Jordtank

Tjita1
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: tor 07 mar, 2013 00:29
Ort: Skåne

Jordtank

Inlägg av Tjita1 »

Är det nån som har en jordtank? Hur funkar det? Hur går det att rengöra den tillexempel?
ZDV Viadrus Herkules U22 V10D gjutjärnsvedpanna på 58,1 kW.
Nibe F2020-8 L/V-värmepump
...kopplat till 1500 liter acktankar.
Ingen pellets (än).
Värmer 112 kvadrat hus, 50 kvadrat källare och snart 35 kvadrat garage.
Ca 15-17000 kWh och 3-5 m3 ved.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Jordtank

Inlägg av danei »

Varför ska den rengöras?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Jordtank

Inlägg av Icecap »

Oavsett var ett storförråd är placerat bör/ska utmatningen från det vara gjort så att spån och dylikt blir matat med ut. Därmed är alla frågor om städning/rensning avklarade: det ska inte behövas!

Med rätt utformning och val av material ska det vara självtömmande - men då jag är misstänksam till allt som "ska vara" ville jag se till att det fanns en manlucka i någon form så att inspektion kunde utföras.

Sedan antar jag att det viktigaste kan vara att se till att luftgenomströmningen är minimal, detta hindrar kondens på sommaren. Så låt bli att montera en fläkt helt enkelt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Holger
Entusiast!
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 06 nov, 2006 23:00
Ort: Enköping

Re: Jordtank

Inlägg av Holger »

Gå ned i den jordtanken efter ett par år för att rensa och inandas de ohälsosamma mögelsporer som bildats genom kondensen i tanken är det nog ingen som vill.
Jordtank för pellets är ett feltänk från början då pellets kommer att ta åt sig kondensfukt så energivärdet minskar.
Danei har bionabrännare så han behöver aldrig rengöra förrådet från spån.
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Jordtank

Inlägg av danei »

Spån ska inte ansamlas i förrådet, det bör följa med pelletsen i en jämn fördelning, har man ett förråd som det är bökigt att ta sig in i är det extra viktigt.

Jag förstår inte vad fukten ska komma ifrån. En jordtank borde vara den optimala förvaringen, en fukttät tank med jämn temperatur. Pelletsen är torr så det finns ingen fukt i tanken.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Jordtank

Inlägg av M.Lindskog »

@danei: Det här har vi diskuterat förut. Varm utomhusluft sommartid innehåller fukt. När den kyls av -> kondens. Samma problematik som i en kryp-/torpargrund bör kunna inträffa i en tank under jord om utomhusluft kan komma in i den.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Jordtank

Inlägg av danei »

Det är just därför den inte ska vara ventilerad.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Jordtank

Inlägg av M.Lindskog »

@danei: Se där, då förstår du ju visst varifrån fukten kan komma!
danei skrev:Jag förstår inte vad fukten ska komma ifrån.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Jordtank

Inlägg av danei »

Nej det gör jag inte. I en tät tank med ett innehåll som kan absorbera massor av vatten utan att det blir hög fuktighet, kan jag inte förstå var fuktproblemen ska komma ifrån.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Jordtank

Inlägg av M.Lindskog »

@ danei: Var i tråden framgår det att en tank under jord innebär med absolut säkerhet att uteluft inte kan komma in i densamma? Jag måste vara blind, för jag ser inte det. Men eftersom det tycks vara fullständigt självklart för dig att det är en förutsättning i den aktuella diskussionen, så får du väldigt gärna i ditt nästa svar peka ut exakt var i tråden det läggs fram som en given förutsättning. Alt. bli gärna lite mer utförlig i dina inlägg; nätforum tillåter sällan tankeläsning.

Notera att frågan är om fukt kan komma in, inte i vilka mängder.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Jordtank

Inlägg av rod02 »

Hur får man ut pelletsen om tanken är tät?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Jordtank

Inlägg av danei »

Den behöver inte vara absolut tät, bara man inte har en massa ventilationsluft som passerar tanken. Jämför med oljetankar. Den kondensmängd som bildas där absorberas med lätthet av pellets, utan att det blir en märkbar skillnad i fukthalten.
Notera att frågan är om fukt kan komma in, inte i vilka mängder.
Alla typer av förråd kommer det att komma in fukt i. Frågan är om det kommer in i de mängder att det kan medföra problem. Fukt kommer in, men det skiljer inte den lösningen från andra.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Jordtank

Inlägg av M.Lindskog »

@danei: Exakt hur mkt vatten kan pelletsen absorbera innan problem uppstår? Har du någon tillförlitlig källa att hänvisa till? Eller ska vi enbart förlita oss till dina fylliga resonemang? :wink:

Ev kondensering sker mot kyld yta, dvs vattnet som tillförs via luften kommer inte att fördelas jämnt på all pellets i tanken. Endast de som ligger närmast mantelytan kommer i kontakt med kondensen.

Vv notera att jag vill inte påstå något tvärsäkert utan mest väcka frågan.

Jag noterar också en kursändring:
danei skrev:Jag förstår inte vad fukten ska komma ifrån.
:arrow:
danei skrev:Alla typer av förråd kommer det att komma in fukt i.
TILLÄGG:
danei skrev:Fukt kommer in, men det skiljer inte den lösningen från andra.
Ett förråd utomhus ovan mark (en annan lösning) lär väl hålla samma eller högre temp utvändigt (mantelytan) som ev inströmmande uteluft. Således borde ev kondensering bli betydligt mindre, kanske rentav noll beroende på konstruktion och placering.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Jordtank

Inlägg av danei »

Du läser ju mina inlägg som fan läser bibeln.
Vad jag menade var. "Var skulle fuktproblemet komma ifrån."
Någon exakt siffra här jag inte, enligt standarden ska fukten ligga på 9% +-1. Ytterligare en procentenhet är jag saker på att inte orsakar problem.

Du kommer inte att få kondensproblem mot mantelytan, efter som den inte är källare än något annat i förrådet. Ur den synvinkel är ett förråd svan mark mycket värre, där är det stora temperatursvängningar dagligen. Eller ett innomhus förråd mot en ytter vägg. En underjordisk behållare här potential att vara en mycket bra lösning. Jämn temperatur både innom förrådet och över tiden, det medför att man kan undvika lokala fuktvariationer som du befarar vara ett problem.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Jordtank

Inlägg av M.Lindskog »

@danei: Det är möjligt att det är så jag läser. Jag läser i vart fall. Det lilla som finns att läsa...

Men se, jag lyckades åtminstone delvis med min avsikt: att provocera dig att skriva något mer än en "oneliner". Det senaste inlägget innehåller ju någon form av resonemang :) Det är ju trots allt betydligt mer informativt att skriva "Så här borde/kan det bli, därför att ...<infoga motivering här>" än "Så här är det." eller för den delen "Jag förstår inte varför x x x?", utan vidare resonemang. Om en tanke med ett forum som detta är att man ska kunna lära sig något, så blir väl nyttan desto större för alla om vi försöker underbygga & nyansera det vi skriver?

Ber om ursäkt för denna OT-utsvävning. Till saken.

Bra att du visar att du egentligen gör ett antagande ang. hur mkt fukt pelletsen tål.

Exakt hur temp.fördelningen i en tank under jord blir kan jag inte sia om. Kan vara så att jag tänker fel & att det blir en jämnare fördelning så som du nu skriver. Oavsett vilket så kan vi nog vara ense om att ev. uteluft som kommer in kan vara varmare och att det därmed finns en risk för kondensering. Varm luft kan bära mer fukt än kall; när varm luft kyls ner så kan det bli kondensutfällning.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kondensering
http://sv.wikipedia.org/wiki/Daggpunkt#Daggpunkt

Dessutom så är det ju kallare en bit ner under markytan än i luften under en hyfsad del av året.
http://www-vaxten.slu.se/marken/marktemperatur.htm

Kvarstår alltså att vi inte utifrån det du skrivit kan veta att det inte blir ett problem.

Å andra sidan så är det störst risk för det under den del av året då det eldas minst, så det kanske inte blir en så stor grej, trots allt.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Skriv svar