Identifiera problemet dåligt / Bra drag.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Identifiera problemet dåligt / Bra drag.

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Hej!

Har i föregående inlägg beskrivit att min Janfire brännare "stannar" efter ngt dygns användande. Jag har lite ytterligare frågor kring detta.

1.) Den servicetekninker som jag tog kontakt med hade inte tid att komma just nu om det inte var ur-akut. Men han rekommenderade att ta ut den adra baffeln ur min Focus panna. Detta resulterade i en rökgastemperatur som var över 300 grader (andra tädningen). (första gången panna gick var det runt 200).

2.) Jag har en teori som jag vill prova. Eftersom min murstock i stort sett har varit kall varje gång jag kört igång pannan, och yttertemperaturen har varit runt 15-20 grader. När så pannan värmer upp murstocken och temperaturen sjunker på natten så ökar draget såpass att det pelletsen "brinner ur" och på så sätt "stannar" den.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Har du motdragslucka??

Om inte kan de va där du problemet..

Så va det hos sambons farbror o hans janfire.. Där själv slocknade brännaren med kjedje brott som följd men efter installation i mars va problemen borta.. Men de va inte istallatören som varit dit som gav det rådet.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Jo jag har en motdragslucka, den är dock tyvärr inte "kalibrerad" än. (Han hade ju inte tid att göra den just nu.).

har inga egna instrument för att mäta undertryck.

Någon som vet var man köper en sådan till ett rimpligt pris?
Agerod
Försäljare
Inlägg: 142
Blev medlem: lör 01 jan, 2005 19:00
Ort: Höör i Skåne
Kontakt:

Re: Identifiera problemet dåligt / Bra drag.

Inlägg av Agerod »

Eric Hjalmarsson skrev:När så pannan värmer upp murstocken och temperaturen sjunker på natten så ökar draget såpass att det pelletsen "brinner ur" och på så sätt "stannar" den.
Du skrev tidigare att du körde på läge 1. Då borde inte draget ha så stor betydelse. Om man däremot kör på läge 3 med underhållsfyr är draget kritiskt, speciellt vid långa tider på underhällsfyr.

Felet verkar ju vara att brännaren inte tänder ordentligt, justera fläkten till 90 V i uppstarten, kolla var i uppstartsproceduren den tänder, det skall vara ungefär i mitten om tändningen fungerar som den skall.
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Agerod
Försäljare
Inlägg: 142
Blev medlem: lör 01 jan, 2005 19:00
Ort: Höör i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Agerod »

Eric Hjalmarsson skrev:Jo jag har en motdragslucka, den är dock tyvärr inte "kalibrerad" än. (Han hade ju inte tid att göra den just nu.).

har inga egna instrument för att mäta undertryck.

Någon som vet var man köper en sådan till ett rimpligt pris?
Kalibrera motdragsluckan kan du göra utan instrument, åtminstone om det är en vanlig standardlucka. Det skall vara ca 15 mm mellan motvikten och luckan.
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Skriv svar