Vari ligger kvalitetsproblemet egentligen?

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Vari ligger kvalitetsproblemet egentligen?

Inlägg av Icecap »

Jag har fått möjligheten att testa en del SE pellets (småsäck) av en laddning som var återlämnad pga. dålig kvalitet.

Resultatet: fungerar lika bra som alltid.

Och då är det jag undrar: var finns problemen egentligen?
* Att en del har haft problem med kakbildning och dylikt verkar ju ganska klart.
* Att en del allmänt har haft "ospecificerat strul" är ju ganska tydligt också.

Och då undrar jag:
* Är det så att vissa brännaretyper har ett smalare register för vilka avvikelser som finns i pelletsen?
* Är dessa avvikelser i pelletsen inom kvalitetskraven för pelletsen eller utanför?
* Eller är det så att bytet av pellets kräver en justering för rätt brännvärden?
* Kan det månne vara en kombination av justering och smala toleranser?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Vari ligger kvalitetsproblemet egentligen?

Inlägg av Jakob »

Hej!

Jag funderar i samma banor som du. Jag har kört både SE och Agrol och Neova utan att märka nån större skillnad alls. Jag upplever att brännarinställning gör mycket större skillnad än pelletsval.

Igår tömde jag pannan på aska efter 3 ton Neova. Roster och panna såg ut precis som den gjorde efter 3 ton SE som jag körde upp innnan.....Funderar dock på att börja köra 4 ton mellan sotningarna eftersom asklådan bara är halvfull efter 3 ton...

Men gemensamt för oss utan problem tycks ju vara brännare med någon form av uraskningsautomatik/rosterrens.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Vari ligger kvalitetsproblemet egentligen?

Inlägg av Vednisse »

Jag har gjort en högst ovetenskaplig test och kört några fabrikat med tryckluftsrensningen bortkopplad i vinter. Har kört ca:200kg av varje sort, Vida, Bionorr 6mm, Fågelfors och Derome.

Jag kunde inte se något oroväckande, Bionorr blev det lite tunna svarta beläggningar och Derome lite ljus beläggning som gick att peta bort (mycket "mjöl" var det i dessa säckar).

Bionorr och Vida var från förra säsongen, men det klagades ganska mycket på kvaliteten även förra året.

Tror den största boven är en justeringssak, därefter konstruktion och styrning på brännaren. BioBjörn som har samma konstruktion på förbränningsdelen som Viking B16, men en annan nedeldningsfas i styrningen lämnar mer "skit" kvar i koppen/rostret t ex.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Vari ligger kvalitetsproblemet egentligen?

Inlägg av msh16 »

Blir ju nästan humor när folk med automatisk uraskning diskuterar problem med askkakor.
Automatisk uraskning är ju en åtgärd gjord för att slippa askproblem i brännare
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Vari ligger kvalitetsproblemet egentligen?

Inlägg av micke_932 »

Men gemensamt för oss utan problem tycks ju vara brännare med någon form av uraskningsautomatik/rosterrens.
Nej, jag har aldrig haft problem med pellets och jag har kört med den mesta skit man kan hitta, massor med spån, mjuka, hårda osv och det funkar alltid klockrent så det har absolut inget med automatisk uraskning att göra för det har jag inte.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Vari ligger kvalitetsproblemet egentligen?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Jag kör en Janfire Flex-a och i den brännaren är det pelletsen som ger problemen. Jag har under snart tio års drift kört och testat allt jag har kunnat komma över (sålts) i sydskåne (både säck och bulk) och problemen med tjocka kakor och sintring är direkt kopplat till pelletsen. Vad som sen i pelletsen skapar problemen är svårare att säga. Kanske parametrar som inte fångas upp av standarden och som därför inte testas. Föreslog SE i vintras att köra en spektralanalys på pelletsen för att se vilka ämne som är närvarande och av detta kunna göra en analys och komma fram till orsaken. Vinterns SE-pellets från Ryssland har ju varit extremt mjölig och askan, mjölet och pelletsen har känts "klibbig" och kakan har kommit på några tiotal kg förbränd pellets. Har kört SE innan i flera andra leveranse utan problem. Ändrar alltid min brännare efter den pellets jag har för stunden och brännarens parametrar berättar att jag alltid ligger rätt med nyinställd brännare, men efterhand som kakan byggs upp försvinner lufthålen och det blir bara fettare och fettare förbränning. Efter en veckas eldning är kakan 30 mm tjock (porös) och 80% av lufthålen är täppta. Skall man bortse från pelletsens inverkan så krävs automatisk uraskning som skrapar undan problemet, som troligen ändå finns där men som inte syns. Detta är ju inte optimalt då en pellets som ger kaka och störningar inte har en optimal förbränning och därmed verkningsgrad.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Vari ligger kvalitetsproblemet egentligen?

Inlägg av Jakob »

msh16:

Är det inte än mer humor att de med problem fortsätter utan att inse att de bör modernisera sina grejor?

mvh

Nu skall vi inte vara sådana.... tänk gärna tanken men skriv den inte. / Roli
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Vari ligger kvalitetsproblemet egentligen?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Jo med en fortsatt dålig och varierande pellets så måste brännartillverkningen följa efter med nya mer avancerade konstruktioner som är okänsliga för skräpet som säljs som pellets till allt högre priser annars kommer pelletsanvändarna att bara bli färre. Dessa konstruktioner kommer att ha ett större och dyrare underhållsbehov. Inte alla brukare är ju proffs som vi här och kan åtgärda själv allt eftersom problemen uppstår, utan måste kalla på dyr extern hjälp.. Jag vet ingen bransch där produkten blir sämre med mer tid på marknaden och där priset bara fortsätter att öka. Då jag började var pelletsen av bra (bättre än idag!) kvalitet och till halva kostnaden! Ett systematiskt processarbete med pelletstillverkningen och vi hade haft en jämn kvalitet på pelletsen till ett lägre pris....ta framställningen av tex mjöl inte hade vi accepterat en sådan variation på mjölet ena gången ett platt bröd och andra gången en perfekt limpa. Ja det finns många produkter att jämföra med och alla gått mot en bättre jämnare produkt som blir billigare. Kör med Fågelfors just nu och varför kan de ha en sådan bra kvalitet till ett bra pris? Stora tillverkare skulle kunna ha ännu bättre jämnare kvalitet till bättre pris då de kan investera i avancerad processtyrning. Verkar inte finnas något intresse då de ändå kan sälja skräpet till ett högt pris och ingen ställer krav på dem. Det är bra att det finns okänsliga brännare på marknaden som bränner vilket skräp som helst och det är bara att gratulera sina ägare men det kan inte vara dessa brännare som är "benchmarking" för branschen. Bränslet måste följa med i utvecklingen och inte efter 20 år vara sämre än då det startade!
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Vari ligger kvalitetsproblemet egentligen?

Inlägg av nyman »

Jakob skrev:msh16:

Är det inte än mer humor att de med problem fortsätter utan att inse att de bör modernisera sina grejor?

mvh

Nu skall vi inte vara sådana.... tänk gärna tanken men skriv den inte. / Roli
Har man problem bör man modernisera. Inget större problem för mig elda utan uraskning heller.
Kan inte se någon ide i att man talar om att man inte har problem med askkakkor när man samtidigt kör med automatisk uraskning som tillkommit för att eliminera askkakor.

Bort från skrytet och till ämnet:
En person som är insatt i tillverkningen sade. Säckning av pellets gör man när det är gott om råvara och låg efterfrågan. Pallarna ställs på lager. Bulkpellets produceras och körs ut direkt även när det är dåligt med råvara.
Därför ska man beställa bulkpellets på sensommaren och inte just när vintern börjar för vid den tiden åker stubbar, ruttet trä och byggavfall med i pelletstillverkningen då det är brist på kutterspån.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Vari ligger kvalitetsproblemet egentligen?

Inlägg av rod02 »

Med gränsen 3ton och anpassad "tankvolym", får man fylla på när det behövs/går.
Tänk vad livet vore lätt, om man kunde slänga 10000kr lappar för varje problem.....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Vari ligger kvalitetsproblemet egentligen?

Inlägg av msh16 »

Ja vill man inte slänga 10-12 säckar i förrådet varje vecka så svider det i plånboken. :)
Det verkar som om de flesta problemen uppstår hos de som eldar med bulkpellets.

Kul ockå att det retar en del att det fungerar skapligt att elda utan uraskning. Annars är det ju inte hela världen att byta brännare och ingen större kostnad heller.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Vari ligger kvalitetsproblemet egentligen?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Det ställdes en fråga vad som kunde vara problemet med dålig pellets. Eftersom man kan köpa fungerande pellets hos en leverantör och nästa gång man köper från samma leverantör så blir det problem tex kakan, sintring mm. Det visar sig ofta då att det kommer från en annan produktionsanläggning inom samma koncern och man har öppnat en ny anläggning, säg Ryssland, för att ta hand om berget av spån från timmersågningen. SE tex har ju ambitionen att producera 1 miljon ton per år av sitt spånberg. Om spånet har legat länge i berget dvs lagring så tror jag att det undergår en kemisk process som förändrar egenskaperna och då man sedan pressar pellets av detta spån så kommer problemen i våra brännare. Då jag ser kakan så kommer jag att tänka på kokande socker, så om saven genomgått en förändring så kan det vara en förklaring. Även mineraler kan påverkas. Vore så intressant att reda ut en gång för alla genom en seriös analys. Den typen av pellets kan ju gå till värmeverken där det inte vållar några problem.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Vari ligger kvalitetsproblemet egentligen?

Inlägg av Icecap »

Ulf: bra att du har fattat min mening.

Jag är medveten om att det skulle vara "omöjligt" för en "vanlig kund" att göra en djupgående kemisk analys, priset ville bli orealistisk. Och att skylla på att "vissa minsann har mekanisk rengöring så de släpper problem" är mer sandlåda-nivå tycker jag.

Helt klart är att det finns leverantörer som har fungerat bra för X månader sedan men som nu levererar pellets som ger problem. Men det finns så många variabler som är oklara:
* Finns det olika produktionsländer? Att skylla på "rysspellets" utan att det rent faktisk är bevisat att de är icke-svenska är ju bara rökridå och skitsnack.
* Är det vissa brännaretyper som är mer känsliga än andra?
* Är det kanske när de går i ett lägre effektläge som problemen uppstår?
* Har kunderna faktisk justerat brännaren rätt efter den nya leverans?
Och det finns säkert andra faktorer jag glömmer att ta med.

Vad jag har sett av klagomål är det i essens:
* Det bildas kakor.
* Det är skitpellets, säkert nog från Ryssland!
Och detta är helt enkelt bara gnäll!

Fakta är att det kan vara sant att icke-svenska pellets kan ge problem men det behöver inte vara en sanning.

Lika mycket fakta kan vara att de senaste leveranser har ett annat energiinnehåll per volym och att brännaren behöver ställas rätt, en del verkar ju tro att bara man köper från samma leverantör behövs inget ställas.

Jag påstår inte att det hela bara är skitsnack, en del har ju bevisligen problem men orsaken är rent teknisk okänd och det kunde vara bra att få fram fakta i saken.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Vari ligger kvalitetsproblemet egentligen?

Inlägg av Jakob »

Sandlåda och sandlåda.

Det är ju vad jag kan se bara en (1) person här som postat jag-vet-inte-hur-många inlägg om att Stora Ensos pellets är skit.

OM det nu vore så att ton efter ton med dålig pellets körts ut till kunder i Sverige, borde ju rimligtvis mer än en (1) person tagit upp detta.....?

Är det ett orimligt antagande?

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Vari ligger kvalitetsproblemet egentligen?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Jo det må vara mycket skitsnack både här och där men fakta kvarstår att det jag fick levererat från SE kom ifrån Ryssland. Detta har jag fått från två källor en bit upp i SE´s organisation, och orten har namngivits, vilket jag sedan har gått vidare och kollat att så är fallet dvs att SE har produktion där. Att pelletsen har varit "klibbig" och givit en tung, klibbig aska är ju också saker som gör att man undrar. Helt utslagna brännarinställningar på nolltid (30 kg) är inte acceptabelt. Många andra har framför samma tankar men kanske inte gått lika långt i analysen och undersökningen som jag har gjort. Själv har jag under vintern utfört "grundforskning" vad gäller att hitta felet och där har en av åtgärderna varit att trimma ner effekten, då jag misstänkte ett högre energiinnehåll. Ingen effekt på kakan. Om spånen kommer ifrån utlandet eller Sverige kan ju göra detsamma om processen ger en likvärdig pellets, som den som produceras i andra anläggningar i samma koncern, men i dethär fallet är det andra orsaker som skapar problemet. SE har valt att mörka det och ljugit runt det, vilket inte är acceptabelt! Det jag har skrivit står jag till, och den som tänker själv fattar ju att jag har inget att vinna på att kritisera SE och jag har inga kopplingar till SE på något sätt. Är alla så fristående som jag? Jag var en nöjd kund under ett antal säsonger och är nu en mycket missnöjd före detta kund som har drabbats av en mycket tvivelaktig pellets som ställt till mycket merarbete under lång tid. Eldar nu med en kvalitetspellets (Fågelfors) och allt är perfekt med en superfin förbränning och helt ren rosterplåt och minimalt med aska ingen kaka eller andra oförbrända rester. Så den tillverkare som tar till sig konstruktiv kritik och processtyrning tillverkar också en förstklassig pellets, och inte är den dyrare heller snarare billigare än SE.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Skriv svar