Informationen i Termias propagandabroschyrer är lite mager så några frågor till experterna.
Hur ofta måste ni rengöra brännaren? (att räkna i ton är väl smartast antar jag)
Vad är ack.tank styrning? (Det är ju ingen vedeldningsutrustning så jag fattar inte riktigt)
Finns det shuntstyrning i brännaren, eller sitter den i vissa modeller av biomaticpannan?
Vad är det för shuntstyrning? ( ute, inne, framlednings, eller febertermometer osv.)
Hur ofta måste ni sota biomaticpannan?
Vad kan en bekväm?
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Jag rengör brännaren varannan gång jag askar ur pannan efter 1320 kg/pellets.. Det är inte särskilt mycket slagg/sintring i brännarkoppen då så 2 ton pellets skulle inte va nå problem.. Tyckte själv att när man inte har större askutrymme o har ute brännaren så är det desamma att rengöra brännaren, Petar lite med en skruvmejsel o dammsugar bort slagg resterna tar bara 1 minut.. Men det beror även på hur "ren" pellets man har...
Ackstyrning är att man kan ställa start/stopp tempen så det är bra på sommaren.. Man kan välja om man ska köra med/utan underhållsglöd...
Enligt min installatör så är brännaren förbered för shuntstyrning o som jag förståt de så är det samma som biomaticpannan har.. Men det ser ut att bli dyrare än t.ex en termomatic...
Men om man har thermia online så är det nog bra då man kan ändra innetemp mm på distans...
Vad den exakt innehåller får någon med bimatic 20+ berätta..
Ackstyrning är att man kan ställa start/stopp tempen så det är bra på sommaren.. Man kan välja om man ska köra med/utan underhållsglöd...
Enligt min installatör så är brännaren förbered för shuntstyrning o som jag förståt de så är det samma som biomaticpannan har.. Men det ser ut att bli dyrare än t.ex en termomatic...

Men om man har thermia online så är det nog bra då man kan ändra innetemp mm på distans...

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
shuntstyrning
Någon som vet mer om dennna shuntstyrning som skall finnas förbered i bequem 20d. Vad behövs om man har manuell shunt idag(trög gammal ctc171 från 71) och vad kan det gå på ??André skrev:Enligt min installatör så är brännaren förbered för shuntstyrning o som jag förståt de så är det samma som biomaticpannan har.. Men det ser ut att bli dyrare än t.ex en termomatic...![]()
/A
ctc171 + Thermia bequem 20d
Automatisk shuntstyrning med innegivare finns för runt 2000:-
Dock är det inte något du styr med Brännaren dock..
Till Biomatic 20+ Är shunt styrning tillval.
Mr pellets säljer shunt styringen för 2 980:- med innegivare. för Thermias pannor..
Då styr man och ställer Allt med den upplysta menyn du har på pannan. Smidigt och enkelt.
Dock är det inte något du styr med Brännaren dock..
Till Biomatic 20+ Är shunt styrning tillval.
Mr pellets säljer shunt styringen för 2 980:- med innegivare. för Thermias pannor..
Då styr man och ställer Allt med den upplysta menyn du har på pannan. Smidigt och enkelt.
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.