Lustiga tempskillnader panna/tank med laddomat 4030

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Tolvan
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 21:59
Ort: HUSKVARNA

Lustiga tempskillnader panna/tank med laddomat 4030

Inlägg av Tolvan »

Jag har tidigare en tråd som heter "Hur få upp tankarna i mer än 80 grader". Det har jag inte löst än.

Nu har jag ytterligare två saker som är lustiga. Vet inte om de på något sätt kan ha samband med ovanstående?

Innan jag började elda med ved i går var tempen i pannan 48 gr, i tanken 40/38/38 (topp, mitten, botten). Fråga 1 är varför tanken hade lägre temperatur än pannan? Medan jag stod och funderade på detta så körde urladdningspumpen igång och pumpade följdaktligen in kallare vatten i pannan vilket borde kyla denna. Det kan ju inte vara meningen? När urladdningspumpen stannade tändes lampan på laddomat 3000 för tillskottsvärme eftersom tempen för detta är ställd på 40 grader, alltså den temp som tanken hade just då, så det var ju helt riktigt.

Jag tände en brasa och eldade upp till pannan till 88 grader, tankarna till 77/75/42 innan jag gav upp för kvällen och gick till sängs.

Nu på förmiddagen c:a 12 timmar senare står pannan på 61 gr, tankarna på 74/59/44 (har satt på sjunten eftersom det är rätt kallt inne, annars sjunker inte tempen så fort över natten). Fråga 2 är varför tankarna har 13 graders högre temp än pannan? Borde inte laddomaten se till att panna och tankar håller samma temp hela tiden?

Med ovanstånde två konstiga fenomen så verkar det alltså som att tankarna i ett första skede är varmare än pannan och i slutet kallare än pannan?!? Varför?!

Fråga 3. Är det någon som vet vad det är som styr hur länge laddomat 3000 kör laddningspumpen/urladdningspumpen? Är det en konstant tid vid varje tillfälle? Eller har det något med temperaturgivarna att göra = den pumpar tills tempen stiger/sjunker i tankarna/pannan?

// Tolvan
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Mätteknik

Inlägg av Anders G »

Det där låter råddigt. Vid orimliga resultat bör man alltid fundera på om man verkligen mäter det man tror...
1. Termometrarna, en eller flera, kan visa rent fel.
2. Termometrarna kan visa rätt, men sitta monterade på platser som kyls utifrån tex pga dålig isolering.
3. När laddomaten pumpar vatten fram och tillbaka kan det bildas "kanaler" i tanken med avvikande temperaturer.
4. Murphys lag gäller alltid.
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Lustiga tempskillnader panna/tank med laddomat 4030

Inlägg av André »

Tolvan skrev: Nu på förmiddagen c:a 12 timmar senare står pannan på 61 gr, tankarna på 74/59/44 (har satt på sjunten eftersom det är rätt kallt inne, annars sjunker inte tempen så fort över natten). Fråga 2 är varför tankarna har 13 graders högre temp än pannan? Borde inte laddomaten se till att panna och tankar håller samma temp hela tiden?

Med ovanstånde två konstiga fenomen så verkar det alltså som att tankarna i ett första skede är varmare än pannan och i slutet kallare än pannan?!? Varför?!

Fråga 3. Är det någon som vet vad det är som styr hur länge laddomat 3000 kör laddningspumpen/urladdningspumpen? Är det en konstant tid vid varje tillfälle? Eller har det något med temperaturgivarna att göra = den pumpar tills tempen stiger/sjunker i tankarna/pannan?

// Tolvan
Varför tankarna är varmare än pannan beror nog på att laddpumpen är ställd så att den pumpar över till pannan när tempen där är under 60 grader.. Den pytsar bara över så att tempen i pannan ligger kring 60 grader..
Det är detta som blir skiktningen mellan panna o acktank..

Här finns info om 4030 o 3000
http://www.termoventiler.se/upload/doku ... 4030_s.pdf
http://www.termoventiler.se/upload/doku ... lm3000.pdf
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
dorsi
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 12 okt, 2005 20:52

Inlägg av dorsi »

Ang din temp skillnad i din första fråga.
Din tempgivare för laddomaten kanske inte sitter där din översta tankmätare sitter. jag har ca 30 cm upp till toppen från min översta och detta kan säkert göra många grader.
Vidare på dina problem så är det många givare som ditter på olika ställen och ger olika temperaturer.
jag fick flytta min urladdnings givare i pannan (monterad i toppen via ett rör ner) till vänstra sidan. Detta för att urladdningen på laddomaten låg utanför området. man får kalibrera ihop systemet helt enkelt.
Skriv svar