Shuntautomatik vad välja?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Sebastianlundin
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 30 jun, 2012 11:12

Shuntautomatik vad välja?

Inlägg av Sebastianlundin »

Hej.

Ska trixa med min värme och funderar på att sätta en autoshunt till på mitt vattenburna system. Halva huset har golvvärme och halva lågenergielement. Termostaterna till golvvärmen är trasiga vilket gör att vi nu kör med shuntstyrning till hela huset. Detta ger ett trevligt klimat vid golvvärmen men räcker inte till i elementsdelen av huset där det blir lite för kallt.

Min tanke är att ha en shunt till som bara styr elementsdelen där jag har fungerande termostater. Vad ska man då satsa på inne- eller utetempgivare? Funderade på en esbe crb 122 med inomhusgivare...

Kostnaden borde bli den samma över tid då termostater med elmotorer verkar gå insönder med jämna mellanrum!

Tacksam för svar!
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Shuntautomatik vad välja?

Inlägg av danei »

När du har fungerande termostater på elementen och en golvvärme som regleras av en annan enhet skulle jag absolut köra på en utegivare, alternativt utan givare och shunta ut konstant temperatur. Innegivare tror jag kan bli struligt i din anläggning.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Shuntautomatik vad välja?

Inlägg av Stegatorparn »

Med så olika driftstemperaturer skulle jag rekommendera två shuntgrupper.
Golvvärmen regleras med reglercentral med rumsgivare.
Radiatorerna regleras med reglercentral med utegivare om radiatortermostaterna reglerar ok.
I annat fall skulle jag köra med rumsgivare och ställa termostaterna en grad högre än önskad temperatur som maxbegränsare.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar