Vad kan en bekväm?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Erik
Energiprofet!

Vad kan en bekväm?

Inlägg av Erik »

Informationen i Termias propagandabroschyrer är lite mager så några frågor till experterna.

Hur ofta måste ni rengöra brännaren? (att räkna i ton är väl smartast antar jag)

Vad är ack.tank styrning? (Det är ju ingen vedeldningsutrustning så jag fattar inte riktigt)

Finns det shuntstyrning i brännaren, eller sitter den i vissa modeller av biomaticpannan?

Vad är det för shuntstyrning? ( ute, inne, framlednings, eller febertermometer osv.)

Hur ofta måste ni sota biomaticpannan?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag rengör brännaren varannan gång jag askar ur pannan efter 1320 kg/pellets.. Det är inte särskilt mycket slagg/sintring i brännarkoppen då så 2 ton pellets skulle inte va nå problem.. Tyckte själv att när man inte har större askutrymme o har ute brännaren så är det desamma att rengöra brännaren, Petar lite med en skruvmejsel o dammsugar bort slagg resterna tar bara 1 minut.. Men det beror även på hur "ren" pellets man har...

Ackstyrning är att man kan ställa start/stopp tempen så det är bra på sommaren.. Man kan välja om man ska köra med/utan underhållsglöd...

Enligt min installatör så är brännaren förbered för shuntstyrning o som jag förståt de så är det samma som biomaticpannan har.. Men det ser ut att bli dyrare än t.ex en termomatic... :?
Men om man har thermia online så är det nog bra då man kan ändra innetemp mm på distans...
Vad den exakt innehåller får någon med bimatic 20+ berätta.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andy
Späd planta
Kontakt:

shuntstyrning

Inlägg av Andy »

André skrev:Enligt min installatör så är brännaren förbered för shuntstyrning o som jag förståt de så är det samma som biomaticpannan har.. Men det ser ut att bli dyrare än t.ex en termomatic... :?
Men om man har thermia online så är det nog bra då man kan ändra innetemp mm på distans...
Vad den exakt innehåller får någon med bimatic 20+ berätta.. :wink:
Någon som vet mer om dennna shuntstyrning som skall finnas förbered i bequem 20d. Vad behövs om man har manuell shunt idag(trög gammal ctc171 från 71) och vad kan det gå på ??

/A
ctc171 + Thermia bequem 20d
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

Automatisk shuntstyrning med innegivare finns för runt 2000:-

Dock är det inte något du styr med Brännaren dock..

Till Biomatic 20+ Är shunt styrning tillval.
Mr pellets säljer shunt styringen för 2 980:- med innegivare. för Thermias pannor..

Då styr man och ställer Allt med den upplysta menyn du har på pannan. Smidigt och enkelt.
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Skriv svar