är rätt så billig hårdvara som finns tillgängligt, "bara" fixa ett expansionskort för inkoppling av givare och utgångar, fördelen är att man även får ethernet och wifi, smidigt om man ska ha grejerna i pannrummet. :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Termostat, intressekoll.

Inlägg av rod02 »

Kan en PLC funka? Kanske den som många redan har till brännaren.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Termostat, intressekoll.

Inlägg av psau »

Hellu,

Utgår jag ifrån min värld är kortet som du tänkte designa för mycket av ett test kort som kräver lödvana.

De personer som har lödvana och har känt behovet har nog redan löst detta problem med antingen en Arduino/PLC/Raspberry PI

En visualisering av det du beskriver kan göras med;

Alt1
Raspberry PI
1-Wire to usb dongle
USB to relay

Alt2
Raspberry PI
Arduino

Alt3
Raspberry PI
Gertboard

Alt4
Arduino
EthernetShield

Etc

Alla alternativen ligger under 8-900 kr och det är bara i Alternativ 3 du behöver gräva fram lödkolven.

Dessutom är det så att i alla dessa alternativ finns det öppen mjukvara på nätet att ladda ner som man kan modda för eget behov.

Jag är kroniskt anti labbsystem med låst mjukvara, det finns säkert fördelar med att göra på det sättet men JAG väljer nog ett annat system isf.

Nu är detta inlägg inte för att dissa din ide Icecap för den är lysande och superbra som initiativ för du sitter på en enorm kunskap kring PLC och styrsystem utan mera en analys varför intresset kan vara lite svalt för just denna lösning.

BTW
Du kan komma runt CE delen och minimera lödningen av ytmonterat till att leverera kortet färdiglött förutom sockeln för spänningsmatning.
Alternativt att du säljer tjänsten lödning som en separat post då säljer du inte ett färdigt kort utan löder på uppdrag av köparen...

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Termostat, intressekoll.

Inlägg av Icecap »

Jo, du har nog rätt.

Det dyker ju upp frågor lite då och då om "hur får jag större hysteres på termostaten" och "hur kan jag se hur ackumulatortanken är fylld" och liknande och jag tänkte att detta kunde vara ett sätt att göra fler flugor på smällen samtidig.

Med en sensor kan den styra som "vanligt" men då med ställbar hysteres.

Med två sensorer kan den styra brännaren efter slå-på-vid-kallt-i-toppen och slå-av-vid-varmt-i-botten principen.

Med fler sensorer kan den styra på samma sätt, evt. fler olika funktioner. Kan t.ex. vara då-pannan-är-lika-varm-eller-varmare-än-tanken-ska-cirkulationspumpen-köra. Kan ju såklart kombineras med termostatfunktionerna.

Den mjukvarumässiga begränsning i antal sensorer är ung. 64, den tekniska beror på hur man drar kabeln och vilken typ det är.

Nåväl, jag skrotar grejen, tur att jag inte har gjort något fysisk med det hela än.

Det är nog ganska säker som du skriver: ska lödjärnet fram är dom som kan den bit redan i mål.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Termostat, intressekoll.

Inlägg av Doc »

Läste tråden med intresse. Synd om idéen skulle gå helt i graven. Själv skulle jag dock inte vilja träna min rudimentära lödningvana på 800 SEK och dessutom pyssla vidare för att få det att fungera.

Själva funktionen låter dock väldigt intressant. Kanske ändå att utveckla idéen lite vidare och sälja allt till ett företag som e-kontroll?
Ett rimligen fritt programmerbart termostat, en display som visar värmeinnehållet i akkumulatortanken och lite logik att styra prioritering av energikällor, cirkpump, evtl laddpump, larm låter bra. Att spinna vidare kan man lägga till glidande minimaltemp på viss tankhöjd (t ex temp som precis klarar varmvatten på sommaren och sedan stigande beroende på framledningstemp behovet )

För mig som amatör skulle ethernet som gränssnitt var attraktivare än RS 232. Kanske med loggning a la Logger 2020. Det hela snyggt byggt som du anförde ovan och i en färdig låda skulle jag kunna tänka mig köpa färdigt.
Vad tror jag det skulle betala? 2000 SEK kanske? Smärtgränsen kanske 2500 SEK. Om det går att sälja för 1500 i storserie kan det kanske blir en storsäljare?
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Termostat, intressekoll.

Inlägg av Icecap »

Med LAN börjar priset att sticka iväg och det finns då ingen anledning att inte ta steget fullt ut och göra en universell pelletsbrännare-enhet.

Min tanke är/var att programmet i kretsen skulle vara fullt fungerande så att man kunde skicka kommandon till den via en serieport, dessa kommandon kunde sedan "knyta ihop" ingångar och/eller temperaturer och/eller timers med varandra och styra reläerna.

Om någon sedan ville göra det mesta själv ville jag leverera med källkod till att få enheterna att fungera, t.ex. är 1-Wire® kommunikationen för att upptäcka enheter är inte helt enkel men den ville finnas med i paketet.

Det enda jag inte ville släppa fritt ville då vara själva koden för att "knyta ihop" de olika funktioner och data, resten ville vara öppet.

Display, LAN och loggning kostar pengar! Ett billigt textbaserat LCD hamnar på minst 50:-, loggning kostar dels minneskretsar (30-50:- beroende på storlek) och dels en realtidsklocka med backup. Dessa två hamnar på ung. 70:-.

LAN kräver en µC som har stöd för det, inget problem som sådan men komplexiteten stiger kännbart.

Och att göra "glidande fyllning" av tanken är såklart möjligt - men vem säger att folk kopplar på lika många sensorer och placerar dom samma ställen? Såklart kan man lösa den bit också - men komplexiteten stiger exponentiellt och då måste priset också göra det.

Så med display, LAN och loggning samt en programmerbar enhet efter ditt önskemål hamnar priset runt 5000:- minst och sedan tillkommer momsen.

Loggningen á la Logger 2020 finns ju redan med i grundkonceptet: de enheter kan ju bara omvandla sensorsignalerna och skicka dom, ska man logga off-line måste man antingen gå via nätet och logga på en server eller ha en dator igång 24/7.

Skillnaden är att en Logger 2020 behöver en enhet per mätpunkt, jag erbjuder kanske 30 per enhet.

Men jag ser att det finns många önskemål kopplat till orealistiska priser så jag lägger ner, det är inte lönt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Termostat, intressekoll.

Inlägg av xdigger »

OM jag kunde programmera så skulle jag köra på raspberry pi, dels för att jag har en och för att då det finns lite mera möjligheter med en sån. Tycker också att idén är skitbra. Jag är bättre på själva elektroniken än programmeringan dock.


Mvh Kim
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Termostat, intressekoll.

Inlägg av rod02 »

Beg surfplattor har redan sjunkit till typ 300. Känns som en bra bas. Inte mycket i/o dock.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar