Vari ligger kvalitetsproblemet egentligen?

danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Vari ligger kvalitetsproblemet egentligen?

Inlägg av danei »

Vad har de ljugit om?
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Vari ligger kvalitetsproblemet egentligen?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Tog en liten priskontroll på SE´s säckade pellets och hamnade på 2940 kr per ton vid 2 pallar och motsvarande pris på Fågelfors kvalitetspellets 2337,50 kr per ton vid inköp av enstaka säckar. Billigare vid hel pall. Detta pris har i dagarna justerats till 2497 kr per ton vid ett mindre antal säckar inköpta, och billigare vid hela pallar. Fågelfors kan jag ta i bilen då jag passerar varje dag, så ingen fraktkostnad och ingen ansträngning eller någon lång tid för detta, men SE får jag betala frakt för. Jag är bulkeldare och har anläggning för detta, så vad gäller mig kan och vill jag inte ta hem större mängder säckat som jag sedan skall stå och kasta in i min automatiska anläggning. Ytterligare ett exempel att kvalitetspellets inte behöver kosta mer! Och hur billigt det är att köpa sig fri från kvalitetsproblem.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Vari ligger kvalitetsproblemet egentligen?

Inlägg av danei »

Skiter du alltid i frågor om de är obekväma?
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Vari ligger kvalitetsproblemet egentligen?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Efter kvalitetsproblemen kom upp och reklamerade av mig så var det helt plötdligt en produktionsanläggning i småland som hade levererat till hamnterminalen i Landskrona som brukar få 4000 ton åt gången! Chaffören och jag står alltid och pratar under lossningen och han kom från Landskrona med pelletsen som han levererade till mig. Två grova stora bitar gravrost som med mycket stor sannolikhet kom från ett fartygs lastrum (jag känner igen denna typ av flagor) och två oberoende källor inom SE som först sa en sak sedan något annat. Det blev för mycket för mig och all trovärdighet försvann. Mitt uttalande bygger på en lång verbal feedback från SE på inskickat provmaterial och en gedigen dokumentation med fakta och färgfoto av problemen från mig. Då det interna trycket ökade på befattningshavaren, så var produktionsanläggningen en annan, vilket var droppen som gjorde att jag lämnade SE som leverantör. En leverantör som står till sina misstag kan man ge en andra chans men är det inget som fungerar och ärligheten försvinner, så skall man lämna skuttan för en kvalitetstillverkare! De finns!
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Vari ligger kvalitetsproblemet egentligen?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Nej svar kommer alltid från mig! Viktigt att vara saklig så även andra kan ta del av vad som sker och vilka erfarenheter vi får via vår eldning med pellets.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Vari ligger kvalitetsproblemet egentligen?

Inlägg av Roli »

danei skrev:Skiter du alltid i frågor om de är obekväma?
Han gör i alla fall inte som du..... Då du fortfarande inte har fyllt i din profil.

Nu blev detta OT, men jag kunde inte låta bli då vissa tycker om att kasta sten när de sitter i glashus.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Vari ligger kvalitetsproblemet egentligen?

Inlägg av danei »

Vad saknar du i min profil? Ställer jag frågor ser jag till att all relevant information om den aktuella anläggningen finns med i frågan. Vad som står i mitt pannrum för tillfället är fullständigt irrelevant för vad jag skriver här.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Vari ligger kvalitetsproblemet egentligen?

Inlägg av Roli »

Även vid avgivande av svar är det många gånger intressant att veta vad den svarande har för utrustning.

Som svar på din fråga: bland annat panntyp och brännare. Geografisk placering kan ibland också vara av intresse.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ragge2
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: fre 01 apr, 2011 18:52

Re: Vari ligger kvalitetsproblemet egentligen?

Inlägg av ragge2 »

Ville inte tro att det var så stora problem med pelletskvaliteten. Råkade själv ut för problem som ändå var ganska enkla att lösa.
Köpte tillsammans med grannen 6 pallar Neuva pellets till halvskapligt pris i december. Problemen började direkt med en porös askkaka på rostret redan efter 2,5 dagars eldning. Inställning av brännaren mha. röken har gjorts på samma sätt som vanligt. Tidigare har det aldrig varit problem med kakor. Grannen som eldar med Iwabo upplevde samma problem.
Så jag tror inte det handlar om inbillning utan om försämrad pelletskvalitet. För ett år sedan hade jag 4 pallar Neuva som gick genom brännaren helt problemfritt.

Min gamla brännare Viking 9990 har ingen möjlighet till uraskning så jag löste problemet genom att skaffa en Viking B16 GL brännare med tryckluftsuraskning. Kompressor hade jag redan. Nu är allting frid och fröjd och rostret helt rent efter någon veckas eldning. Gamla brännaren får ligga kvar som reserv.

Har inga planer på att byta värmesystem. Nu kan jag dessutom elda riktigt dålig pellets.
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
Skriv svar