Pellets katastrof!!!

Användarens profilbild
Janne_gbg
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 17 jan, 2012 09:24

Pellets katastrof!!!

Inlägg av Janne_gbg »

Köpte 20 pelletssäckar 8 mm i januari månad på Byggmax Bäckebol. Omdelbart så började skruven köra fast men jag startade om massor med gånger för att se om det släppte. Men icke! Insåg snabbt att det var fullt med småspån i hela pelletsladdningen jag lagt i. Fick skruva ut runt 19 säckar genom ett nät och fick ihop 1,5 säckar småspån! Pratar med en tjej som står kassan om mitt problem och hon säger att dom inte byter tillbaka något. Hon nämner även att dom bytt leverantör till Derome och att dom tycker själva att den förra leverantören var bättre....men ingen återlämning trots detta. Jag öser tillbaka den silade pelletsen som var nu som som sirap när skruven skulle jobba fram pelletsen men den fastnade inte. 12 dagar senare kunde jag se ljuset i tunneln då allt var slut. Köpte 20 nya säckar på Bauhaus Bäckebol och det var skillnad som dag & natt!! Kommer aldrig mer att köpa pellets på Byggmax!
Focus PE30 inköpt-04 komb. med EcoTec A3-15 inköpt-03
Skruvmotor BEVI SEMKg56-4C2 + 900l förråd
VSE-2 Compact Controller ut/innegivare
TIGEX 25 dragregulator
Byggår -64, 295 kvm uppv. yta. Tidigare uppvärmningskost. el/ved 35800:- Nu pellets/el 17200:-
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av danei »

Vad här du för skruv som uppför sig så? jag lyckas inte få det fenomenet fast jag prvocerar anläggningen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av Icecap »

Tragisk med så dålig skruv. Byt skruv till något vettigt istället, då fungerar det.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Janne_gbg
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 17 jan, 2012 09:24

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av Janne_gbg »

Jättetacksam för att ni bryr er om min skruv (..med en BEVI SEMKg56-4C2 motor) som aldrig tidigare "krånglat" och inte heller nu efter Byggmax/Derome säckarna :-)

Se det så här istället...är det ok att få ut 1,5 st pelletsäckar ( 7,9%) med sågspån på 19 st utskruvade säckar pellets?
Focus PE30 inköpt-04 komb. med EcoTec A3-15 inköpt-03
Skruvmotor BEVI SEMKg56-4C2 + 900l förråd
VSE-2 Compact Controller ut/innegivare
TIGEX 25 dragregulator
Byggår -64, 295 kvm uppv. yta. Tidigare uppvärmningskost. el/ved 35800:- Nu pellets/el 17200:-
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av M.Lindskog »

Har du vägt det utskilda spånet? Åtminstone för bulkpellets brukar man tala om tillåten viktprocent finfraktion. Stora Enso t.ex. godtar upp till 4 viktprocent.

Notera att detta avser finfraktionsandel innan kundens skruv(ar) bearbetat pelletsen & högst sannolikt skapat mer finfraktion...

Att se till volym kan ju bli rätt felvisande då spån & damm antagligen kan ha rätt så olika densitet beroende på hurpass hårt det komprimerats.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Användarens profilbild
Janne_gbg
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 17 jan, 2012 09:24

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av Janne_gbg »

Har säckarna kvar och dom väger tillsammans 18,6 kg.
"Roade" mig i helgen med att göra samma procedur med pelletsen jag köpte sist (...inte från Byggmax) och fick då ihop 2,3 kg på 19 säckar.
Focus PE30 inköpt-04 komb. med EcoTec A3-15 inköpt-03
Skruvmotor BEVI SEMKg56-4C2 + 900l förråd
VSE-2 Compact Controller ut/innegivare
TIGEX 25 dragregulator
Byggår -64, 295 kvm uppv. yta. Tidigare uppvärmningskost. el/ved 35800:- Nu pellets/el 17200:-
Holger
Entusiast!
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 06 nov, 2006 23:00
Ort: Enköping

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av Holger »

Då ligger det bara lite över godkända värden och ingen katastrof alls. Skruvningen har också skapat en del spån om pelletsen är mjuk.
Dit med en fungerande skruv bara. Ecotecbrännaren är inte alls känslig för spån. 8)
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av danei »

Det låter ju inte som att det var bra pellets direkt. Så mycket ska det inte vara i säckad pellets. Jag tor att 1% är gränsen vid packning, och transport i säck genererar inte mycket. Så normlat ska säckad pellets ligga klart under 4% spån.

Men jag tycker ändå att en vettig pellets anläggning ska klara av din dåliga pellets också. Min skruv funkar utmärkt att köra enbart spån. Jag testade i helgen att mata den med blött spån från vinden, på grund av läcka i expantionskärlet. Det blev natruligtvis valvning i förådet och väl snål matning till brännaren, men skruven fastnade inte, även när jag handmatade den för att komma från problemen med valvnignen.

Slutsatsen är att min skruv inte kör fast oavsett spånhalt i pelletsen. Det är en kärnlös skruv med 40mm diameter som går rellativt flackt, och ingen ökning i lutningen. Stigningen kan jag tyvärr inte.

Vad har du för skruv? Typ, dimention, lutning.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av xdigger »

Kan det vara så att din skruvmotor inte orkar dra runt skruven, sitter det nån kondensator över anslutningarna till motorn?
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Martin_L
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 12 feb, 2013 12:23

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av Martin_L »

Janne_gbg skrev: Omdelbart så började skruven köra fast men jag startade om massor med gånger för att se om det släppte. Men icke!
Jag har exakt samma problem men med SE pellets. Samma dag som jag fyllde på med nya leveransen så fastnade skruven, och sedan har det fortsatt. Har aldrig tidigare haft problem med varken SE eller skruven. Har kört igenom nio påsar VIDA utan problem, och sen nya problem med SE.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av danei »

Vad här du för skruv?
Användarens profilbild
Janne_gbg
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 17 jan, 2012 09:24

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av Janne_gbg »

...man kan ju fundera på om det skall vara nödvändigt att betala för sågspån då man vill ha det komprimerat? Det måste väl ändå vara kvalitetsskillnad om det skiljer mer än 16 kg i utskruvad mängd sågspån mellan Byggmax/Derome och Bauhaus/Fågelfors på samma antal (19 st) säckar?!

En normalkall vintermånad så kan det slinka igenom 40 st 16 kg säckar vilket skulle göra att jag i princip köper 37 säckar pellets och 3 säckar spån från Byggmax.

Det är ju upp till var och en såklart att köpa denna produkt på Byggmax men jag har numer valt att betala samma pris per säck på annat ställe och därmed även i långa loppet även får mer för pengarna då man får sågspånet komprimerat till pellets som tar mindre utrymme.

Over and out
Focus PE30 inköpt-04 komb. med EcoTec A3-15 inköpt-03
Skruvmotor BEVI SEMKg56-4C2 + 900l förråd
VSE-2 Compact Controller ut/innegivare
TIGEX 25 dragregulator
Byggår -64, 295 kvm uppv. yta. Tidigare uppvärmningskost. el/ved 35800:- Nu pellets/el 17200:-
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av danei »

Du får ju samma mängd bränsle, och spånet får plats mellan pelletsen, så volymen borde bli mindre.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Ring direkt till tillverkaren, redovisa dina problem och hänvisa till att ByggMax inte vill hantera din reklamation...
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
Janne_gbg
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 17 jan, 2012 09:24

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av Janne_gbg »

Fakta om Träpellets:
Träpellets är ett koldioxidneutralt, miljövänligt och koncentrerat biobränsle. Tillverkas i huvudsak av ren såg och kutterspån som torkas och pressas till små kutsar med en diameter på 6- 12 mm. Träets eget lignin fungerar som bindemedel. Av 5-7 billass med spån får man ett billass med pellets.

http://www.mafa.se/pelletsvarme.htm

Vår pellets tillverkas av hyvelspån (kutter) från gran och fur, med stor nogrannhet pressar vi en hård och fast träpellets utan löst spån och smul, alltså med en hög hållfasthet. Detta gör skillnad för dig genom en jämn och långsam förbränning utan besvär med löst spån och smul och inte minst mindre åtgång av pellets.

http://www.stockhorvan.se/sv/produkter/ ... tspellets/



Hur mäter man hållfastheten hos pellets?
Hållfastheten är ett mått på hur mycket pellets tål innan den faller sönder till spån. Spån vill man som pelletseldare undvika till varje pris eftersom alltför mycket spån kan göra att matningsystemet blir igensatt, börjar gå ojämnt och i värsta fall stannar.

http://pfaq.se/index.php?sid=2121600&la ... artlang=sv


Bra pelletskvalité ger en hög driftsäkerhet och verkningsgrad. Bra pelletskvalité innebär fast
träpellets 6-10 mm med lite spån och damm
. Fukthalten får vara högst 12 procent, askhalten högst 1
viktprocent och energiinnehållet skall ligga mellan 4,7 och 5,0 kWh/kg. Se till att leverantören
innehållsdeklarerar den pellets som levereras.

http://www.janfire.com/information/docu ... _R5_SV.pdf
Focus PE30 inköpt-04 komb. med EcoTec A3-15 inköpt-03
Skruvmotor BEVI SEMKg56-4C2 + 900l förråd
VSE-2 Compact Controller ut/innegivare
TIGEX 25 dragregulator
Byggår -64, 295 kvm uppv. yta. Tidigare uppvärmningskost. el/ved 35800:- Nu pellets/el 17200:-
Skriv svar