PellasX

Här diskuteras fabrikatspecifika frågor för övriga fabrikat
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: PellasX

Inlägg av nyman »

Kommer att tänk på Värmebaronens reklam år 2005. "Den enda brännaren som klarar att elda i trånga oljepannor". :D
25 kW brännare är för lite för normala 30-50 kW vedpannor och för mycket för olje- och kombipannor.
Återstår pelletspannor som marknad men de levereras oftast numera komplett med brännare.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Johannes-Pelltec AB
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 10 mar, 2014 16:53

Re: PellasX

Inlägg av Johannes-Pelltec AB »

Jag kan bara säga att vi är så otroligt nöjda med brännaren att vi endast säljer denna brännare och dessutom under vårt eget namn! På något annat sätt kan jag inte styrka det och givetvis har folk olika tankar om saker och ting men vi tror i alla fall stenhårt på denna brännare eftersom det också hela tiden kommer uppdateringar i programvara och mekanik som gör att den hela tiden ligger i framkant. Ser att du har en bio Comfort brännare, den håller en hög förbränningsverkningsgrad/driftsäkerhet. Vi har installerat ca 5 st sådana och de fungerar bra allihop.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: PellasX

Inlägg av Stegatorparn »

Jämfört med andra fabrikanter/försäljare är er hemsida synnerligen torftig.
Inga data/måttuppgifter/priser på brännaren, bara försäljningsfloskler.
Inga nedladdningsbara manualer.
Inga uppgifter om återförsäljare/servicefirmor.
Skulle aldrig handla en brännare under sådana premisser.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellasX

Inlägg av Honda »

Jag är väldigt nöjd med min brännare, men jag skulle aldrig få för mig att skriva att den är överlägsen de flesta andra utan att ha något annat att säga än att jag är nöjd, i alla fall inte om jag vill att någon ska ta något jag säger på allvar. Vad menar du tex med "överlägsen förbränningsverkningsgrad". Vad är uppmätta värden och vilka andra brännare jämför du med?

Nu är jag inte ut för att skriva ner pellasX, snarare tvärtom så hoppas jag kunna provocera dig till att skippa säljsnacket, det ger bara motsatt effekt här, och istället komma med lite nyttig info. Det finns tex hänvisningar till ospecificerade patent med på er hemsida, men någon info om vad det är frågan om och hur det är tänkt att fungera finns inte. Du skulle kunna bidra med lite mera ingående info, gärna bilder speciellt på brännkammare, internskruv, brännaren utan kåpa, roster, tändare osv. Länkt till fullständig manual och reservdelspriser skulle också uppskattas. Säljsnack kombinerat med noll riktig info gör nog bara att folk drar öronen åt sig.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: PellasX

Inlägg av Icecap »

Säljsnack på denna sida är direkt negativ reklam! Att påstå att en ny brännare är överlägsen alla andra, t.ex. brännare som har funnit riktigt många år och har visat sig synnerligt driftsäkra, indikerar ett synnerligt dåligt koll på verkligheten!

Fakta, verklighet och information är vägen fram, säljsnack är vägen tillbaka med stora steg!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: PellasX

Inlägg av psau »

Som all övrig sälj presentation lätt överdriven, minst sagt!!!

Men ändå heder att Johannes identifierat sig som representant för företaget och inte kommit med smygreklam....

Bra med nya aktörer men jag håller med skaran mer verklighetsanpassad reklam säljer nog än mer...
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: PellasX

Inlägg av Icecap »

Säljtramset hör till i en annan kategori, inte i trådar med verklighet!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: PellasX

Inlägg av Erik_73 »

Vad är lägsta effekt brännaren klarar av en stabil förbränning samt vilka värden på förbränningen klarar den av?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: PellasX

Inlägg av Erik_73 »

Verkar som att det är ännu en brännaren att stryka från listan till en efterträdare till min Flex-a
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: PellasX

Inlägg av nyman »

Tror inte det tillför något som inte redan finns på den svenska marknaden.
Vill man ha en dyrare brännare har ju Janfire sänkt priset ordentligt på sin NH.
Själv tycker jag man klarar sig utmärkt på alla sätt med en begagnad Bionordic som fått en billig uppgradering. Eller en BioBjörn för 19000.
21900 för en original PellasX här
http://www.blocket.se/alvsborg/Pelletsb ... ?ca=20&w=3
Gäller bara att list ut vad man ska ha en 25kW brännare till.

Läser på hemsidan pelltec.se:
"År 2007 bytte vi namn till Pelltec AB, ett namn som även namnskyddades"

Varför stal man namnet Peltec och url:en peltec.se från Walthers plåt i Bjuråker, lade till ett "l" i namnet och namnskyddade? För att fånga upp kunder kanske?
Men för oss pelletseldare leder sådana fula affärsmetoder till förvirring.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellasX

Inlägg av Honda »

Ja försäljaren hade ju absolut ingenting att komma med, men brännaren måste ju inte nödvändigtvis vara kass för det. På youtube kan man faktiskt se omröraren http://www.youtube.com/watch?v=5SUmfBKIISM, månne det är den där trekanten som sticker ut i brännkammaren från matarskruven som är patenterad? Det kan säkert vara en bra ide att röra om i glödbädden om man eldar rysspellet, förutsatt att man kan byta bara omröraren och inte hela internskruven då den brunnit opp. Annars verkar konstruktionen vara sgs identisk med scottebrännaren, förutom att scotten numera har en vermikulitplatta som 'tak' i brännkammaren även på de minsta modellerna.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellasX

Inlägg av Honda »

Ja och angående Peltec och Pelltec så finns det ju även en helt annan pelletbrännare som heter Pelltech så förvirringen är total :-)
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: PellasX

Inlägg av Erik_73 »

Är säkert ingen dålig brännare och säkert jämförbar med andra på marknaden redan existerande brännare när det kommer till förbränningen.....samma som brännarna haft dom senaste 10-15åren men med skillnaden att den styrs via en PLC
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Torparn
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 07 feb, 2019 08:50

Re: PellasX

Inlägg av Torparn »

till er som funderar på att köpa denna brännare skulle jag rekommendera er att välja någon annan leverantör. Vid bekymmer har de inte teknisk kunnande för att lösa problem.
Biolasse
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 04 feb, 2019 11:17

Re: PellasX

Inlägg av Biolasse »

Vednisse skrev: lör 23 mar, 2013 21:14 Styrningen är ecoMax som väljs av fler och fler tillverkare (i Sverige Eurofire, Nibe), mycket kompetent styrning.
Samma som nya brännarna från Baxi ?
Skriv svar