Flytta pellets med damsugare.

Skriv svar
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Flytta pellets med damsugare.

Inlägg av rod02 »

Skall fylla ett oljefat på max 4m avstånd. Typ grovis skulle funka, men oljefatet är inte tätt. Hur funkar vacumtransport?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Flytta pellets med damsugare.

Inlägg av xdigger »

En kompis till mig byggde en tätt låda med fallucka, till den kopplade han 3st dammsugare för att få tillräckligt vaccum. Sen rör iväg till förrådet på andra sidan huset. När lådan blivit tillräckligt full så öppnar falluckan av vikten.

Mvh Kim
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Flytta pellets med damsugare.

Inlägg av Icecap »

Vaccumtransport är i grunden som en dammsugare. Om det är <ren> pellets kan man lägga lock på oljefatet och suga ut luften med en kraftig dammsugare, via en annan slang i locket kan pelletsen sedan dammsugas över.

Sedan kom verkligheten in i bilden:
A) Dammsugaren ska vara stark.
B) Pellets är inte ren, det finns damm och smulor.
C) Fatet är inte tät.

A: Det är "bara" en fråga om motorstyrka och en viss kvalitet. Definitivt till att lösa.
B: Det bara är så, inget att tjafsa om.
C: OK, då får man göra en annan lösning.

Vanligen suger man via en cyklon, den löser (till stor del) problem B och utformar man den rätt kan den även lösa problem C.

Men det finns en annan väg att gå i denna transport. Det hela går ut på att se till att en luftström i ett rör är så stark att pelletsen följer med. detta kan, förutom dammsugerprincipen, lösas vid att injicera en luftström i en slang.

Så tar man tryckluft och kopplar till ett (eller fler) munstycken i en rörbit så att de är riktat mot ena ändan, då kommer den luft de blåser in att dra med den resterande luften i röret, koppla sedan på en slang och du har en slang där luften rör sig som önskat, dock utan att ha ett tät kärl i sugändan.

Nackdelen är att damm och skit inte innesluts i systemet och det blir mycket smutsigt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Flytta pellets med damsugare.

Inlägg av xdigger »

Hur stort flöde uppskattar du att det behövs för att få det att fungera?

Mvh Kim
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Flytta pellets med damsugare.

Inlägg av rod02 »

Det där med mellanförråd och fallucka var inte dumt. Orkar inte en lite kraftigare dammsugare dra pellets till en "grovis"(egen box) på 1M+ höjd? Typ Kärcher WD 2.250. Med lite tur så hamnar spånet i damsugaren :-) . Tänk på att jag bara skall flytta max 4M i sidled och 2M i höjd.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Flytta pellets med damsugare.

Inlägg av Roli »

Om du skall använda en grovis som mellenförråd så blir det ett antal tömningar av den som måste göras. En bra dammsugare fyller den på någon minut eller två.

Vitsen med ett mellanförråd med fallucka är att så fort dammsugaren stängs av så tömmer mellanförrådet sig självt.

Spån är inget hinder i ett vakuumsystem utan det är förekomsten av ännu finare material som förstör funktionen, typ damm och liknande. Detta material sätter igen filter och ev. påsar i dammsugarna och orsakar sedan driftsproblem. Ju bättre föravskiljare/cyklon som sitter före dammsugaren desto bättre driftsegenskaper.

Dagens pellets är mycket sämre än det som man kunde köpa för 10-15 år sedan. Men varierar stort beroende på vem som levererade bulkpelletsen (i mitt fall).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Flytta pellets med damsugare.

Inlägg av xdigger »

Ja, det funkar bra för polarn.. Han har nån form av filter mellan boxen och dammsugarna, dock ingen cyklon. Ingen som sitter på en bra beskrivning för att bygga cyklon?
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Flytta pellets med damsugare.

Inlägg av rod02 »

Häng inte upp dig på "grovis", det är bara en funktionsbeskrivning på mellanförrådet. Som blir nån form av tät box. Med mycket grovt filter typ 4mm. Kommer att bli en hel del spån i dammsugaren tror jag. Det hela kommer att skötas manuellt, så när det slutar suga får jag stänga av och låta falluckan öppna.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Flytta pellets med damsugare.

Inlägg av xdigger »

Kompisen har sin fallucka viktad, så när det sugit tillräckligt så öppnar luckan och tömmer och sen stänger den och fortsätter suga. :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Flytta pellets med damsugare.

Inlägg av Roli »

Här är några tips på läsvärda sidor om du skall bygga en egen cyklon:

http://www.core77.com/blog/tools/the_qu ... _24161.asp

http://www.byggahus.se/forum/verktyg-ma ... clone.html

http://www.byggahus.se/forum/verktyg-ma ... ugare.html

http://www.byggahus.se/forum/verktyg-ma ... -penz.html

Har själv varit på väg att förbättra min vakuumtransport med ytterligare en cyklon som förhoppningsvis skulle klara att skilja bort lite mer av det allra finaste materialet så att filtret i dammsugaren skulle få en lite längre driftstid mellan rengörningarna. Men tiden har än så länge satt käppar i "byggasjälvhjulet".... men det skall bli en så småning om.

Jag har också en cyklon med fallucka som är motviktad, men den motvikten ser till att luckan stänger själv och startar dammsugaren som sedan går på en inställd sugtid. När dammsugaren suger går det inte att öppna luckan pga av det vakuum som skapas i behållaren. Om ni söker på forumet så har jag skrivit en förklaring/beskrivning på hur min cyklon fungerar (tillverkad av E.K Teknik som gick i KK och köptes av Sahlins och blev EcoTec).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
gorhal
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 15 jan, 2006 22:51
Ort: Frändefors

Re: Flytta pellets med damsugare.

Inlägg av gorhal »

Har följt olika trådar om vakuumtransport och har nu färdigställt min egen med hjälp av centraldammsugare och spirorör som cyklon. Flyttar från Pellistore i friggeboden till mellanförråd i pannrummet som rymmer c:a 800 kg, en sträcka på c:a 17 meter + 3 meter i höjd.
Nu vill jag ha hjälp att få till styrning på det hela, istället för att stå i en timma och sköta det manuellt för att transportera 800 kg. Jag tänker mig en mikrobrytare på falluckan som startar en ”sugcykel”, vilket innebär att centraldammsugare och skruv i Pellistore startar. Efter 1-2 minuter ska skruv stoppa och 10 sekunder senare ska dammsugaren stoppa. När vakuum släpper öppnar falluckan och sugcykeln startar igen.
Det har tidigare funnits ritningar på forumet men många av dessa med länkar verkar inte fungera längre.
Någon som har förslag med ritning? Dammsugaren har lågspänningsbrytning medan Pellistore 240VAC.
Viking Bio + Pellmax UB + Pellistore + vakuumtransport
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Flytta pellets med damsugare.

Inlägg av Icecap »

Vad med tidrelä?
T.ex. ett Finder (80.91.0.240.0000, ELFA 37-542-85 till 610:-)

Man kan enkelt utöka antal brytarkretslopp med ett extra relä med fler polar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Flytta pellets med damsugare.

Inlägg av Roli »

Styrningen till mitt vakuumsystem sköts med hjälp av två stycken tidrelä. Ett som ger driftstiden till sugaren och skruven samt ett som ger eftergångstiden på sugaren efter det att det första relät har slagit ifrån.

När det gäller tider så vill jag påstå att 10 sekunders eftergångstiden för att tömma röret är för kort, lägg du på så att det minst går i 30 sek. Det har kanske fungerat för dig vid provkörningar men skall du göra det med automatik så måste det fungera ALLA gånger annars blir det driftsstörning när röret inte är tomt inför nästa "sugcykel". Det är iallafall min erfarenhet från mitt system. Nu kan ju ditt system skilja sig en del från mitt men jag vill ändå rekommendera dig att lägga till tid på eftersugningstiden, den som tömmer röret, för att minimera störningar.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
gorhal
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 15 jan, 2006 22:51
Ort: Frändefors

Re: Flytta pellets med damsugare.

Inlägg av gorhal »

Nu har jag fått en fungerande transport :D
Använder mig av två tidrelä från Kjell&Company. Det första går i två minuter och styr bottenskruven i bulkförrådet, det andra går i tre minuter och styr centraldammsugaren.
När skruven stannar efter två minuter sugs rören tomma och dammsugaren stannar en minut senare. Då försvinner vakuumet och "falluckan" öppnas och slår till mikrobrytaren så att en ny "sugcykel" startar.
Har inte fixat överfyllnadsskydd men det tar ett tag att fylla upp till 800 kg, så det får vänta :)

https://www.youtube.com/watch?v=_jofdt-xmB0
Viking Bio + Pellmax UB + Pellistore + vakuumtransport
gorhal
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 15 jan, 2006 22:51
Ort: Frändefors

Re: Flytta pellets med damsugare.

Inlägg av gorhal »

Har nu kollat funktionen om den fungerar med endast ett tidrelä och utan att suga slangen tom. Det fungerar perfekt, dammsugaren lyckas starta sugcykeln utan att slangen är tom och hallelementet i Pellistore styr skruven. Detta innebär att hela sugcykeln blir tre minuter och därefter startar direkt igen = högre kapacitet :D
Viking Bio + Pellmax UB + Pellistore + vakuumtransport
Skriv svar