Kmp PX21 vägrar starta

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
mickehehe
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 19 jul, 2013 16:03

Kmp PX21 vägrar starta

Inlägg av mickehehe »

Tjena!
Jag är helt grön på detta med pellets.
Köpt ett hus nydligt med pelletsbrännare, en Kmp PX21.
Dom sa när vi köpte huset att det är något fel på brännare, och det är det minstsagt :)

Har läst runt lite vad felet kan vara, dom flesta säger knappen.
Men jag har suttit å "masserat" den fram å tillbaka hur länge som helst känns det som, smörjt med elektronik spray osv..

Probelemet är iallafall det, den gröna lampan under knappen lyser, men allt annat är mörkt.
Den ger ingen startdos, så tändelementet kan man väl nästan utesluta?
Jag har haft lös å rengjort flamvakt, olika kabelskor osvosv men inget verkar hjälpa.

Någon som kan veta vad problemet är?
Kan det vara att knappen har gett upp helt å hållet, kanske skulle ta å köpa en ny knapp och testa, den sitter ju bara med 2stift så är ju lätt att pröva en ny knapp..

Men envis som man är så tänker jag INTE ge mig förän denna brännare är igång och puffar på som den ska!

Tacksam för all hjälp på traven.
mickehehe
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 19 jul, 2013 16:03

Re: Kmp PX21 vägrar starta

Inlägg av mickehehe »

EDIT:: Jag har testat byta ut knappen mot en annan knapp, och det är fortfarande samma problem, gröna lampan lyser inget händer.
Jag har även kopplat in skruven separat så den har fått snurra några varv men även där bakslag.
Jag har rengjort flamvakten riktigt ordentligt, men ingen respons.
Vad kan jag göra som nästa försök?
Känns trist att beställa delar på blindo :/
Kan man kontrollera brännelemetet på något sätt?

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Kmp PX21 vägrar starta

Inlägg av Stegatorparn »

Har du provat att återställa överhettningsskyddet på fallröret?
Manual http://195.67.82.150/ariterm/PX21Anv_SE_080523.pdf
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
mickehehe
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 19 jul, 2013 16:03

Re: Kmp PX21 vägrar starta

Inlägg av mickehehe »

Är det denna sak vi pratar om då, bifogar en bild?
Första gången idag som jag försöker mig på denna brännare, därav är jag helt grön :P

Jag har talat med gamla ägaren av huset, och dom hade bytt tändelement, då gick den igång sen dog den och startade inte mer, hon har även för sig att den "pangade" dvs puffade till vilket den verkar kunna göra när startdosen har blivit fel?

Direktcitering borttagen. Forumet blir både svårläst och oöverskådligt om vi använder citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses, använd hellre svara-knappen. / Roli moderator
Bilagor
1075805_10200201175581998_1775114196_n.jpg
1075805_10200201175581998_1775114196_n.jpg (48.4 KiB) Visad 6215 gånger
mickehehe
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 19 jul, 2013 16:03

Re: Kmp PX21 vägrar starta

Inlägg av mickehehe »

Hej igen!
Jag beställde ett nytt överhettningsskydd, flamvakt samt brännelement, hoppas det är något av dom sakerna :) Om inte annat vet man att det är nytt å bytt! brännelementet verkar ju gå titt som tätt iallafall!

Men om någon har något annat tips så mottages dom gärna!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Kmp PX21 vägrar starta

Inlägg av Stegatorparn »

Japp, det är ett överhettningsskydd.
Den yta som syns på bilden skall ligga mot fallröret.
På baksidan finns en liten knapp som kan tryckas in om skyddet löst ut.
Tryck tills det knäpper till.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Kmp PX21 vägrar starta

Inlägg av Eldvin »

Man kan ju bygla överhettnings skyddet åch se om nått händer.Om du bryter strömmen helt och slår igång igen skall brännaren börja starta om den får startsignal så vida inte nått stör tex temp givaren som kan glappa.Sitter även en glassäkring på kortet.
mickehehe
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 19 jul, 2013 16:03

Re: Kmp PX21 vägrar starta

Inlägg av mickehehe »

Okey, jag höll inne knappen på den men inget klickade till så jag antog att den kanske har gett upp?
Jag testade bygla den (om jag nu gjort rätt) kopplat ihop en kabelstump mellan dom 2 stiften bara? Men detta utan resultat också, ännu bara den gröna lampan som lyser allt annat är svart.

Hur länge ska det ta innan brännaren startar efter att man tryckt på startknappen, samt ska den gröna lampan unden knappen lysa och den andra gröna blinka när den funkar som den ska? För nu lyser bara den gröna lampan under knappen, alla andra är släckta!

Glassäkrinen på kortet har jag bytt, den var hel innan också men vart med om det förr att såna har dummat sig lite, så bytte ut den den är helt ny!

Jag har däremot börjat kolla på den andra tempgivaren som sitter emot pannan, den kontakten kan vara väldans svår att få i ibland om man har dragit ur den, kan det spöka? Kan tjuvkoppla om den så den inte går via den "konstiga" kontakt som den nu sitter i :b?

Finns det något annat jag kan testa göra? Jag hoppas ju och ber att det inte är kretskortet som gått sönder, för då blir det dyrt :/

Sen tänkte jag är detta sken av den gröna lampan eller lyser dom så där svagt annars? Lyser dom svagt så kan det ju vara någon ledtråd.. (måste ha släckt lampan för att se dom såpass)
Bilagor
946621_10200204862834177_1944541080_n.jpg
946621_10200204862834177_1944541080_n.jpg (46.91 KiB) Visad 6186 gånger
mickehehe
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 19 jul, 2013 16:03

Re: Kmp PX21 vägrar starta

Inlägg av mickehehe »

Hej igen!
Jag har plockat isär brännaren, tänkte rengöra extra noga och smörja upp alla kontakter..
Nu har jag kommit till kontakterna, jag har skrivit ut ett kopplingsschema ifrån manualen som länkades hägre upp här i tråden och den säger att brännelementet ska kopplas in i 1an och 2ans uttag, men mitt brännelement är kopplat först in i trafon, sen vidare till uttag 19 som är sammankopplat med överhettningsskyddet för fallröret? Vad i helafriden är detta, finns det någon förklaring till varför man gjort så, eller vad :S?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Kmp PX21 vägrar starta

Inlägg av Stegatorparn »

Jag misstänker att du har en gammal PX20 och då stämmer den här manualen bättre http://195.67.82.150/ariterm/PX20Anv_SE_%20021001.pdf

Har du ett universalinstrument så ohm-mät temp-givaren.
Är det oändligt motstånd, så är det avbrott i den.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
mickehehe
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 19 jul, 2013 16:03

Re: Kmp PX21 vägrar starta

Inlägg av mickehehe »

Det kopplingsschemat verkar stämma aningen bättre :P
Varför är kåpan ifrån en PX21a men komponenterna ifrån en PX20 :S?

Mätte givaren och den säger 000.1 ohm
Testade även tändelementet direkt i vägguttaget och det funkade perfekt :P
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Kmp PX21 vägrar starta

Inlägg av Stegatorparn »

Är nog en HPD (hopplockade delar) :D

Givaren är kass. Se om den startar utan givare.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
mickehehe
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 19 jul, 2013 16:03

Re: Kmp PX21 vägrar starta

Inlägg av mickehehe »

Nää, den är köpt så där :b har sett kvitto på hela apparaten!
Okej, mätte givaren med en fluke mätare också, den visade 1ohm.

Jag testade plocka bort givaren, tog bara bort den då startar inget (den är nog kopplad till uttaget för ström så man inte kan köra utan den?) byglade givaren, brännaren får ström den gröna lampan lyser och det är som vanligt, endast den som lyser!
Beställt en ny givare så det är på ingång iallafall, ifall det nu är den som är trasig? Kanske blir för starksignal om man bara byglar rakt igenom, sitter kanske någon kondensator eller dylikt i givaren som drar ner på styrkan..
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Kmp PX21 vägrar starta

Inlägg av Eldvin »

Om du ska bygla tempgivarn tar man ett motstånd ,Hur många Ohm har jag inte i huvet .Dom första PX 20/pellex hade Plast kåpor som tog styk av värmen .Sedermera började man tillverka dessa i plåt på nyare modeller.Så man när man beställde ny kåpa stod det Px 21. Skillnaden är även att justerskruvarna sitter på sidan under kåpan på Px20 och på 21an på utsidan .
mickehehe
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 19 jul, 2013 16:03

Re: Kmp PX21 vägrar starta

Inlägg av mickehehe »

Åhfan tack för den infon så nu är det klart iaf, det är en PX20..

Hursom vägrar den starta :P
Men la en order igår på ett nytt tändelement, flamvakt samt tempgivaren till fallröret..
Du tror chansen är "stor" att det är givaren som är trasig bara?

Jag pratade lite mer med förra ägaren idag.. Han sa att dom har kört 2-3år med varje tändelement, den som sitter i nu hade körts i 1månad ca och sedan hände detta, där vi är nu. Så kan ju mycket väl vara så att det är den givaren som löstut och gått sönder..
Grejjorna borde väl komma i veckan, hoppas på det.. Börjar bli kallt ute här i Kiruna nu på nätterna och så även i huset :P


Vad är dom nya innerörern gjorda av? Ser ut att vara rostfritt eller dylikt?
3500kr för något man kan göra själv i garaget :P
Skriv svar