Ladda solvärmen via pannans vvx?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
OL1
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 18 feb, 2012 23:07

Ladda solvärmen via pannans vvx?

Inlägg av OL1 »

Vad tror ni? Går det att ladda solvärmen via den vvx som sitter i min panna och som är avsedd för tappvarmvatten. Den används inte i nuläget då jag har tappvarmvatten från förrådsberedare i första tankens topp. Solslingan i min tank från strömsnäspannan sitter i underdelen av tanken. Detta gör att en inte får upp någon bra temp på tappvarmvatten förrän hela tanken laddats upp i hyffsad temp via solvärmen. Hela tanken blir s a s ungefär lika varm. Och nu i april har jag kommit upp i ca 30 grader om dagarna med 80 rör och 750 liter i tanken - dvs ska en duscha så måste det tillskottseldas. På morgonen är det ca 20 grader i hela tanken. Är det normalt så här års, vad får andra ut?

Pannan är en kombipanna och jag har en laddomat till den som laddar tankarna. När tempen i topp av tank sjunker under inställd temp på termostaten så startar pelletsbrännaren och cirkulationspumpen på laddomaten. Och när tempen i pannan går över 72 grader öppnar laddomaten och börjar ladda tanken. Den laddar till toppen av tank så varmvattnet prioriteras alltså före radiatorkretsen som går ut 1/3 ner från toppen. När jag eldar med ved får jag starta cirkulationen till laddomaten manuellt. Men det verkar också som att det blir hyffsad självcirkulation och om en glömmer att starta pumpen så brukar panntemp inte överstiga 85 grader och tanken fylls på fint.

Så min ev plan, beroende på vad jag får för respons. Koppla om solsystemet och dra det genom vvx i pannan för att på så sätt värma upp pannan först och låta pannan (ca 250 l) ladda över till toppen av tanken och på det viset prioritera varmvatten. Min tanke är att låta det gå med självcirkulationen för då fylls pannan med kallt vatten från tankbotten och den mesta värmen borde laddas över (pannans topp är rejält under tankens topp så varmvattnet borde vilja stiga upp till tankens topp och då sugs kallare vatten in från botten av tank, eller är jag fel ute???). När pumpen till laddomat är igång tycker jag inte det verkar ladda över det sista i pannan lika bra.

En ytterligare fördel med detta är ju att om det trots allt behövs tillskottseldas för varmvatten ibland så värmer en då samma vattenvolym som solsystemet. Som det är nu så kan panntemp vara 20 grader och tanktemp 30-40 grader på em och om en behöver tillskottselda då så ska alltså panntemp från 20 till minst 72 grader för att börja ladda över. Om solvärmen laddar 750 l i tanken 10-20 grader över dagen borde den ju kunna ladda 250 l i pannan 30-60 grader på samma tid (tänker jag rätt med energin nu?) Således panntemp på 50-80 grader och därmed krävs mindre eldning för att få varmvatten!

Så till mina frågor!
1. Tänker jag helt galet fel från början och borde lägga ner idén direkt?
2. Funkar en vvx tvärtom? Alltså är de lika konstruerade oavsett om de ska ta upp värme från pannan och värma varmvatten eller om de ska avge värme?
3. Är det risk för överhettning om en kör på självcirkulation mellan panna och tank? (Borde ju gå att lösa genom att seriekoppla cirkulationspumpen i solsystemet med cirkpump på laddomat så att laddomaten är igång när solsystemet är igång)
4. Hur bra är en laddomat eg? Jag tycker nästan det laddar bättre till tanken med självcirkulation, alltså pannan tömmer sig bättre på värme - har jag fått för mig...


Tacksam för synpunkter och idéer!
Bostad: Vedspis, Norrahammar no 25, bakugn, 3 öppna rörspisar och 3 okaklade kakelugnar.
Pannrum: Nibe Combi 100 vx -99, PX21 -06. 4 solpaneler, u-pipe 20 rörs.
2 st 750 L tankar varav en med förrådsberedare och solslinga.
ECL 110 Comfort med rumsgivare.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Ladda solvärmen via pannans vvx?

Inlägg av danei »

Du tänker nog ganska rätt. Men du missar en sak. Solfångaren ger mer energi om den får jobba mot en lägre temperatur. Så i slutänden får du in mer energi om du kör som du har det nu. Men visst skulle det funka att ladda som du föreslår. Men jag tror inte att det är en bra lösning. Jag har funderat på att installera en anläggning som liknar din. Men planen är då att toppa varmvattnet med pannan (eller el) när tank temperaturen inte räcker hela vägen.
OL1
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 18 feb, 2012 23:07

Re: Ladda solvärmen via pannans vvx?

Inlägg av OL1 »

Men frågan är vilken energi jag har nytta av. Förvisso hade vi frost natten till idag och nedåt nollan de flesta nätter hittills i år, men någon större mängd värme till huset behövs inte mer än de allra kallaste dagarna - och dessa dagar ger solvärmen inget direkt. Det en däremot har behov av nästan dagligen är ju varmvatten, och om en behöver tillskottselda för att få det så går det ju åt pengar (eller tid om vi som senaste 2 veckorna eldat med ved) och då är frågan om en sämre verkningsgrad ändå inte skulle vara bättre ur ekonomisk synvinkel???
Bostad: Vedspis, Norrahammar no 25, bakugn, 3 öppna rörspisar och 3 okaklade kakelugnar.
Pannrum: Nibe Combi 100 vx -99, PX21 -06. 4 solpaneler, u-pipe 20 rörs.
2 st 750 L tankar varav en med förrådsberedare och solslinga.
ECL 110 Comfort med rumsgivare.
OL1
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 18 feb, 2012 23:07

Re: Ladda solvärmen via pannans vvx?

Inlägg av OL1 »

Det är ju en annan sak om solslingan går från toppen av tanken och ned till botten, då värms ju toppen mest och först. Men i strömsnäspannans tankar så är det en spiralslinga precis i botten vilket inte ger någon skiktning i tanken utan hela tankvolymen måste värmas hela vägen s a s.

Den stora behållningen för många och mig är ju inte bara att det går åt mindre pellets februari-april, för det tycker jag ganska tydligt att jag märker, utan att en slipper elda för varmvatten april-september. Sen om det går ihop sig ekonomiskt med investingskostnaden i förhållande till att elda pellets sommartid också, det är en annan femma...
Bostad: Vedspis, Norrahammar no 25, bakugn, 3 öppna rörspisar och 3 okaklade kakelugnar.
Pannrum: Nibe Combi 100 vx -99, PX21 -06. 4 solpaneler, u-pipe 20 rörs.
2 st 750 L tankar varav en med förrådsberedare och solslinga.
ECL 110 Comfort med rumsgivare.
OL1
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 18 feb, 2012 23:07

Re: Ladda solvärmen via pannans vvx?

Inlägg av OL1 »

Inga fler tankar kring detta???

Det jag oroar mig mest för är om vvx klarar att ladda pannan när det är gjord för tvärtombruk så att säga. Men min kunskap om vvx är 0. De kanske är precis lika konstruerade oavsett??? Solflödet är ca 4 L / min och om man duschar så går det ju åt mer än så, så ur den aspekten borde vvx (på 1,5L) klara av det. Ett annat orosmoln är om Pumpen på solsystemet orkar driva det hela genom växlaren?

Annars har jag nog bestämt mig för att det får bli omkoppling av solvärmen från slingan i tanken till vvx i pannan, trots flera dagars fint väder nu så har jag ändå inte mer än 40-50 grader i tanken... Och såvitt jag har sett har ingen värme gått ut till huset. Så i princip behöver jag elda för att duscha trots högsommarväder... Men är det då bara att koppla över solvärmekulverten eller måste pannan modifieras på något sätt???

Tacksam för synpunkter!
Bostad: Vedspis, Norrahammar no 25, bakugn, 3 öppna rörspisar och 3 okaklade kakelugnar.
Pannrum: Nibe Combi 100 vx -99, PX21 -06. 4 solpaneler, u-pipe 20 rörs.
2 st 750 L tankar varav en med förrådsberedare och solslinga.
ECL 110 Comfort med rumsgivare.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Ladda solvärmen via pannans vvx?

Inlägg av danei »

Värmeväxlaren funkar lika bra åt båda hållen. Och flödet är mycket lägre, så den klarar jobbet lätt.
OL1
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 18 feb, 2012 23:07

Re: Ladda solvärmen via pannans vvx?

Inlägg av OL1 »

Gött mos, då är det bara att tuta och köra!

Tänkte i ett nästa steg dra kallvattnet på väg till varmvattenberedaren genom solslingan i botten på tanken för att förvärma så att det inte blir så iskallt vatten som går in i beredaren i toppen av tanken. Jag har fått för mig att det påverkar negativt.

I efterhand ångrar jag att jag inte följde mina egna råd utan vvs-installatörens avseende förrådsberedaren och solslingan. Var själv inne extern värmeväxlare för varmvatten och solslinga från toppen av tanken till botten...
Bostad: Vedspis, Norrahammar no 25, bakugn, 3 öppna rörspisar och 3 okaklade kakelugnar.
Pannrum: Nibe Combi 100 vx -99, PX21 -06. 4 solpaneler, u-pipe 20 rörs.
2 st 750 L tankar varav en med förrådsberedare och solslinga.
ECL 110 Comfort med rumsgivare.
OL1
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 18 feb, 2012 23:07

Re: Ladda solvärmen via pannans vvx?

Inlägg av OL1 »

En fråga till! På tappvarmvattenvärmeväxlare sitter ju en cirkulationspump på vardera sida om växlaren, alltså vattnet cirkuleras med pump både från och till tank samt från kall till varmvattensidan. Hur funkar det i en inbyggd värmeväxlare i en panna. Behövs det någon mer cirkulationspump än den i solvärmesystemet? Och var kopplar man den i så fall? Eller finns den inbyggd i pannan också?
Bostad: Vedspis, Norrahammar no 25, bakugn, 3 öppna rörspisar och 3 okaklade kakelugnar.
Pannrum: Nibe Combi 100 vx -99, PX21 -06. 4 solpaneler, u-pipe 20 rörs.
2 st 750 L tankar varav en med förrådsberedare och solslinga.
ECL 110 Comfort med rumsgivare.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Ladda solvärmen via pannans vvx?

Inlägg av danei »

Japp den finns inbyggd. Du kan eventuellt vända på den för att få flödena rätt.
McB
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 02 aug, 2007 22:40

Re: Ladda solvärmen via pannans vvx?

Inlägg av McB »

Gammal tråd men intressant!

Jag skulle nog värmt pannan för att leda det vidare till solslingan, dels för att öka tempskillnaden mellan in och ut i solfångaren och ta ur så mycket det går till tankarna.
Laddomat brukar bara gå på självcirkulation i slutskedet på eldningen, och den cirkulationen borde räcka till solfångarna. Gör det inte det så kyls det av i solslingan i tanken och minimalt går förlorat.

Så hur gjorde du till slut?
Baxi Solo Plus 30, riggat för ved och KMP PX22 med tankstyrning och ack 2*750
bosse123
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 07 nov, 2013 22:29
Kontakt:

Re: Ladda solvärmen via pannans vvx?

Inlägg av bosse123 »

också intresserad av hur det gick.
mitt förslag i debatten,
Låt allt vara som det är, och montera in en 100 liters vv beredare till varmvattnet efter sista värmningen i panna/tankar.

Att värma varmvatten i vvberedare från exempelvis 50 grader till 65 är en ringa kostnad, och solen får dessutom arbeta på bästa förutsättningar,
Viking bio 20 i en vedolux 40, ackumulatortankar och 15m2 solfångare.
OL1
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 18 feb, 2012 23:07

Re: Ladda solvärmen via pannans vvx?

Inlägg av OL1 »

Hej!

Jag är inte så snabb i svängarna! Hittills ingen åtgärd, solfångarförsäljaren avråder från dylik ominstallation liksom rörmokaren. Solfångarförsäljaren förespråkar att koppla in 2 till paneler (oväntat eller hur) men det är knappast aktuellt eftersom vi redan idag har ett rätt stort överskott av varmvatten under solhögsäsong utan det vi vill är att få ut maximalt under för- och eftersäsong. Dock bor de inte i huset och är inte de som eldar på vår/höst. Jag är fortfarande ganska övertygad om att för vår del så skulle vi få ut mer av solfångarna om vi värmde pannvattnet eftersom vårt önskemål är att slippa elda för varmvatten i början och slutet av solsäsongen och att när det ändå behöver eldas för värme och varmvatten nån gång att slippa värma 250 L i pannan först innan tankarna börjar ladda - 250 L som sedan står kvar i pannan och svalnar outnyttjade…

Nu krånglar min pelletsbrännare, den startar inte upp. Verkar inte komma ut nån ström på kretskortet till tändelement etc. Ström finns fram till kretskortet. Vi tycker också att veddelen i vår panna är lite för liten, det är ett himla påfyllande med bara 90 min mellanrum. Så beroende på hur brännaren ev går att laga billigt eller ej, har jag funderingar på att byta alltihop. Har kollat på en Nibe alpha kombi som har större vedeldstad. Den har också mindre vattenvolym och om jag förstått rätt inte värmeväxlare för varmvatten utan förrådsberedare, och i så fall är ju omkopplingen inte aktuell. Så just nu alltså väntan på hur det ska gå!
Bostad: Vedspis, Norrahammar no 25, bakugn, 3 öppna rörspisar och 3 okaklade kakelugnar.
Pannrum: Nibe Combi 100 vx -99, PX21 -06. 4 solpaneler, u-pipe 20 rörs.
2 st 750 L tankar varav en med förrådsberedare och solslinga.
ECL 110 Comfort med rumsgivare.
Skriv svar