Installation av NIBE Pellux 100

Här kan du skapa en tråd och visa upp ditt eget pannrum/energisystem!
Tjita1
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: tor 07 mar, 2013 00:29
Ort: Skåne

Re: Installation av NIBE Pellux 100

Inlägg av Tjita1 »

Spara plats i våran trånga källare tänkte jag, men det kanske blir bäst..
ZDV Viadrus Herkules U22 V10D gjutjärnsvedpanna på 58,1 kW.
Nibe F2020-8 L/V-värmepump
...kopplat till 1500 liter acktankar.
Ingen pellets (än).
Värmer 112 kvadrat hus, 50 kvadrat källare och snart 35 kvadrat garage.
Ca 15-17000 kWh och 3-5 m3 ved.
Alm5
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 03 jan, 2007 11:14
Ort: Höör

Re: Installation av NIBE Pellux 100

Inlägg av Alm5 »

Hej Martins,

står i begrepp att nyinvestera och din anläggning tilltalar mig. Har tidigare inte sett acktank som en möjllig lönsnig då pannrummet är kominerad tvättstuga och utrymmet snålt. Men då de flesta ny pannor skulle innebära ett nytt ingrepp i modulskorstenen då rökröret sitter betydligt högre än på befintlig CTC Family föll jag lite för yttermåtten på Pellux 100, trots att det skulle innebära en tank för vv och möjlighet till elpatron. Vad säger du efter ett drygt halvår, visserligen har det varit lågsäsong och du kanske rentav kört el under sommaren, men du hann ju med några månader innan solen bröt igenom i våras...
Hur pass mycket väsnas den automatiska sotningen? Har hört att det kan låta en hel del när metall går mot metall, vad tycker du? :?:
* CTC 1100 25 kW -93, Viking Bio -06, eget bulkförråd, 1,7 m skruv direkt till brännaren - kommer installera KMP Uno med MAFA midi förråd i vår.
* Tidigare vedpanna, 2,5 m3 ackvolym, 35 m3 alved
Martins
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 12 sep, 2005 10:24
Ort: Markaryd

Re: Installation av NIBE Pellux 100

Inlägg av Martins »

Jag är väldigt nöjd, men som sagt jag hade en panna från -97 så den var ganska omodern jämfört med denna. Just ursotningen av tuberna kan låta lite men inget jag störs av då pannan står i källaren i ett eget rum. Pannan är som du säger väldigt liten och smidig.

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Borje88
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 12 jan, 2010 00:10
Ort: Ulricehamn

Re: Installation av NIBE Pellux 100

Inlägg av Borje88 »

Är i full gång med att koppla in en Nibe Pellux 100.
Tänkte kolla med dig om du tar värmen till elementen från pannan eller tanken?
I Nibes standard exempel tar dom ju från pannan men jag tar allt från tanken.
Vilken tempgivare har du använt i tanken?

//Magnus
Nibe Pellux 100, Mafa Mini.
Pellets säck från Stora Enso(ca 4ton).
Laddomat 21, Husqvarna Tanken 2x750L.
Solvärme 15m²(ca 5000-7000kWh).
2½ plans trähus med källare (1927), Boyta 210m², Biyta 50m².
Martins
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 12 sep, 2005 10:24
Ort: Markaryd

Re: Installation av NIBE Pellux 100

Inlägg av Martins »

Jag tar det från tanken, i min följde det med två givare de såg ut såhär
Bild

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses, forumet blir både svårläst och oöverskådligt. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Borje88
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 12 jan, 2010 00:10
Ort: Ulricehamn

Re: Installation av NIBE Pellux 100

Inlägg av Borje88 »

Ok, tack!
Har kopplat enligt schemat men har lite bekymmer med hur jag ska justera/ställa in vissa delar.

Kör du på auto eller konstant i panninställningarna?
Vet du om brännaren styrs av vv-givaren i tanken då den är ställd på auto?
Har du någon laddomat mellan panna och tank eller har du bara en pump som kör över vv vid behov?
Är din panna alltid lika varm som tanken?
Har lite bekymmer med att när pannan stått ett tag och kommer under 30° (som inte går att ställa lägre) så stannar cirkulationspumpen fast det finns värme i tanken. Går ju att ställa pumpen på konstant men man vill ju att den ska stänga av när det inte finns något värme behov.

Har kört och justerat in brännaren/lambdan och det fungerar helt kanon. :D

Många frågor/funderingar, tacksam för svar.

//Magnus
Nibe Pellux 100, Mafa Mini.
Pellets säck från Stora Enso(ca 4ton).
Laddomat 21, Husqvarna Tanken 2x750L.
Solvärme 15m²(ca 5000-7000kWh).
2½ plans trähus med källare (1927), Boyta 210m², Biyta 50m².
trasse
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 11 okt, 2011 18:31
Ort: Ljungby

Re: Installation av NIBE Pellux 100

Inlägg av trasse »

Hej!

Jag har en Pellux 100. Använder pannans framledningsgivare och shuntstyrning, men inte cirkulationspumpsstyrningen.
Jag har undrat varför brännaren startar på både vv-tempgivaren i tanken och panntemp. Jag ska installera solfångare och vill då inte att brännaren startar när solen har värmt tanken.

Nu har jag konstaterat att stänger jag av shuntstyrningen så startar brännaren bara på vv-givaren i tanken.
Jag får nu köpa en extern shuntstyrning.

Ska även köpa en annan styrning till laddpumpen som styrs på panntemp och inte stannar samtidigt som brännaren.

Med vänlig hälsning Jörgen
Pellux 100 och ack-tank 750 L förberedd för solfångare
Villa 200 kvm byggd 2013. Golvvärme i hela huset.
Uppvärmt garage 45 kvm med vattenburen fläktkonvektor.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Installation av NIBE Pellux 100

Inlägg av danei »

Borde det inte gå att ställa om den befintliga styrningen.

Om du har en laddomat 21 ska du absolut köra pumpen som du gör nu. Du kommer bara att förlora på att styra på något annat sätt.
trasse
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 11 okt, 2011 18:31
Ort: Ljungby

Re: Installation av NIBE Pellux 100

Inlägg av trasse »

Styrningarna i Pellux 100 verkar mest vara avsedda för att ta värme direkt från pannan och bara varmvatten från tank. Verkar vara vanligt att koppla så i Danmark.

Tror laddomaten heter 11-30.
Jag vill att laddpumpen går en stund efter att brännaren har stannat för att inte pannar ska bli för varm.
Pellux 100 och ack-tank 750 L förberedd för solfångare
Villa 200 kvm byggd 2013. Golvvärme i hela huset.
Uppvärmt garage 45 kvm med vattenburen fläktkonvektor.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Installation av NIBE Pellux 100

Inlägg av danei »

Okej, den har inte backventilen som laddomat 21 har så det gör inte så stor skillnad. Men har du verkligen så mycket eftervärme ut från brännaren att det gör någon skillnad. Jag tror inte att du vinner något på det.
Borje88
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 12 jan, 2010 00:10
Ort: Ulricehamn

Re: Installation av NIBE Pellux 100

Inlägg av Borje88 »

Har löst problemen med laddomat 21 & shuntstyrningen...
Satte ett motstånd istället för panntempgivaren så den visar alltid 66°, då startar den bara på vv-givaren.
Ställde vv-tempen 2° under vad pannan visar, då stänger den av brännaren & laddpump samtidigt.
Om lägsta temp diff är ställd till 2° i vv menyn.
Problemet med att den stängde av cirk.pumpen när pannan står och blir kall när solvärmen går försvann då också.
Sen satte jag en timer till laddpumpen för att kunna ställa eftergångstiden, kör över vv i ca 5-10min efter brännaren har stannat.
Ska även koppla om vv-givaren så att den använder 2 givare, för att få en längre gångtid istället för massa start och stopp.
Nibe Pellux 100, Mafa Mini.
Pellets säck från Stora Enso(ca 4ton).
Laddomat 21, Husqvarna Tanken 2x750L.
Solvärme 15m²(ca 5000-7000kWh).
2½ plans trähus med källare (1927), Boyta 210m², Biyta 50m².
trasse
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 11 okt, 2011 18:31
Ort: Ljungby

Re: Installation av NIBE Pellux 100

Inlägg av trasse »

Jag har också tänkt sätta två givare i tanken. Har begärt pris på ''Modul 5'', ska väl gå att koppla två givare i tanken via den.
Pellux 100 och ack-tank 750 L förberedd för solfångare
Villa 200 kvm byggd 2013. Golvvärme i hela huset.
Uppvärmt garage 45 kvm med vattenburen fläktkonvektor.
Borje88
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 12 jan, 2010 00:10
Ort: Ulricehamn

Re: Installation av NIBE Pellux 100

Inlägg av Borje88 »

Hade tänkt att sätta ihop 2 givare så att båda måste vara kalla/varma för att starta/stoppa.

Skriv gärna vad du fick för pris på modul 5.
Nibe Pellux 100, Mafa Mini.
Pellets säck från Stora Enso(ca 4ton).
Laddomat 21, Husqvarna Tanken 2x750L.
Solvärme 15m²(ca 5000-7000kWh).
2½ plans trähus med källare (1927), Boyta 210m², Biyta 50m².
Borje88
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 12 jan, 2010 00:10
Ort: Ulricehamn

Re: Installation av NIBE Pellux 100

Inlägg av Borje88 »

Då har man fått till gångtiden till ca 45min-1tim istället för 8-9min :D

Kan någon kolla vad ni har för inställningar på luft, låg/hög, matning, O2, startdos?
Skiljer ju mellan pellets sorterna men det blir ju på ett ungefär.

//Magnus
Nibe Pellux 100, Mafa Mini.
Pellets säck från Stora Enso(ca 4ton).
Laddomat 21, Husqvarna Tanken 2x750L.
Solvärme 15m²(ca 5000-7000kWh).
2½ plans trähus med källare (1927), Boyta 210m², Biyta 50m².
stuma
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 24 jan, 2012 00:41
Ort: Kaxholmen

Re: Installation av NIBE Pellux 100

Inlägg av stuma »

Hej!

Har också funderingar kring inställningar, installation och gångtider på pelluxen.
installationen utförd av vvsare, så lite osäker på inkopplingen. Manualen är dessutom helt obegriplig. Uppfattar dethela enligtföljande:

Acktank 750L. Förberedd för solvärme med solslinga, bivalent shunt. Laddar översta delen av tanken ( panntillopp ca 10% under toppen på tanken, pannretur ca 45% tankhöjd) Laddomat 11-30 LM-4A 63gr. ventil. Lambda styrning av brännaren.

Pannan styr laddomaten och ESBE-motorshunten på tanken. 1 givare i tanken strax ovan elpatron (25% tankhöjd), Framlednings och utegivare.

Inställningar:
Centralvärmeprogram: permanent, blandningstid 60s, inställd värmekurva mot framledningstemp.
- Inga konstigheter. Pannan styr motorshunten.

Varmvatten program: komforttemp 65gr, värme Nej, hysteres 10gr, laddiff 10gr, tempmax 75, temp diff min 5gr.
- Pannans styrning av acktanken sker via denna menyn (acktankmenyn vid 2 givare?), styrningen tror helt enkelt att den har en varmvattenberedare med sig. Tanken skall hålla 65grader och startar laddning vid 55gr (hysteres). Vaddå värme nej? Pannan skall gå till max 75 grader. Laddiff = pumpen startar om det är 10 graders skillnad mellan panntemp och uppmätt tanktemp??? Tempdiff 5grader???

Brännarprogram: luftmängd min 20% 15, Max 100% 90, mating max 100% 7.6, effekt min 30, max 100. Modulering FL2. Syremängd min 14.0, max 8.0, startdos 50s.
- Inställningar för lambdan via Völunds hemsida (danska leverantören av pellux 100)

Pannprogram: driftläge auto, hysteres 5gr, minsta pumptemp 50gr,
- Driftläge auto? Panntemp setpunkt anpassas utifrån behov?? Hysteres om setpunkten ställs "automatiskt"?? Pumptemp = start av laddomat vid 50graders panntemp?


Startar ca 16ggr/dygn just nu. drifttid ca 45min.
O2 värden relativt stabila under drift.
Haft ca 5 stopp pga. pellets som satt sig i "gittret" efter fallröret och blockerat detta gallers återsvängning. Nytt galler pågång från Nibe, där detta kända problem skall vara åtgärdat.
Funderingar på att installera 2 givare istället för bättre laddning.

Frågor: Är det någon som begriper detaljerna bakom den inte helt självinstruerande manualen map. styrning av pannan? Ni som upplevt att pannan även startat på panntemp, hur märkte ni det? Tankar kring modulerande drift mot laddomat. Kör ni andra i fast läge på/av? Hur kan man utnyttja pannans modulerande drift, när man laddar acktank via laddomat? Hur många start/stopp har ni andra? Går brännaren "bäst" på full effekt, eller dellast. Mao. skulle man vinna något genom längre gångtid utifrån att begränsa brännarens maxeffekt?

Oj vilket långt inlägg..Hoppas någon orkade läsa...
12m skorsten 110mm diam
Intelliheat pb20 (Nibe pellux 100), lambdastyrning, Acktank 750L optimaltank med solslinga, elpatron. Laddomat 11-30 LM-4A laddar översta delen av tanken. ESBE bivalent shunt, styrning via pannan. Framlednings och utetempgivare.
Skriv svar