PellasX

Här diskuteras fabrikatspecifika frågor för övriga fabrikat
PellasX
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 23 mar, 2013 18:15

PellasX

Inlägg av PellasX »

Hej alla! Jag är nybliven ägare till en PellasX-brännare. Har ju inget att jämföra med, är novis på pellets. Den fungerade ganska fint tills i förra veckan då den lämnades ensam fem dagar. När jag kom tillbaka och vred upp shuntarna ville inte temperaturen gå upp i mer än ca 45 grader. Har en Diom-panna. Nåväl, försäljaren kom hit och muttrade och skruvade lite här och var på inställningarna, nu går den bra igen. Han visste inte vad det var som var fel. Blir ju lite orolig...Har letat och googlat utan resultat om svensk info om PellasX men så hittade jag detta forum! Det skulle verkligen vara roligt om det fanns fler PellasX-hussar/mattar så vi kunde utbyta erfarenheter! :D
Diom-panna,DV 25K. Pelletsbrännare: PellasXmini 26 kW. Styrenhet: R. Control EM890.
ragge2
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: fre 01 apr, 2011 18:52

Re: PellasX

Inlägg av ragge2 »

Du är nog den första med en PellasX brännare i sverige.
Hittade deras hemsida men den gav ingen särskild information.
Är den eXtra billig?
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: PellasX

Inlägg av Taxen »

Trodde du skrivit fel och menade PellX,men när jag googlade så dök denna sida upp.
http://pellasx.se/pellets-pelletsbraennare.html
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: PellasX

Inlägg av Icecap »

Hmmm... intressant - men intetsägande sida. Deras broschyr anger att det är et polskt märke och deras medaljer nämns en del gångar. Personligt skulle jag hellre veta mer om brännaren...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: PellasX

Inlägg av Eldvin »

Den brännaren är inte alls dum! Den funkar på samma vis som Ep18,med internskruv.Har en riktig Plc som man kan trycka på.Brinner bra med. Har bara sett en.Ska ta å studera den närmare vid tillfälle.Att den stannade berodde troligen på att installatören inte lärt sig den riktigt än då dom är rätt ny i landet.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: PellasX

Inlägg av Vednisse »

I Sverige säljs den under namnet Pelltec X, vet inte vilken modell du har. Men det är en vettig brännare, omrörning och internskruven gör att det går att bränna lite av varje.
Styrningen är ecoMax som väljs av fler och fler tillverkare (i Sverige Eurofire, Nibe), mycket kompetent styrning.
http://www.pelltec.se/pdf/4.pdf

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
PellasX
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 23 mar, 2013 18:15

Re: PellasX

Inlägg av PellasX »

Hej igen och tack för era svar! Eldvin: ja, jag tror också att installatören fortfarande är lite osäker men som tur är verkar han ha fått till det nu, ta i trä...Har ju letat info på nätet och den säljs tydligen mycket i Tyskland. Prismässigt ligger den på "normalnivå" jämfört med andra brännare, tror jag. Jag har ett stort hus från 1870 på 360 kvadrat utan källare och ganska dåligt isolerat, brännaren är en PellasXmini 26kW. Har inte alla 10 rummen fullt uppvärmda och håller ca 20 grader på ca 150 kvadrat. Tack snälla Vednisse för informationen om Pelltec! Jag tycker styrenheten är riktigt bra också, lätt att gå in och ändra t.ex. maxtemp vid behov och att kolla hur mycket pellets den äter i timman. Vill väldigt gärna värma vatten med sol framöver, är det någon som har förslag på vilken typ av solsystem som skulle passa, tro? :D
Diom-panna,DV 25K. Pelletsbrännare: PellasXmini 26 kW. Styrenhet: R. Control EM890.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: PellasX

Inlägg av Eldvin »

Det är precis med nya brännare som nya mobil telefoner,det tar ett tag innan man satt sig in i dom nya menyerna.Och är man van ett annat system tar det ett tag innan hjärnan ställt om sig. Vore ju bra om PellasX får en plats bland dom andra brännarna.Så man kan kolla om fler har några frågor framöver.Jag har en teori att tillverkaren är lite återhållsam med fakta om brännaren då den är rätt ny, för att slippa en massa fingrar i maskineriet som kan leda till en massa garanti problem som skulle få brännaren i dålig dager.
Fjällbon
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 30 okt, 2011 21:38
Ort: Tärnaby

Re: PellasX

Inlägg av Fjällbon »

PellasX skrev:Hej alla! Jag är nybliven ägare till en PellasX-brännare. Har ju inget att jämföra med, är novis på pellets. Den fungerade ganska fint tills i förra veckan då den lämnades ensam fem dagar. När jag kom tillbaka och vred upp shuntarna ville inte temperaturen gå upp i mer än ca 45 grader. Har en Diom-panna. Nåväl, försäljaren kom hit och muttrade och skruvade lite här och var på inställningarna, nu går den bra igen. Han visste inte vad det var som var fel. Blir ju lite orolig...Har letat och googlat utan resultat om svensk info om PellasX men så hittade jag detta forum! Det skulle verkligen vara roligt om det fanns fler PellasX-hussar/mattar så vi kunde utbyta erfarenheter! :D

Nu är vi två, har nu startat upp min pellasx mini, orginalet. enkel installation.
Ni skriver att den finns under namnet Pelltec. delvis sant. Pelltec har bytt ut etiketten.
Pellasx har tre års garanti. Pelltec ett år.

Har köpt min brännare via Dala pellets
Euronom luftvatten pump 7 kw/flexitank 300 l, 6+3 kw, varmvatten slinga, solslinga 10 m. Ny Focus D2 Miljö. Pelletsbrännare Pellasx Mini, magasin 300 l Mafa.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: PellasX

Inlägg av rod02 »

Räcker 1års garanti för att uppfylla Svensk lag?
Senast redigerad av rod02 den tor 16 jan, 2014 16:10, redigerad totalt 1 gånger.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
maggen
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 31 okt, 2010 18:56
Ort: Kussjö

Re: PellasX

Inlägg av maggen »

Garanti är om jag inte minns helt fel en frivillig sak men man har två års reklamationsrätt.
Det som skiljer är vem som har bevisbördan.
Albin polar35 -98(14), janfire flex-a, 2*500l ack med beredare, 80l elberedare i serie, 40u-rör, 5tons bulkficka
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: PellasX

Inlägg av Icecap »

maggen: då minns du fel! Som konsument i Sverige är man garanterat 2 år.
3'dje året också i teorin men då ska man kunde visa att det var ett inbyggd fel från början.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
maggen
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 31 okt, 2010 18:56
Ort: Kussjö

Re: PellasX

Inlägg av maggen »

Det är det inte ovanligt att jag gör.
Albin polar35 -98(14), janfire flex-a, 2*500l ack med beredare, 80l elberedare i serie, 40u-rör, 5tons bulkficka
Johannes-Pelltec AB
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 10 mar, 2014 16:53

Re: PellasX

Inlägg av Johannes-Pelltec AB »

Hej Allihop!

Jag jobbar som säljare på Pelltec AB i Ljungby som säljer den Polska brännaren "Pellas x" under namnet Pelltec X i Sverige. Vi samarbetar med de andra importörerna fast vi har valt att kalla brännaren Pelltec X för att stämma in med vårt övriga sortiment: Pelltec varmluft, Pelltec värmecentral m.m. Vi har ett återförsäljarnät runtom i Sverige som hjälper oss med installation och service. Vi säljer enligt samma garantier som Pellas X. Vi har sålt de flesta fabrikaten av Brännare i Sverige och kan efter ett 100-tal levererade brännare och efter 2,5 års drift konstatera att denna brännare är överlägsen de flesta andra fabrikat när det gäller, driftsäkerhet, förbränningsverkningsgrad och pris. Vi har därför valt att helt sluta sälja pelletsbrännare av andra fabrikat, vi har funnits i branschen i 16 år och hjälper gärna även er med uppgradering till denna revolutionernande brännare... Hjälp oss att radera ut den stämpel som pelletsbranchen har fått på sig med krångel och låg driftsäkerhet!

http://www.pelltec.se

Detta inlägg passar bättre under marknadsföringssidan. Liknande inlägg utan bättre belägg för uttalanden kommer flyttas eller tas bort.
Stugsittaren (moderator)

Med vänliga hälsningar/
Johannes Andersson
Pelltec AB
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellasX

Inlägg av Honda »

överlägsen de flesta andra fabrikat när det gäller, driftsäkerhet, förbränningsverkningsgrad
I övrigt bra information men det där måste du nog styrka på något sätt om du ska betraktas som seriös i det här forumet.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Skriv svar