Fågelfors vilken kvalitet!

Skriv svar
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Fågelfors vilken kvalitet!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Jag börjar förstå alla er som eldar pellets via säck! Det är ju himmelriket!!!!!!!! En sådan kvalitet och renhet jag blir lyrisk. Påminner om den pellets jag hade, då jag började och som tillverkades i Sölvesborg. Och så skall man stå här snart tio år senare och titta på de sopor som man leverera och prånglar ut från öststaterna under svenska namn. En pellets som Stora Ensos är inte värdig att kallas pellets. Rekommenderar ett studiebesök hos Fågelfors! Återfått tron på pellets, då jag ser en sådan pellets!!!!!!!!!!!!
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Fågelfors vilken kvalitet!

Inlägg av bergatorparen »

Jag funderade på bulkförråd, men min pelletsgube i Arvika avrådde det bestämt eftersom han hade kompisar som hade bulkförråd och han berättade om hur dessa förråd såg ut efter en vinters normal eldning: Drivor med spån som man finge gå in och skyffla ut för hand. Tala om att ha det "extra bekvämt" som det sades i reklamen för bulkförråd från den tid jag konverterade från olja. Säckpellets har genomgått den sållning som även bulkpellets skall genomgå enligt EN plus A1 normen, men som vissa fabriker vägrar göra (Agrol). En del har svårt att begripa att jag inte behöver rengöra mitt MAFA förråd mer än ungefär vart annat år, men eftersom pellarna är så rena från påsen, så behövs ingen dammsugning eller andra liknande insatser. Nu gäller det bara att man börjar använda svensk råvara från skogarna här och inte stockar som legat i The mighty Mississippi och dragit åt sig skit och luktar därefter när man eldar. Det att producera ren, fin pellets är ingen häxkonst - och vore det så skulle många häxor få annat att göra på dagar och kvällar än att hänga här inne och prata goja med alla som tror, och rätteligen så, att pelletskvaliteten inte är som den borde vara. Då kanske medlemmerna av Pelluminati kunde slänga sig påsina kvastar och kvasta i väg till pelletsfabrikerna och svänga sina trollspön över produktionen så att det blev riktig pellets och inte sopor som man behöver sopförbränningspanna för att tas med.

Den här tråden handlar om Fågelfors pellets och inget annat är det så svårt att hålla sig till ämnet? Skärpning annars blir det avstängning! / Roli moderator T Jag har bara hört bra saker om Fågelfors, Roger. Synd att samma sak inte kan sägas om dig. Stäng av dig själv du, så blir forumet bättre för du är minsann ingen tillgång. Om jag ägde denna syltan kom du att då börja fundera på att skaffa dig ett liv, för jag kom till skillnad från Pelle inte låta dig, Icecap och Danei att göra Sajten till en skolgård. Men nu har jag förslösat nog tid på det här. Jag struntar i allt och för välvilliga människor som vill ha tag på mig finns det mejl. Skicka ett PM till ROLI och berätta vad ni tycker om honom och hans fasoner. PM:a även PELLE och säg vad ni tycker. Det har jag gjort och jag väntar fortfarande på svar.

Vad Mississippi har med fågelfors att göra kan man ju alltid undra, för du lär ju aldrig komma med något svar, då det inte har med ämnet att göra. Felet med många av dina inlägg är att du svävar ut till helt ovidkommande saker som inte har med tråden att göra. / RoliTänk om du vore lika nitisk när andra medlemmar av Pelluminati förstör trådar som antingen jag eller andra skapat. och bara så det är sagt: Mississippi må vara en utav USA's huvudtransportartärer, men den är även den mest förorenade så om energived flötats ner denna kloakränna av en elv, kom de produkter som gjordes att lukta unket - precis som en del pellets jag haft i vinter gjort - och för ordnings skuld: Jag använder NEOVA. Och jag har haft mycket konstigheter i pelletsväg i vinte men då får jag höra att jag är foliehatt och sådant mera och DU Roger har fräckheten att kalla mig mycket speciell- och från en som som du är inte det så oskuldsfullt som det låter. Jag kommer inte låta någon övertala mig att återkomma hit igen. Jag är less på att må dåligt och jag tycker inte detta forum är värd mer än att ha sådana som du Danei och Icecap. Jag bryr mig inte längre och jag håller på att öva på att säga nej. Men i ärlighetens namn: Kommer jag över lite pengar så skall jag köpa den här domänen och lägga ner skiten. Domänen skall jag upparbeta så att det går att tjäna pengar på den - viilket i nuläget är omöjligt.

Men håll dig då härifrån, men det har du också problem med då du är inne titt som tätt och läser........ Har fortfarande svår med vad Mississippi har med fågelfors att göra och lycka till med pengainsamlingen. / Roli
Senast redigerad av bergatorparen den fre 01 mar, 2013 23:42, redigerad totalt 2 gång.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Fågelfors vilken kvalitet!

Inlägg av Micke142 »

Hej.

Har eldat fågelfors och det var fin pellets enligt mig. Har använt pellets från cheapy också och den var fin. Alltid på säck, ötab pellets och nu vida pellets som är av samma kavlitet som dom andra jag provat. Tycker det verkar vara väldigt varierande kavlitet på bulkpellets,ja från er som har det.
Roligt att se dig "Bergatorparen" att du är kvar,tur att du finns och neutraliserar lite :D :D
För övrigt mvh Micke
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Fågelfors vilken kvalitet!

Inlägg av danei »

För min del tycker jag att det är bättre kvalitet på SE-pellets. Jag tycker att fågelfors är lite väl hård. Men villman ha sådan pellets så är säkert Fågelfors ett bättre köp. Det handlar ju om vad man tycker är en optimal pellet.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Fågelfors vilken kvalitet!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Ja det blir många rundor till Pellistorets manluckan (har spotlight in i förrådet)....bara njuter av kvaliteten att se denna svenska pellets som lyser blank och gul....och vilken ljuvlig doft....rent trä....trodde inte det fanns.... och så billig 1921 kr för en pall. Också glad för alla arbetstillfälle som det ger i Sverige. Pratat med Fågelfors och sådant trevligt bemötande! Tyvärr ingen bulkpelletsleverans där jag bor. Sådant bemötande förlåter mycket om saker går fel. Stora Ensos östatssopor (2495 kr/ton) och kundbemötande fick mig nästan att sluta med pellets och jag som är en stor fantast och får många andra att börja. Järnklumparna och cementklumpen ligger på utställningsplats i pannrummet och det är redan många som sett dem.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Pfaff
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 28 maj, 2012 07:47

Re: Fågelfors vilken kvalitet!

Inlägg av Pfaff »

Kvaliten må vara bra, men inte helt jämn. Jag har just hämtat vad jag hoppas är säsongens sista säckar, och de pellets är väsentligt kortare, men av samma färg, som den pall jag köpte i december.
Påminner mer om de Bionorr jag började eldningssäsongen med. Inte för att de ställde till problem i min kamin de heller.
Ska bli spännande (nå, ja...) att se om senaste lasset håller samma kvalite och avsaknad av trämjöl som det förra.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Fågelfors vilken kvalitet!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Fortsätter att elda Fågelfors och lika nöjd nu som då jag började. Inga beläggningar på rosterplåten och perfekt aska. Det är nästan så vinterns SE-helvete är glömt. Men problemet är att jag nu köper säck och häller in i Pellistoret och det känns ju lite märkligt, då man satsat på att köra bulk och investerat för detta. Vilken bulk vågar man köpa? Måste säga att jag är bränd vad gäller bulk och det blir svårt att återställa det förtroendet. Eldar ju året runt med pellets så min eldningssäsong tar ju inte slut och därmed borde jag beställa tre ton bulk, men är så trött på den dåliga kvaliteten och de bekymmer man får. Inte så länge sedan jag låg och siktade det ryska skräpet och fick en skottkärra med mjöl som var tungt och klibbigt....och askan släppte inte från askhinken utan ligger nu i trädgården i högar och påminner mig om hur en urdålig pellets kan vara.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Re: Fågelfors vilken kvalitet!

Inlägg av OPEC »

Måste bara instämma. Fågelfors på säck är det bästa med jämn kvalitet och längd jag sett hittills. Men jag har även fått SE pellets, Agrol och Rindi som varit fin vid ett tillfälle och sedan sämre vid ett annat. Får hoppas att FF är bra även nästa gång jag köper. Smålandspellets var också bra vid min enda leverans så långt, så de ligger också i topp på min lista än så länge.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Skriv svar