Pannrumsdörr stängd eller öppen?

mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Pannrumsdörr stängd eller öppen?

Inlägg av mt4base »

Ville bara kolla om det spelar nån roll om dörren till pannrummet står på vid gavel eller är stängd för hur mycket pellets det går åt? Jo, det är en udda fråga men den kommer ur att vi tycker oss upptäckt att pannan drar betydligt mindre bränsle nu än tidigare. Efter ett inlägg här på forumet om en olyckbroder som hade haft brand i pannrummet beslutade vi oss för att ha dörren stängd helt och hållet, tidigare har vi haft den helt öppen. Jag har dock inte sett någon skillnad på askan överhuvudtaget.

Vi har fått ny sändning av pellets och även haft service (reparation) på vår brännare. Någonstans känns det som det hänt något för det drar markant mindre bränsle?? Det har under perioden tidvis varit askallt. Huset har hållt värmen på samma sätt som tidigare. Vi har inte sotat oftare eller gjort något annat utöver det vanliga mot tidigare.

Någon som har en kvalificerad åsikt om vad som kan påverkat förbrukningen positivt?
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Pannrumsdörr stängd eller öppen?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Har du bara tillräckligt med tilluft till pannrummet (ventiler ut), så har dörrens läge ingen betydelse mer än av säkerhetsskäl om det är en branddörr. Kan det inte vara servicen som gjort brännaren effektivare?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Re: Pannrumsdörr stängd eller öppen?

Inlägg av karaff »

Om du har en totalt oisolerad panna och fruktansvärt kallt i källaren kan säkert pannan dra lite mer för att hålla sin egenvärme / kompensera för omgivningsförluster.

Skulle aldrig sova gott med dörren öppen, tänk om du får en gengasknall vid uppstart och det flyger ut lite glöd osv.. då är det bra om pannrummet är en egen brandcell.
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Re: Pannrumsdörr stängd eller öppen?

Inlägg av mt4base »

Som sagt så började vi ha stängd dörr sen vi såg att det inte kan vara hälsosamt att ha den öppen i händelse av brand. Däremot har jag blivit försäkrad från flera håll att den brännaren vi har inte kan ge gengasexplosioner bakåt tack vare sin konstruktion, vet ej om det är rätt eller fel. :?:
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Pannrumsdörr stängd eller öppen?

Inlägg av Roli »

Nja.... Den kan få gengasexplosion, kanske inte helt själv men det är möjligt. Egen erfarenhet, inte med Bioline brännaren men med den gamla A3:an.
Men det berodde på mig. Hade tänt brännaren med hjälp av tändvätska efter sotning som jag alltid gjort, kommer tillbaka till brännaren efter en stund för att se efter om det brinner i koppen så jag kan slå på brännaren. Öppnar pannluckan för att kolla ( dum ide ) det hade inte tänt, så när jag öppnar luckan så kommer det in syre i pannan och den gas som fanns där inne tänder. Jag reagerar direkt med att försöka stänga luckan men möts av en rejälkraft som vill "slå upp" luckan. Nu gick det bra den gången, inga brända ögonbryn men jag fick känna på den kraft som en gasexplosion kan bjuda på.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Pannrumsdörr stängd eller öppen?

Inlägg av bergatorparen »

Av säkerhetsskäl skall dörren till pannrummet vara stängd dels därför att en eventuell eldsvåda får svårare att fortsätta till övriga delar av husstrukturen om den först måste elda sig genom en dörr, dels är gengas mycket giftig och den orsakar medvetslöshet snabbt och smärtfritt och DET är en medvetslöshet man aldrig mer vaknar av, dels är det väl så att damm och stoft som bildas i ett pannrum inte är nyttigt för hälsan. Askdamm är starkt alkaliskt och ger luftvägsiiritationer, medan trädamm innehåller en del intressant kemi som kan ge upphov till obotliga lungsjukdomar - som man ofta ser hos människor som arbetat i snickerifabriker och andrs ställen där träddamm förekommer ymnigt, dels är pannan en bullerkälla så det är inte hellre nyttigt eftersom buller ökar irritationsnivån hos folk och skapar onödiga konflikter (detta har det foskats på och resultaten redovisades i nordiska medier för drygt ett decennium sedan.
Säkraste sättet är att se till att ha bra tillluft utanifrån och dörren stängd Ytterligare ett sorgligt faktum är att skadodjur - i synnerhet möss och råttor lättare får tillträde till övriga delar av huset om dörren till ett källarutrymme står öppen. Så där har ni en del argument för att stänga dörren till pannrummet.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Pannrumsdörr stängd eller öppen?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Här står dörren alltid öppen när vi är hemma..
Spillvärmen från pannan bidrar till att värma upp övriga källaren, bl.a. en tambur som saknar radiator.

Jag tror det där är en vanesak.
Hos mina föräldrar (som eldar med ved) har dörren till pannrummet alltid varit öppen, så därför blev det väl så här med..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Pannrumsdörr stängd eller öppen?

Inlägg av Icecap »

Har man ett pannrum med dörr ska den vara stängd. Det rör sig om säkerhet helt enkelt.

Men det kräver att det finns tilluft nog! Detta verkar vara ett problem i en del fall och då bör det ordnas i vilket fall som helst.

Själv har jag ingen dörr alls i "pannrummet" förutom in till badrummet så jag kan inte stänga av .

Men den brandfördröjning som en dörr ger har egentligen ingen betydelse om man inte kan få förvarning. Alltså bör man ha minst två brandlarm som är ihopkopplat! Det ena larm ska sitta i pannrummet och det andra så man hör det. De ska sedan kopplas ihop, om ett löser ut hörs det i båda.

Då kommer den fördröjning av brandspridningen som dörren ger att vara en verklig livräddare.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: Pannrumsdörr stängd eller öppen?

Inlägg av nissetib »

Hmm. Skall inte dörren egentligen vara brandklassad? Våran dörr är åtminstone det eller har iaf ,gissningsvis, den lägsta klassen. Hur som helst är det ingen vanlig innerdörr som resten av dörrarna är i vårat hus. Är det så skall den givetvis vara stängd.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
kvistarn
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 05 sep, 2011 11:32

Re: Pannrumsdörr stängd eller öppen?

Inlägg av kvistarn »

öppnar vi dörren till pannrummet blir det kallare i källaren, blir en massa drag.
Ctc 265b -76, janfire flex-a -08, hembyggt månadsförråd.
Rindi 8mm pellets.
150+70kvm trähus -36.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Pannrumsdörr stängd eller öppen?

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag har alltid dörren öppen. Men jag eldar ju ved och det verkar vara säkrare än pellets. Inga gengassmällar, bakbrand mm.
Satt en dörr stängare på pannrums dörren och den hålls uppe av en sy tråd som är dragen i taket. Om det det skulle bli en brand brinner tråden av och dörren stängs.
Kvistarn. Sätt ett motoriserat spjäll på tillluften som öppnar när pannan brinner. När det inte brinner är spjället stängt. Har du dragbegränsare ?
Den kan suga ut mycket uppvärmd luft igenom skorstenen.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Pannrumsdörr stängd eller öppen?

Inlägg av Micke142 »

Har oxå min dörr öppen. Eldade med ved inna o nu pellets. Ska elda :D ved vår och höst om jag orkar :D :D :D :D förlåt ska elda vår och höst. Pellets är bekvämt
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Pannrumsdörr stängd eller öppen?

Inlägg av JensH »

Läs detta så kanske man ändrar sin åsikt om stängd/öppen pannrumsdörr...

http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=1&t=14115
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
kvistarn
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 05 sep, 2011 11:32

Re: Pannrumsdörr stängd eller öppen?

Inlägg av kvistarn »

Andreas Hansson: tilluften sitter i ett löstagbart fönster, har en dragbegränsare på motsatt sida om murstocken så den sitter i tvättstugan. kanske är ide att ha den i pannrummet istället, fast det blir ju en del jobb att flytta den kanske, vet inte om den går sätta i pannrummet ens...
Ctc 265b -76, janfire flex-a -08, hembyggt månadsförråd.
Rindi 8mm pellets.
150+70kvm trähus -36.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Pannrumsdörr stängd eller öppen?

Inlägg av Eldvin »

Det är aldrig att rekommendera att ha drag begränsaren i annat rum än i pannrummet. Det finns adaptrar att montera där sotluckan sitter på pannan.
Skriv svar